Hur många gånger är det vanliga att hämta mat vid julbord? Googlade och vanligaste svaret var 7 gånger. Men det har jag nog aldrig varit med om.
Jag har brukat gå exakt 2 eller 3 gånger men har inte noterat andras vandringar så noga.

Kallt, varmt och sen dessert om det finns någon längtan kvar.

(Är ingen större fan av restaurangmiddagar där man ska hämta maten själv på buffé och eventuellt köa, utan gillar att sitta vid bordet, njuta och umgås)
 
Då jag är rätt petig kring mat får jag hämta många gånger. Kan inte bygga berg som andra gör, utan de olika maträtterna får inte röra vid varandra. Det blir lite annat än mina grannar. ;) Skulle säga 1-2 kalla rätter, 2 varma rätter och 1 efterrätter åtminstone.

Ett exempel som jag hade i mobilen.

IMG_4645.jpeg
 
Man brukar ju säga att enligt traditionen är det sju turer på julbord.
Jag går kanske max tre gånger... Sen är jag proppmätt..
Exakt, traditionen är sju turer baserat på att man delar upp de olika sakerna.
Jag går nog också tre, men tar ungefär samma på de första två och dessert på sista. Inget fan av julmat och kan ha både köttbullar och ägg på samma tallrik :)
 
Sista julbordet, med familjen, kan jag nog inte räkna hur många grr jag gick fram & tillbaka, definitivt mer än 7 men då hämta jag ju mat för iaf 3 personer.

Sen är jag petig, vill börja med sjömat ( lånat norskt ord), sen kallt kött, sen varmt kött, sen en extra runda med det som var gott av all maten och till sist dessert, ost och kaffe. Brukar inte ta middagstallrikar utan de små som är till bröden när jag lägger upp till mig själv. Så bara till mig själv blir det många "små" rundor, jag vill inte äta för mkt lr slösa på mat men vill inte heller missa nått gott :d

Inser att jag är rätt hopplös och hoppas på att andra likasinnade dyker upp i tråden :laugh:
 
Hur många gånger är det vanliga att hämta mat vid julbord? Googlade och vanligaste svaret var 7 gånger. Men det har jag nog aldrig varit med om.

Det beror på. Jag har mina favoriter och ibland kan det ju vara så att det är ganska lite kvar på serveringsfatet av just det. Då tar jag ju bara lite, så att alla kan ta lite och kan sedan ta om när det kommit ut ett nytt fat (om jag orkar).

Jag brukar gå ungefär fyra till fem gånger, två gånger för kallt (sill!), en för varmt (mest för syns skull), och två för efterrätt (ost och sött separat).
 
Jag brukar gå 2-5 ggr. 1-3 ggr för kallskuret och lax+ 1-2 ggr för efterrätterna. Jag äter aldrig varmrätter på julbord.
 
Jag har aldrig räknat, men kallt minst två gånger, eller rättare sagt, sill och lax två gånger. Sen kallt kött och eventuellt något varmt, det varma är inte det jag uppskattar mest. Sen ost minst en gång, kanske två och sött minst en gång.

Bästa julbordet var efterrätterna i en annan byggnad, perfekt med en liten promenad och sen äta efterrätt. :)
 
Äter kall och varm mat tillsammans, så hämtar väl 1-2 ggr. Äter jag ute på restaurang finns det inte så mycket vegetariskt, så äter inte så mycket. På julafton gör vi ett antal vegetariska rätter, men lagom mycket så det får plats på en tallrik.
 
Jag missade jobbets julbord i år igen (semester) men tråden gjorde mig påmind om att jag bokat in julbordsweekend i helgen! Hade tillfälligt fallit ur minnet. På ett ställe där det brukar bli 3 tallrikar och sen dessert i annan lokal - och en massa goda frukter (typ 5-6 olika passionsfruktsvarianter att välja på). Ingen skinka, ingen sylta, inga köttbullar, ingen sill, ingen ris a la malta.
 
Skulle nog säga en tallrik kallt, en tallrik varmt samt en omgång blandat "vid behov" med vad jag tyckte var gott. Eventuellt någon godis till efterrätt tillsammans med kaffet.
 
Tre gånger. Kallt, varmt, dessert. Eventuellt bara två gånger, rationaliserar då bort det varma till att bara lägga en köttbulle och en liten klutt Jansson på "kalla" tallriken. Fisk och efterrätter är min prio :D
 
Jag brukar fastna vid sill och lax som jag tar om. Sedan pressylta som jag kanske är den enda i Sverige som älskar, möjligtvis en kalvsylta skiva och någon skiva paté. En köttbulle. Sedan är jag mer än mätt. Lax och sill kan jag äta nästan hur mycket som helst av, även om jag är måttligt förtjust i Jansson. Just det, ägghalvor med drottningkaviar på brukar jag också äta.
 
Jag har alltid skyhöga förväntningar på min egen ätkapacitet, men lever aldrig upp till dem. Det brukar bli en stor tallrik med sill, potatis och kål, och sedan en mindre med ungefär samma där hälften av sillen är utbytt mot lax eller jansson. Sedan kroknar jag. Eventuellt en liten karamell till efterrätt. Annat var det när jag var yngre, mitt rekord är att äta non stop i 2 timmar.
 
Det bästa julbordet jag varit på var ett ställe som hade ett stort bord med veganskt. Jag är allätare men det var ändå så skönt att kunna blanda med grönsaker. Tycker mkt av maten på julbord blir så flottig och då ha grönsaker och frukt att blanda med var bra.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: skogaliten
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 054
Senast: Pilot
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 554
Senast: Voeux
·
Samhälle Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon. Primusgatan 116. Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit. Hade tänkt mig kollektivt med...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp