Bukefalos 28 år!

Julhelgen - illa till mods

Men när det handlar om kanske ens uppväxt, om brustet förstroende och själsliga mångårigt svidande sår är det inte så enkelt som du vill göra det till.
För mig har det hela tiden bara handlat om "här och nu".
Det som har varit har jag både förlåtit och kommit över.
Men däremot så måste det upphöra i nuet.
Det måste få ett slut så att jag kan lägga min energi på annat.
Mitt liv har inte plats för en massa störningar i form av otrevliga bråk.
 
Eller när min man åkte på semester till Istanbul kunde hon inte förstå vad han skulle där och göra, varför åkte han inte till London istället, det finns väl inget att göra i Istanbul och fnös föraktfullt och gick iväg medan jag pratade när jag försökte berätta att det finns en massa att se där.
Det där föraktfulla fnysandet är en märklig sak.
Det verkar vara ett mycket avslöjande karaktärsdrag hos sådana människor som din mamma.
Alla med den typen av inställning till livet som jag har mött har fnyst på det där viset.
 
Det är precis det som är min strategi och visst har det minskat konflikterna. Men tyvärr kan man aldrig vara på den säkra sidan, hon kan gärna "hitta på" konflikter. Som i somras då min systers pojkvän inte var välkommen till dem eftersom hon haft så många pojkvänner och dessutom borde hon inte ha en journalist, en läkare vore bättre eftersom man måste tänka på ekonomin. Eller när min man åkte på semester till Istanbul kunde hon inte förstå vad han skulle där och göra, varför åkte han inte till London istället, det finns väl inget att göra i Istanbul och fnös föraktfullt och gick iväg medan jag pratade när jag försökte berätta att det finns en massa att se där.

Man kan liksom aldrig vara säker, även om metoden som sagt funkar ok.
Nej det tar ju givetvis inte bort alla konflikter. Men det gör att du slipper ta några konflikter.

Ta det där med London v Istanbul. Jag hade inte brytt mig att förklara något överhuvudtaget. Bara bortkastad tid och energi. Totalt meningslöst att försöka förklara något.

Hade nog sagt något i stil med "Jaha tycker du det? Tja kanske är det så. Han får nog tänka på det till nästa gång" och bara struntat i att försöka förklara något. Det gör ju ändå ingen nytta. Bara bortkastad energi till ingen som helst nytta.

Givetvis hade jag åkt iväg till Istanbul igen om jag velat.

I fallet med din systers pojkvän hade jag sagt "Ja kanske har du en poäng där" och sedan hade jag bjudit ut din syster och hennes pojkvän på restaurang och förklarat läget för honom. Beklagat att det är så och att du tycker det är jättejobbigt att din mamma är som hon är men att du inte kan göra något åt det hur gärna du än vill.
 
Senast ändrad:
Det där föraktfulla fnysandet är en märklig sak.
Det verkar vara ett mycket avslöjande karaktärsdrag hos sådana människor som din mamma.
Alla med den typen av inställning till livet som jag har mött har fnyst på det där viset.
Ja visst är det så. Ett intressant fenomen. Undra varför?
 
Så det hade inte blivit särskilt trevligt.

Nu blir det nog lite tankevurpa.

Vems ansvar är det att det blir trevligt? Just nu axlar du hela ansvaret för det. Det är ju ett gemensamt ansvar, och faktiskt mest hos värdparet (kan jag tycka) om det nu ska balansera över någonstans.

Det trevliga med en god uppfostran är att man så långt som möjligt gör det trevligt och bekvämt för omgivningen. Det är trevligt att umgås med väluppfostrade människor. Som vet hur man uppför sig. Även om man har ont i magen, huvudet eller har grym PMS.

Det är inte OK att bära sig åt hur som helst, och där är det nog tid att din mor får lite gränser att förhålla sig till. Vad NI tolererar om hon vill umgås med er. Sedan är valet hennes.
 
min mor beter sig precis likadant. hon har misshandlat mej psykiskt i alla år. men det är inget jag har förstått förrän nu. ingen diagnos ställd men är helt hundra på att hon är en narcissist. vi ryker ihop titt som tätt. jag tar ingen skit från henne längre, det brukar bli att jag exploderar och talar om sanningen för henne. vem det är som är snål, gnällig, elak och otrevlig. varför hennes vänner knappt hör av sig längre och varför inte hennes andra barn och deras barn inte hör av sig. det tar hus i helvete för hon är ju felfri. det är vi andra som är dumma i huvet och är elaka. det är henne det är synd om. jag vet att hon skäms för mej. jag är ett stort misslyckande. jag har add och svåra depressioner och fungerar inte socialt och har aldrig klarat av att jobba. får höra diverse kränkningar när det blir så här. är säker på att hon skulle omyndigförklara mej om hon kunde. bara för att visa vad hon tycker.
egentligen borde och vill jag bryta. men jag klarar inte det. då måste jag bryta med min far också och det varken vill eller kan jag göra. jag försöker leva på när hon beter sig som en normal person. jag önskar mej en normal mamma men vet att det kommer aldrig att bli bättre. mår skit av detta såklart men det blir att välja mellan pest eller kolera. tänker inte förlora min ena förälder på grund av den andra.
det är inte så lätt alla gånger att veta hur man ska göra. hoppas du kommer fram till en lösning som är bra för dej. så att du mår bra av det
 
Nej men de måste anstränga sig själva för att uppföra sig.
De har inte rätt att köra över omgivningen som en annan diktator bara för det.
Om man berättar för dem att de är otrevliga så måste de göra något åt det.
Man behöver inte vara elak bara för att man har problem med sin sociala kompetens.

Min erfarenhet av sådana omöjliga personer är att du kan säga ifrån 1200 gånger. Det har noll effekt. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt i från till en av mina släktingar att "nu är du otrevlig, sluta skrik, sänk rösten" och hon skärper sig en stund för att ha glömt hela episoden 20 minuter senare. En del konflikter grundar sig i missförstånd och total oförmåga att läsa av andra människor. Jag kan tex ringa och säga med trevlig röst: "Hej, hur är det? Allt väl?" varpå hon kan svara i affekt: "Vaddå, varför skulle inte allt vara bra! Vad menar du!?"
Den här personen saknar helt förmågan att såväl förstå som att kontrollera sitt eget beteende. Att sätta ner foten låter på många som en universallösning som alltid fungerar. Så är det absolut inte. För personer som min släkting feltolkar allt man säger och allt man gör. Ju mindre man säger, desto bättre.
 
@Lingonris

Jag har gått på massor av utbildningar och kurser, men när jag lyssnade på en föreläsning som en samtalsterapeut höll trillade ett par polletter ner. Hon pratade om transaktionsanalys (du kan kolla här, jag fattar inte hur man lägger in det så snyggt i texten http://mirrorgate.se/page.aspx?link...age=example.interpretation.transaktionsanalys )

Kort handlar det om en teori att man förhåller sig till varandra i tre olika tillstånd. Barn-jag, vuxen-jag och föräldra-jag. En vuxen konversation kan bara ske om båda personerna befinner sig i ett vuxen-jag, då kan man få bra samtal, oavsett hur svåra de är. En person som går in i sitt barn-jag och lägger sig och skriker på golvet konverserar sällan särskilt bra. Samma med en person som oavbrutet går in i sitt föräldra-jag och därmed automatiskt placerar andra i sitt barn-jag, konversationerna blir nedlåtande i de flesta fall. Här faller även de personer som skäller på andra in. Dvs din mamma.

Det hjälper antagligen inte din mamma. Men om du vägrar gå in i en barnsituation kanske det kan höja konversationen till en annan nivå.
 
En del konflikter grundar sig i missförstånd och total oförmåga att läsa av andra människor. Jag kan tex ringa och säga med trevlig röst: "Hej, hur är det? Allt väl?" varpå hon kan svara i affekt: "Vaddå, varför skulle inte allt vara bra! Vad menar du!?"
Den här personen saknar helt förmågan att såväl förstå som att kontrollera sitt eget beteende. Att sätta ner foten låter på många som en universallösning som alltid fungerar. Så är det absolut inte. För personer som min släkting feltolkar allt man säger och allt man gör. Ju mindre man säger, desto bättre.

Jag har för liten svensk familj för att det skulle vara min mamma du pratar om, men det är henne du beskriver. O_o
 
På ett sätt trösterikt att veta att det finns fler sådana morsor alltså! :(
Tyvärr är det nog så.

Här är problemet att personen egentligen är snäll och mån om sin familj. Tyvärr förstör det andra beteendet något enormt.

Vet inte hur många gånger jag önskat att personen var normal.
 
@Lingonris, jag har full förståelse för din situation, familjen vet vilka knappar att trycka på eftersom de är de som monterat dit dom :) Det är lite roligt att se hur vuxna framgångsrika människor med egna familjer helt plötsligt blir barn igen vid familjeträffar. Bossiga storasyster, rebelliska mellanbarn, söta hjälplösa lillasyster. Jag vet ingenting om din situation mer än vad du berättat här men min gissning är att du faller in i ett beteende och undfallenhet som grundlades i barndomen. Du blir medberoende och bekräftar hennes bild av sig själv och dig vilket är ett barns respons. Du, liksom vi alla till viss del, blir barn igen i relationen till en förälder. Särskilt om, som du beskrivt, din mamma länge uppträtt på samma sätt och misshandel (fysisk eller psykisk) varit en del av din uppväxt. Du reagerar med att försöka undvika misshandeln genom att lägga dig platt. Jobbigt, jobbigt att bryta det beteendet. Fundera på att gå till ett proffs för att hjälpa dig att hitta verktyg som fungerar med din mor - om du inte vill bryta helt med henne med det verkar inte så på dina inlägg här?

Min styvmor är lite så att hon alltid pratar illa om alla, inklusive sina egna barn och deras SO (gör alltid att jag med obehag undrar vad hon säger om mig när jag inte är närvarande). Min strategi är att inte säga emot eller vara tyst utan bara prata om allt bra som personen gjort. Hon: 'A går bort alldelse för ofta, hennes barn blir försummade' Jag: 'A fick beröm av sin chef eftersom hon gjorde ett fantastiskt jobb,. Igår ritade L (hennes äldsta) en teckning och skrev världens bästa mamma på den' etc, etc. Även om hon inte förändrar sig så känns det positivt för mig att prata om vad bra saker mina släktingar gör.
 
Min erfarenhet av sådana omöjliga personer är att du kan säga ifrån 1200 gånger. Det har noll effekt.
Det är min med men man måste ju i alla fall för formens skull ge dem en chans.
Men är det omöjligt så är det ju det.
Man kommer aldrig att komma fram till en lösning som man själv står ut med.
 
Egentligen borde gå och prata med någon professionell men jag kan inte klämma in det i mitt liv just nu.
Jag behöver lite råd inför julhelgen då jag och min familj ska åka och hälsa på mina föräldrar 60 mil bort och jag känner mig väldigt nervös och illa till mods över det. Pinsamt nog eftersom jag är 35 år gammal.
Det blir lätt konflikter med min mamma fast jag och min sambo gör allt för att undvika bråk. För två år sedan firade vi jul hos dem och allt blev fel. Jag fick en ordentlig utskällning och det blev en väldigt obehaglig stämning. Jag blev helt uppriven. Jag känner henne tillräckligt väl för att veta att det hon skällde ut mig för inte var den egentliga anledningen utan bara ett sätt att straffa mig för något annat, oklart vad dock.
En bit in i januari fick jag en rungade utskällning till på telefon inklusive en uppräkning av allt jag och min sambo gör som är fel samt förhållningsregler för vad som gäller för mig och min sambo när vi är och hälsar på hos dem (vi får inte åka och träffa några kompisar, t ex utan om vi vill göra det så får vi åka ner en annan helg och enbart träffa dem). När man gör ”fel” i hennes ögon så blir man utfryst och det kan vara i dagar eller veckor. Det finns även en historia av misshandel. Min mamma har aldrig bett om ursäkt för det eller visat att hon ångrar sig. Min pappa har aldrig stått upp för oss barn eller haft någon åsikt utan går bara undan.
Det går inte att försöka lösa problem genom att prata konstruktivt; vad blev fel, hur kan vi göra bättre etc, för då får man ett hånfullt ”ja du kan minsann prata, sluta älta och tjata nu”. Hon skäller ut och fryser ut och sen ska man skämmas.
I somras hyrde vi en stuga i närheten av mina föräldrar och även då blev det fel. Min syster (som, om det spelar någon roll, är en väldigt skötsam person) blev då utfryst och hennes pojkvän var endast välkommen hem till dem ifall hon verkligen var säker på att det var han som var den rätta eftersom min syster ”har träffat så många pojkar”. Vi bjöd mina föräldrar på middag och de satt och surade hela middagen och stormade hem när jag höll på att duka fram efterrätten. Syrran med pojkvän fick sova hos oss.
Hon blev även sur i somras några gånger när jag skulle hämta henne vid bussen men råkade ställa mig vid fel hållplats varpå hon fick vänta 5 min.
De senaste två åren har jag haft en väldigt avvaktande hållning eftersom det känns som att det som hänt inte går att reparera och det är heller inget som jag eftersträvar. Min mamma och jag lever väldigt olika liv och vi har väldigt svårt att prata, det blir liksom god dag yxskaft hela tiden och därför går jag heller aldrig in i någon som helst diskussion längre. Vi pratar om barnen, semestern och deras trädgård typ. Men ändå kan hon hitta saker att bli sur över, oftast förstår man inte hur det gick till eller vad hon blir arg över.
Jag känner mig väldigt nervös inför julhelgen och behöver en strategi. Vi ska bo på hotell när vi är och hälsar på för att försöka undvika konflikter, men mer? Hur ska jag göra om hon blir sur eller arg för något som jag har väldigt svårt att förstå? Vi tänker att vi i så fall drar oss undan, åker på någon utflykt eller tillbaka till hotellet. Men då blir man ju utskälld för det.
Jag känner också att jag borde stå upp för min syster och markera. Min syster är 28 år men hon har inte kommit till insikt om att detta inte är normalt och blir helt underdånig.
Att försöka prata är absolut ingen strategi. Det har jag försökt många gånger och det leder alltid fel. Det finns liksom inte i hennes värld att man kan lösa problem på det sättet.

Detta beteendet kan ju inte ha uppkommit nu utan något du och din syster vuxit upp med, eller hur? Jag får i alla fall den känlan och därmed utgår jag från det. Vad jag kan läsa i ditt inlägg så har din mor verkligen lyckats med sin manipulation. Hon styr ditt och din systers liv totalt. Allt du gör i relationen med familjen utgår från vad din mor gör/inte gör och vilka konsekvenser ditt agerade får. I relationen med henne är du fortfarande 5 år och maktlös. Det är dags att bli vuxen. Det är inte lätt, jag vet. Jag har brutit med familjemedlemmar (min mans) efter 30 år. Då fick jag nog (en lång historia som jag inte ska dra här). Vad blev resultatet? Jo, jag är släktens svarta får nu som det går att skylla allt på. Men jag tar det för jag har markerat var min gräns går. Det betyder inte att jag tycker det är så trevligt att förlora många människor i mitt liv, men jag klarade inte mer. Så sluta och låt din mor suga energi ur dig. Varför ska du envisas med något som du vet att du kommer att förlora? Rikta din energi dit den är uppskattad istället.
 
Min erfarenhet av sådana omöjliga personer är att du kan säga ifrån 1200 gånger. Det har noll effekt. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt i från till en av mina släktingar att "nu är du otrevlig, sluta skrik, sänk rösten" och hon skärper sig en stund för att ha glömt hela episoden 20 minuter senare. En del konflikter grundar sig i missförstånd och total oförmåga att läsa av andra människor. Jag kan tex ringa och säga med trevlig röst: "Hej, hur är det? Allt väl?" varpå hon kan svara i affekt: "Vaddå, varför skulle inte allt vara bra! Vad menar du!?"
Den här personen saknar helt förmågan att såväl förstå som att kontrollera sitt eget beteende. Att sätta ner foten låter på många som en universallösning som alltid fungerar. Så är det absolut inte. För personer som min släkting feltolkar allt man säger och allt man gör. Ju mindre man säger, desto bättre.

Den funkar åtminstone för vissa. Så har man inte provat bör man.

Och har man gett dem chansen får man ju bollen tillbaka och kan ta ett beslut om hur man vill ha det framöver.

Vill jag umgås eller inte?
 
till alla:

TACK för alla era svar och för ert uppriktiga engagemang. Jag läser alla svar även om jag inte svarar på precis allt.

Buke är bäst!

Har du och din syster diskuterat er mammas beteende på ett djupare plan? Finns det möjlighet att ni kan komma till ett samförstånd ang. hur ni ska hantera henne? Jag tänkte att det kunde ge lite mer styrka att visa upp en enig front (då kanske till och med din pappa någon gång vågar säga ifrån...)
 
Har du och din syster diskuterat er mammas beteende på ett djupare plan? Finns det möjlighet att ni kan komma till ett samförstånd ang. hur ni ska hantera henne? Jag tänkte att det kunde ge lite mer styrka att visa upp en enig front (då kanske till och med din pappa någon gång vågar säga ifrån...)

Nja, min syster och jag har väl kommit olika långt i det här kan man säga. För mig började brytningen nog i samband med att jag fick barn och jag började se på min uppväxt och mina föräldrar med nya ögon.

Min syster är fortfarande rätt hårt psykiskt bunden till dem och har inte kommit lika långt som jag med att se att det här inte är normalt, det är inte oss det är fel på. Men vi har faktiskt i och med det här kommit närmare varandra. Jag försöker få henne att förstå att hon måste leva sitt eget liv, gå sin egen väg och inte vara så ängslig inför vad de ska tycka. Jag själv har faktiskt kommit en bra bit på väg med det, även om inte alla i tråden kanske håller med.

Jag försöker mer att föreslå min syster att hålla sig borta så mycket hon kan, som jag själv.
 
Nu blir det nog lite tankevurpa.

Vems ansvar är det att det blir trevligt? Just nu axlar du hela ansvaret för det. Det är ju ett gemensamt ansvar, och faktiskt mest hos värdparet (kan jag tycka) om det nu ska balansera över någonstans.

Det trevliga med en god uppfostran är att man så långt som möjligt gör det trevligt och bekvämt för omgivningen. Det är trevligt att umgås med väluppfostrade människor. Som vet hur man uppför sig. Även om man har ont i magen, huvudet eller har grym PMS.

Det är inte OK att bära sig åt hur som helst, och där är det nog tid att din mor får lite gränser att förhålla sig till. Vad NI tolererar om hon vill umgås med er. Sedan är valet hennes.

Nejdå, jag gör ingen tankevurpa. Jag håller helt med dig i sak, inte desto mindre skulle konsekvensen ändå bli att vi skulle sitta där med en stor klump i magen och konsekvenser som vi (jag i alla fall) inte skulle vara redo att hantera.

Det känns som om den här julen kan bli en ännu större vattendelare. Om det blir konflikt kommer jag att dra mig bort ännu mer från mina föräldrar och ha ännu mindre dåligt samvete över det.

Grejen är ju den att det KAN bli trevligt i jul, det är ju inte givet att det kommer att bli skit. Vi får se.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 964
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 565
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 320
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp