Bukefalos 28 år!

Julklappshjälp åt liten hästtjej

Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Sätt henne framför Ponnyprakt och säg att hon får välja nåt :D
Eller en prenumeration på nån hästserietidning (Min Häst, Wendy etc.), sen brukar väl jultidningsförlag och sånt sälja typ "Ponnypåsen". Annars, är hon med i Pollux? i såfall kan ju du och ponnyn bjuda henne på 1-2 paket där, i annat fall så kanske teckna ett medlemskap och betala valfritt antal paket, sen kan hon ju gå ur eller om mamman vill låta henne fortsätta.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

KL

Jag fattar inte varför man skall köpa benskydd bara för att ungen vill ha det - helt idiotiskt tycker jag.

Det finns ju massa bra saker man kan köpa som är användbara på riktigt och inte bara för att barnet tycker det ser fint ut.
Schabraket med brodyr är väl en ypperlig idé.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Varför är det idiotisk menar du?

Benskydd skadar inte ponnyn på minsta vis, tvärtom ger de faktiskt ett extra skydd mot om olyckan skulle vara framme, speciellt vintertid med brodd.

Att han inte behöver skydd pga att han stryker sig eller liknande anser jag inte gör det idiotiskt att ha skydd? Jag har skydd på mina hästar/ponnyer FÖREBYGGANDE, alltså för att minska risken de skadar sig OM..

Så då är det ju lika idiotiskt eg att jag har skydd på D-ponnyn? Eller att jag har schabrak (det har jag bara för det är fint), och säkert 3000 andra saker jag inte tänker på nu.

Okej om barnet ville ha ett pessoabett för det är fint t ex, där är ngt som är bortom idiotiskt. Samma om barnet tyckte det var 'fint' att rida med gummisnodd etc.

Men när det handlar om ngt som hästen inte far minsta lilla illa av att (i fallet med skydd tvärtom) så tycker jag att 'det är fint' är lika godtagbart skäl som något annat? Och sen minns jag hur det var när jag var liten, speciellt det året jag fick de där benskydden jag önskat mig till ponnyn i julklapp. OJ vad glad jag var. Inte behövde ponnyn några benskydd inte, han hade klarat sig utan i 20 år. Men jag tyckte det var fint och det hade ju 'alla de stora ryttarna', så när jag premiärred med de där skydden kändes det ju som vi var både fina och proffsiga. Och ponnyn lär knappast ha brytt sig om vilket, möjligt tyckt det var extra trevligt hur mkt positivt jag utstrålade.

Låt barn vara barn, och för all del låt vuxna som vill ha saker bara för det är fint ha det - så länge det inte är negativt för hästen/ponnyn.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Eller en prenumeration på nån hästserietidning (Min Häst, Wendy etc.), sen brukar väl jultidningsförlag och sånt sälja typ "Ponnypåsen". Annars, är hon med i Pollux? i såfall kan ju du och ponnyn bjuda henne på 1-2 paket där, i annat fall så kanske teckna ett medlemskap och betala valfritt antal paket, sen kan hon ju gå ur eller om mamman vill låta henne fortsätta.
:bow:
Jättebra idé!! Då får hon nytta med nöje också och lär sig massor på vägen.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Jag tycker att det är idiotiskt att köpa saker som man inte behöver, ja. I min bok handlar det om smart marknadsföring som gör att folk tror att de måste ha diverse ditten eller datten. Och sedan sprider det sig till barnen som vill ha saker för att det ser fint ut, men tänker inte igenom varför man har det. Ena dagen är det onödiga skydd andra dagen är det ett pessoabett.
Förebyggande tror jag inte på alls. Men var och en blir salig på sin tro.

Men vi behöver inte diskutera detta i den här tråden.

Du har fått massor av bra förslag och jag tror att det är en bra tanke att julklappen inte är endast till din ponny utan att hon kan använda den till andra tillfällen också.
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Det är ju klart skydd är förebyggande, en häst som brallar och råkar sparka/trampa sig själv löper mindre risk att skada om den träffar ett skyddat ben än ett oskyddat ben. Sen är ju den förebyggande delen olika beroende på hur bra eller inte bra koll hästen har på benen.

Sen vi talar ett barn, det förutsätts alltså att det finns en vuxen som är inblandad. Och då kan förklara för barnet t ex skillnaden att ha skydd bara för att är stor skillnad mot att ha pessoabett bara för att. Jag och barnet har redan haft ett sådant samtal, ja inte om pessoabett, men om nosgrimma. Jag har inget emot engelska nosgrimmor som ren dekoration om man vill, dvs endast en övre rem, och inte åtdragen för kung och fosterland. Jag hade ingen nosgrimma alls på ponnyn i början, och barnet frågade ju naturligtvis varför shettisen inte hade nosgrimma. Jag svarade att 'han behöver ingen'. Barnet tyckte att hon tyckte det var finare med nosgrimma.

Något senare satte jag på den engelska nosgrimman på tränset, och barnet tyckte nästa gång att 'nu har han nosgrimma?!' och jag tyckte att 'mmm, du ville ju det. Och en sådan här nosgrimma kan man ha om man vill, men då får man vara noga med att inte spänna den för hårt'. Barnet frågade då om det inte skulle vara en sån där till rem (aachenrem) och då förklarade jag att nej, ponnyn behöver ingen nosgrimma egentligen, och en sådan nedre rem gör att ponnyn inte kan gäspa osv, och att sådana ska man inte ha om det inte behövs för det stänger ju igen munnen på hästen.

Sen dess har barnet noga kollat och dubbelkollat så 'nosgrimman inte är för hårt spänd så det inte blir obehagligt'. Och när jag hade nosgrimma med nedre rem på den andra ponnyn en gång när jag tömkörde fick jag minsann höra att 'nu har du ju gjort så han inte kan gäspa! Måste han ha en sådan?'

Så, att rakt av tycka att då kommer de ju använda pessoabett (t ex) för det är fint är inte galet, men finns det hästkunniga vuxna i närheten är ju den risken obefintlig. Och det är anser jag bättre att inte bara tycka 'nej man ska inte ha sånt', utan ta sig omaket att förklara att det finns saker man kan ha för det är fint, men så finns det saker som hur fina de än kanske är, blir obehagligt för ponnyn. Ungar är inte korkade liksom...

Sen är som sagt schabrak helt onödigt med, till exempel. Och ska man se det ur ett praktiskt perspektiv så är ponnyn mer 'betjänt' av ett par senskydd än av ett blåfodrat blingat träns t ex. Nu är det dock inte helt lätt hitta benskydd i så liten storlek, annars hade jag nog faktiskt köpt det till ponnyn redan innan. Just för flickebarnet skulle bli glad då - jag är tack och lov inte mer tant än att jag minns hur det var när man var liten =)
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Prenumerationer har hon redan, iaf på Min Häst. Pollux vet jag inte, får snoka - och dubbelkolla med mamma. EN present som tar slut och det är upp till föräldern att fortsätta betala om den ska fortsätta bör man kanske förankra så det inte blir 'bråk'?
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

varför inte köpa en ryktlåda med tjejens namn på?? finns i massa prisklasser, färger och modeller.

finns det inte färdigt set som följer med i ryktlådan för att kunna sätta på namn, finns det massor av ställen där man kan beställa namndekaler, allt från kromade bokstäver till klisterdekaler.

granngården vet jag förut har sålt ihopfällbara sadelbockar i färg alltså inte den klassiska svarta. jag har sett både rosa, blåa och röda..
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Jag tycker tränset som många andra.

Det är något som behövs, även om du har ett annat, reserv är alltid bra att ha. Det är något bara din ponny använder (så länge hon rider hos dig) och du behöver inte oroa dig för smittor eller smuts från andra hästar (schabrak-problem). Och det måste vara alldeles fantastiskt för flickan att få ha ett eget träns på "sin" fina lilla skäck! :love:
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

\och jag vill veta hur det gar i ponny shopping laget?? har du hittat ngt som du tycker passar som julklapp?? satt garna in bild.. efter jul lol.. med julklapp pa pallen..
jag tror vad du an koper kommer det att bli valdigt uppskattat av ryttaren, det ar ju fran HENNES ponny, och ja jag ar fortfarande ung nog att komma ihag hur det var nar man fick julklapp fran hasten...
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Allt blingat jag hade planerat var slut i rätt storlek. Så tillslut gav jag upp. Så hon fick en grimma i marinblått med söt dekor och ludd på insidan + tillhörande grimskaft , ett par marinblå ridvantar, en reflexväst och så de små ljusblåa manrosetter jag vet hon tittat på och tjatat om på Hööks.

Då kan hon använda sakerna endera till min shettis, eller en annan ponny - eller för den delen både och.

Återstår att se vad hon tycker.. =)
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Jo, förhoppningsvis =)

Jag och (framförallt) ponnyerna & hunden fick ett julkort med hästtema av henne idag med (levererat av mormor, som också fick ta emot paketet. Tösen + mamma ska komma i mellandagarna, till mormor alltså, men jag jobbar då)

Den här grimman btw
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/410540/410540_04.jpg

+ grimskaftet
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/410540/410540_05.jpg

och rosetter
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/720161/720161_02.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

Han är van, han har flätats och spökats ut många ggr om, han står som en salig ;)
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

vilken mysig ponny du har hittat, jag kommer och norpar honom:)
BArnet vill ju rida men att hitta en ponny som är barnvänlig är inte så lätt som man tror
 
Sv: Julklappshjälp åt liten hästtjej

vilken mysig ponny du har hittat, jag kommer och norpar honom:)
BArnet vill ju rida men att hitta en ponny som är barnvänlig är inte så lätt som man tror

Försök inte ens ;) Ponnyn är en PÄRLA. Ypperligt väluppfostrad, extremt lätthanterlig, älskar allt jobb, är en suverän körhäst, snäll med barn - dock så ska det ridas bör de vara lite rutinerade eller ha en vuxen som håller i snöre, då han kan busa och bralla av dem annars i rena lyckan. Det är turbo i den ponnyn. Dock så inga problem att springa med honom i snöre och be honom galoppa bredvid - till barnets stora förtjusning.

Han är då förutom att han haft fång hos fd ägaren helt enkelt PERFEKT och en sån där once in a lifetime-pärla.

Och - bara för att göra det hela än bättre, så kostade pyret i princip ingenting. Men är inte tillsalu för alla pengar i världen förrän den dag jag måste flytta hästarna härifrån. Och då kommer han endera vara dyyyyr eller säljas till lilla M (eller ja lilla M:s mamma).

Så, sorry :devil:

PS. Han är grymt renlig i boxen med, rymmer inte och tja allt annat bra du kan tänka dig :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp