Bukefalos 28 år!

Julklappshjälp åt liten hästtjej

Alexandra_W

Trådstartare
Shettisen har en trevlig liten 'medryttare' (eller tja, enda ryttare) i grannens barnbarn. Jag tänkte att shettisen skulle ge henne en julklapp och har förankrat iden hos barnets mor.

Men jag har lite svårt komma på något bra. Jag har ungefär tre tusen förslag, men de är endera i en prisklass som barnets mor inte skulle acceptera, eller så är det saker som indirekt ändå blir mer till ponnyn. Jag kan köpa ett ljusblåfodrat blingat träns t ex, och flickebarnet kommer tycka det är superfint. Men det blir ju då enbart att använda på min shettis då, och det känns sådär? Men kanske jag som tänker dumt. Hon vill t ex gärna att shettisen ska ha benskydd, för det är fint och det har min större ponny :angel: Men samma där, köper jag ljusblå små benskydd och ger henne i julklapp blir det ju indirekt åt ponnyn. Samma med ljusblå stigbyglar, blingade pannband osv. Och jag tycks bara komma på saker som indirekt liksom låses till just min shettis, iaf tills den dag hon lyckas få sin moder att skaffa en egen åt henne (vilket inte är aktuellt just nu, med mindre än att jag beslutar mig för att sälja shettisen *s*)

Kläder går bort, hon är 'för gammal' (8 år, tror jag, gud vilken koll jag har) för att inte ha alldeles egna åsikter om färgval och modeller osv så på tok för stor felmarginal. Förutom min shettis så rider hon på ridskola 1 gång/v. Hon har en eget borstset med tillhörande ryktlåda redan, och rätt många DVD-filmer med hästtema, dock ej koll på exakt vilka. Men har en hel del böcker och DVD-filmer med hästanknytning, både fiktion och mer verklighetsanknytna.

Så, hjääälp?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

ett ridläger till sommaren kanske ?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

ett ridläger till sommaren kanske ?

Det låter som en väldigt dyr present om de andra idéerna varit i prisklassen träns/stigbyglar etc.

Ett par fina ridvantar kanske? Tjocka varma eller fina i skinn med rosa ovansida? En symbolisk present som en påse hästgodis och ett "presentkort" på att du tar med henne på något event i vår/sommar? Strömsholm kanske är på rimligt avstånd om du bor i Uppsala. Tornerspel på någon medeltidsmässa?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Presentkort på hästshopsaffär har jag gett tidigare åt mina ponnyryttare samt någon form av godis till både ponnytjejen och ponnyn.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Svarar flera:

Ridläger ombesörjer modern, men det är i en på tok för hög prisklass. Både för min plånbok, och för barnets mor - det får liksom inte vara en alltför dyr present. Jag frågade som sagt om hästarna fick ge henne en julklapp, och mamman tyckte 'hmm, okej, men det får inte vara 'för mycket' utan något litet'. Nu vet jag inte exakt vad som räknas som för mycket, men jag vet att mamman är väldigt, väldigt tacksam för att de får pyssla med shettisen och barnet får rida den. (mamma är gammal ryttare och minst lika intresserad som dottern).

JAG å min sida är ju enormt tacksam att de pysslar med och rider shettisen - det gör ju lilla herr shettis liv mycket roligare. Men ur mammans synvinkel så är det jag som gör dem en tjänst och inte tvärtom, så jag misstänker det skulle kännas väldigt fel med alltför stor/fin/dyr julklapp. Alldeles oavsett vad det beror på vill jag inte 'hacka' i någon annans barnuppfostran, så tänker försöka hålla det på en vettig nivå. Både 'sakmässigt' och prismässigt' (Ett blingat pannband är ju en liten sak, men inte om det är ett OS-pannband för tusen pix t ex).

Jag har funderat på ett presentkort på Hööks med tillhörande skjuts dit, men då blir beloppet så synligt, och jag vet inte riktigt vilken nivå som ger tillräckligt stor valmöjlighet? Man kan ju få ihop en hela massa småsaker (små blå rosetter, ridvantar, grimskaft osv) för t ex 200 kr på Hööks, men jag vet inte hur stor risken är att barnet 'faller' för något som kostar 249 kr t ex och vad det gör för ev effekter? Dvs om det är en dum ide?

Evenmang osv vill jag inte ge på premissen att jag ska ta med barnet eller att det är datumbestämt. Jag vet ju inte vilka planer de har den dagen, om det finns möjlighet då osv. Annars funderade jag på att ta med henne till Globen, men som sagt, risken är ju det stör övriga planer osv.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Något litet gulligt smycke kanske? Det finns ju söta med hästskor, t.ex. Annars, ta med henne på bio och McDonald's, kanske?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Tänkte det skulle vara en hästgrej eller med anknytning iaf, eftersom julklappen kommer att vara från 'hästarna' och inte från mig.

Bio och McD blir dessutom en såpass omfattande utflykt, det här är bushen och det är alltså 6 alt 8 mil till dylika faciliteter från mig, och vet inte riktigt hur det är med tålamodet?

Smycke däremot var en bra ide, jag får luska i om hon gillar sånt. Finns som sagt en hel del starka åsikter, och vissa kläder, färger etc vägrar hon prompt att befatta sig med ;)
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Jag tror inte att det är ett problem att tex ljusblått glitterträns eller ljusblå benskydd "är till shettisen". Jag tror inte att tjejen kommer att känna så, utan snarare tycka att det är hennes egna grejer som hon använder när hon rider sin favoritshettis. (Så funkar i alla fall en liten unge som jag känner, i samma situation.)

Och självklart får ingen annan använda de här sakerna till hästen om inte tjejen tydligt säger att det går bra! :D
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

När jag var liten tyckte jag att det var jättekul att ha egna saker till favorithästen så jag tycker du kan skaffa blingat träns, benskydd eller liknande!

Hon kommer ju knappast tänka "ånej vad ska jag göra med det här när jag inte rider shettisen längre...........";)
Snarare tror jag hon kommer känna sig jättestolt över att ha egna grejer:laugh:
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Ett ljusblått schabrak med ryttarens namn broderat på? Kan flyttas mellan shettis och ridskolan.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Kanske något ljusblått (lindor/schabrak/benskydd) till shettisen och ett par ljusblåa ridvantar eller något till flickan, så blir de ett matchande ekipage?
Inte för att jag är direkt något fan av att matcha, men hon kanske gör det.

Aha, ryktlåda hade hon redan såg jag nu. Tar bort det förslaget.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Ett glitterspö? Stallägarens dotter äääälskar sitt - och det är ju något som din lilla medryttare även kan ha med sig till ridskolan om hon vill.

Eller någon komplettering till den ryktlåda hon redan har. Det finns ju t ex fina hovkratsar med ett hästhuvud på - ifall hon bara har en "vanlig" hovkrats. Eller en flaska glitterspray.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

En MyLittlePony så klart :D *fanatisk MLP-samlare*

Men annars så brukar Hööks söta kläder med Lena Furberg-motiv fungera bra hos de flesta små hästtjejer. (har en 9åring själv) De är inte så dyra heller.

Ett fint schabrak med brodyr som någon sa är ju alltid roligt att få. Min dotter har fått handduk med sitt och sin hästs namn broderat och en häst broderad på också. :) Den ska hon alltid ha. Sen har hon ett jättesött schabrak där det är broderat 'Bästa vänner' och ett fleecetäcke där det står 'Vi äger'.

Jag tror att ett fint träns eller benskydd eller något också skulle vara populärt. Det är ju jätteroligt med egna grejer. Min dotter har egen uppsättning av typ allt till vår häst. För hon vill känna att det är hennes häst också.

Läser hon så brukar Lin Hallbergs böcker vara populära. Sigge och Teddy-böckerna är toppen för de lite mindre. Finns även pysselböcker med iaf Sigge vet jag. :)
Kanske en cd-bok med hästberättelse?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Jag röstar för nåt hon kan ha själv som tex mössa, vantar, strumpor som kan matchas med ett träns, spö , schabrak och skydd.
Då har hon fått nåt personligt och nåt att ha till ponnyn, mamman borde ju inte ta illa upp då ponnyn ju får en del av sakerna.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Hken med böcker är ju att veta vad hon har och inte har. Trist köpa en dublett. Siggeböckerna etc har hon vet jag, men i övrigt vet jag inte riktigt.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

En tröja till tjejen - med shettisens bild eller namn på!

Såg att nån föreslog glitterspö också... små hästtjejer ÄÄÄÄLSKAR sånt... :D

Eller som nån också föreslog: ett smycke, kanske med hästens namn på! Finns ganska billiga silverhjärtan på G***fynd.

Lycka till, hon kommer att bli jätteglad vad det än blir ! :)
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Har också en liten nioårig hästkompis :) och den tjejen hade iallafall blivit superglad åt ett fint träns eller benskydd, schabrak etc, även om ponnyn inte är hennes egen.
Barn lever så mycket i nuet, tror inte hon skulle tänka på hur det ska bli "sen" med prylarna.
Andra tips som kan gå hem:
modellhästar från Schleich eller Breyer (min lilla kompis älskar dom!) eller om du är pysslig, bygg ett litet stall åt dom...gärna halvfärdigt så hon kan fortsätta själv.
Glittrigt ridspö + fina varma ridhandskar
Rosa ridreflexer
Prenumeration på Min Häst (kanske lite väl dyrt iofs)
Ett fint, inramat foto på ponnyn
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Glitterspö tittade jag faktiskt på, och de hade jag tyckt var oemotståndliga i samma ålder. Dock, shettisen har turbo nog utan spö :devil: så kändes lite taskigt att ge henne ett sånt som hon inte kan/får använda här.

Men ett broderat schabrak som ngn skrev var en himla bra idé som jag inte tänkt på. Inte säkert det blir det (men nu har jag massa mer tips), men om man ska brodera ett schabrak, vilket tror ni som har mer koll på barn bli bäst? Ett med 'bara' barnets (Molly) namn, eller med barnets och shettisens namn på (Molly & Emil) - det sistnämnda går ju då inte använda till andra hästar, men vetesjutton om de får ha egna schabrak på ridskolan ändå, och kanske roligare om brodyren gör att de 'hör ihop'?

Här är för övrigt ekipaget, fullkomligt bedårande :love:

hstarmolly005maskad.jpg


hstarmolly4maskad.jpg
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Hööks (om det nu är närmsta butik för dig) har också presentartiklar i form av påslakanset,pennskin, liten ryggsäck osv.
De sakerna kan hon använda till sig själv varje dag.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Ang. schabrak så kan det ju vara knepigt om tjejen vill använda det både på ridskolan och till shettisen. Hur ska du ha koll på att det tvättas emellan? Det problemet löses ju iofs om det är så att ridskolan inte tillåter eleverna att ha eget schabrak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp