Ett julbord utan köttbullar och sill? Jag hade strejkat :rofl:

Äsch, dumt att strejka när man själv bokat det privat. För tredje gången.

De rätter man gillar på julbordet man vuxit upp med lagar man bäst själv hemma till julafton ändå.

Helt klart perfekta julbordsrätter:
PULPO A LA GALLEGA
GIANT GREEN MUSSEL A LO BOHIO
CARIBBEAN FISHCAKE WITH CHILI- & MANGOSAUCE
RASTA SALAD
JACKFRUIT IN COCONUT MILK WITH CHILI
SURRULITOS
SEAWEED AND PALM SALAD
NASHIPÄRON AND CARAMBOLE

Mycket gott.
 
Jag är inget fan av julbord, äter med jobbet, det räcker.
Var i helgen på flott restaurang.
Jag åt tre potatisar, en ägghalva, en liten bit varmrökt lax och en sked skagenröra.
Typ en tredjedel av min tallrik 😆
Däremot tog jag efterrätt tre gånger 😋
Skulle dock aldrig betala 1000 spänn själv för det 😅
 
Äsch, dumt att strejka när man själv bokat det privat. För tredje gången.

De rätter man gillar på julbordet man vuxit upp med lagar man bäst själv hemma till julafton ändå.

Helt klart perfekta julbordsrätter:
PULPO A LA GALLEGA
GIANT GREEN MUSSEL A LO BOHIO
CARIBBEAN FISHCAKE WITH CHILI- & MANGOSAUCE
RASTA SALAD
JACKFRUIT IN COCONUT MILK WITH CHILI
SURRULITOS
SEAWEED AND PALM SALAD
NASHIPÄRON AND CARAMBOLE

Mycket gott.
Säkert gott! Men är det julbord? 😅
 
Det bästa julbordet jag varit på var ett ställe som hade ett stort bord med veganskt. Jag är allätare men det var ändå så skönt att kunna blanda med grönsaker. Tycker mkt av maten på julbord blir så flottig och då ha grönsaker och frukt att blanda med var bra.
Ja, på en del julbord har jag gått runt och knyckt grönkålsdekorationer runt kallskuret. Helt enkelt för att det inte funnits nån sallad/grönsaksrätt som inte är dränkt i majonnäs, och jag vill ha grönsaker att äta!
 
Lite av mycket såklart. Det beror ju på variant av julbord. De stora rejäla jag har varit på har jag säkert gått minst 7 ggr haha. Men har varit på sådana som det bara blivit 3-4 ggr.
 
Säkert gott! Men är det julbord? 😅

Vid namn = karibiskt julbord. Eftersom det nu blir fjärde gången för egen del kan man nog nästan kalla det tradition och väldigt förknippat med juletider. 🎅🏝️

Jag gillar för övrigt många rätter även på det traditionella julbordet (förutom det oätliga Janssons, finska rotsakslådor och söt risgröt), men att äta den maten mer än en gång på en månad tar emot. Rejält. Och på julafton blir den hemma.
 
Senast ändrad:
2-3 gånger. Kallt, varmt och så eventuellt dessert.

Min erfarenhet av julbord på restaurang är att det brukar vara fullt med folk, trångt och mycket köande vid borden. Då lassar jag hellre på mer per gång än att behöva genomlida köerna fler gånger än nödvändigt. 😅
 
Vid namn = karibiskt julbord. Eftersom det nu blir fjärde gången för egen del kan man nog nästan kalla det tradition och väldigt förknippat med juletider. 🎅🏝️

Jag gillar för övrigt många rätter även på det traditionella julbordet (förutom det oätliga Janssons och söt risgröt), men att äta den maten mer än en gång på en månad tar emot. Rejält. Och på julafton blir den hemma.
Låter jättegott :d
Bästa när man träffar släkten är nästan maten och från olika hörn i världen. En mycket god pastarätt som jag förknippar med julen som kommer ursprungligen från Trinidad.
plus brödet 🤤
 
Tre gånger - fisk, kallskuret och efterrätt.

Vill också gärna ha mycket grönsaker på ett julbord, tyvärr är de ofta inte så bra på det.
 
Inte varit på julbord sen min bästa kompis förrådde mig och lämnade skutan (jobbet). Men vi tog mat en gång sen frekventerade vi dessertbordet ett par gånger efter det, åt oss kräkmätta på godis och åkte hem först av alla innan folk blev fulla.. ljuva minnen ☺️
 
Det bästa julbordet jag varit på var ett ställe som hade ett stort bord med veganskt. Jag är allätare men det var ändå så skönt att kunna blanda med grönsaker. Tycker mkt av maten på julbord blir så flottig och då ha grönsaker och frukt att blanda med var bra.
Gillar ställen med mycket vegetariskt/veganskt! Mycket annat har jag ju provat förr, så brukar sikta in mig på det för mig "nya" för att få ett hum om hur det ska smaka om jag vågar på att göra det själv. En höjdare här hemma har blivit gravad morot. Smakar inte alls som lax men dra mig baklänges hur gott det är!
 
Äsch, dumt att strejka när man själv bokat det privat. För tredje gången.

De rätter man gillar på julbordet man vuxit upp med lagar man bäst själv hemma till julafton ändå.

Helt klart perfekta julbordsrätter:
PULPO A LA GALLEGA
GIANT GREEN MUSSEL A LO BOHIO
CARIBBEAN FISHCAKE WITH CHILI- & MANGOSAUCE
RASTA SALAD
JACKFRUIT IN COCONUT MILK WITH CHILI
SURRULITOS
SEAWEED AND PALM SALAD
NASHIPÄRON AND CARAMBOLE

Mycket gott.

Säkert väldigt gott men just julbord så tänker jag inte specifikt på just ett karibiskt sådant :)
 
Jag går minst sex gånger gillar att ta lite av allt och smaka mig fram till vad jag vill ha mer av. Jag brukar testa sånt som vi inte har hemma själva till exempel olika sorters sill och lax och ostar. Även av det kallskurna tar jag lite av allt smakar mig fram och samma för varma maten. Sen brukar det bli dessert gillar att ta av sånt jag inte fixar själv hemma som ris a la malta till exempel.

I år är jag lite ledsen för jag fick ställa in julbordet med vilttema som jag och en kompis bokat och missade också jobbets julbord på grund av att jag skadade mig. Julbord och vara nästan orörlig och gå med kryckor är ingen höjdare liksom.

Jag hade verkligen sett fram emot att testa senaps- och granskottssill och viltgravad lax m.m på det med vilttema.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: skogaliten
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 055
Senast: Pilot
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 554
Senast: Voeux
·
Samhälle Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon. Primusgatan 116. Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit. Hade tänkt mig kollektivt med...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp