Jag hoppar alltid all dessert eftersom jag redan är så mätt på ffa sill och lax. Äter inte heller bröd eller ost.
 
2 gånger, jag som äter allt samtidigt(hatar sill och sånt) och tycker att kalla skinkan ska ätas med jansson. Och så är jag rätt liten i maten😅
 
Jag har kommit fram till att det brukar bli 4 gånger; 2 för förrätterna, 1 varmrätt, och 1 dessert. Möjligtvis en extra dessert i form av ost om det finns för att avsluta det hela. Och någon gång har det blivit 3 vändor med förrätter, men nu för tiden brukar jag inre orka med det.
 
Jag missade jobbets julbord i år igen (semester) men tråden gjorde mig påmind om att jag bokat in julbordsweekend i helgen! Hade tillfälligt fallit ur minnet. På ett ställe där det brukar bli 3 tallrikar och sen dessert i annan lokal - och en massa goda frukter (typ 5-6 olika passionsfruktsvarianter att välja på). Ingen skinka, ingen sylta, inga köttbullar, ingen sill, ingen ris a la malta.

Ett julbord utan köttbullar och sill? Jag hade strejkat :rofl:
 
Jag brukar fastna vid sill och lax som jag tar om. Sedan pressylta som jag kanske är den enda i Sverige som älskar, möjligtvis en kalvsylta skiva och någon skiva paté. En köttbulle. Sedan är jag mer än mätt. Lax och sill kan jag äta nästan hur mycket som helst av, även om jag är måttligt förtjust i Jansson. Just det, ägghalvor med drottningkaviar på brukar jag också äta.
Jag tillhör också pressyltans vänner!!
 
Jag går som @Fruentimber allt mellan 4 och 23 gånger och det gäller all typ av buffé, jag vill inte mosa ihop allt och måste ju pröva vad som är gott och sen en gång till med det som var godast och ett varv varmt (kanske) och sen lite mer kallt och så var det ju den där sillen som var to die for (igen) och kan ju inte blanda typ glass och kakor (för att inte tala om osten) så bara dessert är väl 5-6 gånger och sen måste jag nog gå förbi den där sillen som var to die for osv osv i all oändlighet... :D
 
Jag går 3-5 gånger på ett julbord med "allt"
Fisk
Kallskuret
Varmt, (alt det bästa från gång 1 och 2 eftersom jag tycker minst om det varma.) :D
Ostar
Sötare dessert
 
Det beror helt och hållet på julbordet. Finns det en massa spännande jag inte provat förut måste jag ju smaka först och rätterna får inte blandas ihop eller ta i varandra, så det kan bli en eller två "testtallrikar" innan jag liksom "sätter mig och äter." Detsamma gäller annan buffé där jag inte är bekant med allt. När jag för första gången åt julbord i Skåne gick det säkert åt minste tre testtallrikar, en hel tallrik till bara rökt ål typ. :D
Är det bara klassiskt blir det två-tre gånger tror jag.
 
Visste inte ens att det fanns en tradition för det. Jag går en gång. Gäller alla buffeer.orka gå fler gånger (två om man räknar med kaffet).
 
Det beror helt och hållet på julbordet. Finns det en massa spännande jag inte provat förut måste jag ju smaka först och rätterna får inte blandas ihop eller ta i varandra, så det kan bli en eller två "testtallrikar" innan jag liksom "sätter mig och äter." Detsamma gäller annan buffé där jag inte är bekant med allt. När jag för första gången åt julbord i Skåne gick det säkert åt minste tre testtallrikar, en hel tallrik till bara rökt ål typ. :D
Är det bara klassiskt blir det två-tre gånger tror jag.

Det är så synd att ålen är rödlistad, rökt ål är bland det godaste som finns.

Hälsar jag och PM Nilsson
 
Det är så synd att ålen är rödlistad, rökt ål är bland det godaste som finns.

Hälsar jag och PM Nilsson
Haha, jag menade att jag vägrade låta den röra vid något annat och därför fick den lilla biten helt egen tallrik. Har provat och kommer aldrig att prova igen... :D
Jag har däremot sett en fullvuxen ål IRL och är ganska glad att den är listad. Den såg ut som en liten kinesisk drake. :heart
 
I dag gick jag två gånger, kallt och varmt och så var jag mätt. Åt för övrigt en jättegod grönkålsröra som jag känner ett sug efter så god den var! Så godast på det julbordet var den och räktårtan.
 
Jag är inget fan av bufféer och småplock överhuvudtaget. Jag vill ha välbalanserade rätter - inte högar av lösryckta godbitar på en tallrik. Undviker julbord på restaurang och är väldigt glad att vi i familjen har ett minimalistiskt julbord som mer liknar en trerättersmeny än ett buffébord.
 
Jag går 3-7isch gånger beroende på hur hungrig jag är och hur gott det är.
I år blir det tyvärr inget, skulle gått i fredags men opererades i torsdags så det fick vara.
 
Inser att jag undgått att någonsin besöka ett ”riktigt” julbord, alltså typ restaurangjulbord. Inser också att det här är ett stort problem. Nästa år behöver jag gå på julbord!

På julbordet hemma (som visserligen inte går av för hackor!!) är jag en sån där hemsking som går två gånger – en för mat och en för efterrätt. Eller, tenderar att gå fler gånger pga om man inte äter tills man är lite, lite illamående på julafton så har man misslyckats i min värld 🤪 Blandar med andra ord varmt och kallt. På restaurangjulbord kan jag tänka mig att gå de traditionsenliga fyra gångerna, fem om man ska ta om något 😋
 
Har inte ätit ett julbord sedan före pandemin, men jag räknar inte hur många gånger utan tar lite åt gången istället för att ösa på tallriken. Ikväll äter kollegorna julbord men jag måste jobba, som de senaste åren. 🙄

Hoppar alltid all fisk, gillar inte inlagt, gravat, rökt, jansson eller lutfisk. Ingen potatis. Blir av det kalla och det varma, ägghalvor om det inte är tubcaviar, ostar och efterrätt, kanske lite tunnbröd.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 260
Senast: skogaliten
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 056
Senast: Pilot
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 554
Senast: Voeux
·
Samhälle Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon. Primusgatan 116. Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit. Hade tänkt mig kollektivt med...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp