Juridik medryttare

Anledningen till att man vill ha en medryttare kan väl vara många. Jag har peroidvis fler hästar än vad jag hinner med att rida och vill av olika anledningar inte sälja - en snäll och pigg "gamling" tog t ex under flera år medryttare ut på lugna skogsturen med stort utbyte f både häst och ryttare. Jag har dock svårt att förstå resonemangen om slarviga medryttare och oaktsamhet. Jag menar att det i mitt ansvar f hästen ligger i att inte låta ngn ha hand om den som jag inte tror mig kunna lita på. En medryttare som jag tror är slarvig eller ouppmärksam eller ännu värre omdömeslös på ett sätt som skulle kunna utsätta hästen f risk är inte aktuell för mig.
 
Jag se att folk söka medryttare for fel anledning, som du namn, "tid eller pengar", okunnighet och i de flesta fall bli det bråk, osämja och hästen som for lida av motsvariga vilja.
Rule Of Thumb:
Det mindre andra är inblandad i sina djur dess bättre.

Nu hänger jag inte alls med. Vad menar du? Se min fetning "som du namn".
 
Nu hänger jag inte alls med. Vad menar du? Se min fetning "som du namn".

Vad är det du inte forstå? Tänkt jag var klar...... dom flesta skaffa med ryttar for att dom har inte tid, ork eller pengar, for mig då ska man inte har en häst for det är just det hästen går ut på .... Tid - Ork o Pengar.
 
Vad är det du inte forstå? Tänkt jag var klar...... dom flesta skaffa med ryttar for att dom har inte tid, ork eller pengar, for mig då ska man inte har en häst for det är just det hästen går ut på .... Tid - Ork o Pengar.

Du har fel ur 2 synvinklar.

Man kan ha både tid, råd och ork fast man skaffar medryttare av just de anledningarna.

Bara för att man vill ha en ledig kväll eller tre i veckan innebär det inte att man i inte klarar sig utan den och bara för att medryttare betalar en hacka innebär det så gott som aldrig att hela ekonomin står och faller med de ynka hundralappar. Det är få som får mer än småpengar i sammanhanget.
 
Vad är det du inte forstå? Tänkt jag var klar...... dom flesta skaffa med ryttar for att dom har inte tid, ork eller pengar, for mig då ska man inte har en häst for det är just det hästen går ut på .... Tid - Ork o Pengar.
Säger vem då? Jag tycker medryttare är sunt. Istället för att tex jäkta så får någon annan ha roligt med hästen och ägaren får tid till annat.
Ska man inte ha barn heller då om de är på dagis?
Vem har tid att ha heltidsjobb, partner ev familj, hushållsdysslor och alla andra saker som kommer till...samt häst...
 
Senast ändrad:
Du har fel ur 2 synvinklar.



Bara för att man vill ha en ledig kväll eller tre i veckan innebär det inte att man i inte klarar sig utan den och bara för att medryttare betalar en hacka innebär det så gott som aldrig att hela ekonomin står och faller med de ynka hundralappar. Det är få som får mer än småpengar i sammanhanget.

Fätta inte hur folk resonera, varför skaffa ett djur som man har inte tid for? Vill man har ett hobby ta upp stykning eller nåt som krävs inte så mycket tid.

Det låtar som ett privat ekonomisk verksomhet det har med "Med Ryttar", tas det upp som inkomst for beskättning? Med Ryttar bli bara ett annat namn for Uthyrning.
 
Fätta inte hur folk resonera, varför skaffa ett djur som man har inte tid for? Vill man har ett hobby ta upp stykning eller nåt som krävs inte så mycket tid.

Det låtar som ett privat ekonomisk verksomhet det har med "Med Ryttar", tas det upp som inkomst for beskättning? Med Ryttar bli bara ett annat namn for Uthyrning.

Helt galet resonemang. Det lär inte ens bli inkomst av hobby, det blir i så fall en minskning av kostnad för hobby.

Hur katten resonerar du när du anser dig ha rätt att klandra folk för deras val? Man är ingen dålig hästägare för att man behöver hjälp. Tvärtom. Man inser sina begränsningar och ser ändå till att hästen får det den behöver.

JAG är inte det bästa som hänt min häst, flera människor kan ta hand om mitt djur precis lika väl som jag. Och det är mitt ansvar att hitta dessa personer.
 
Säger vem då? Jag tycker medryttare är sunt. Istället för att tex jäkta så får någon annan ha roligt med hästen och ägaren får tid till annat.
Ska man inte ha barn heller då om de är på dagis?
Vem har tid att ha heltidsjobb, partner ev familj, hushållsdysslor och alla andra saker som kommer till...samt häst...

Varför ta på sig mer än man klara av?
Barn och Djur är ett Living Thing och som så krävs tid och omsorg, du kan inte bara dumpa av dom på andra for att "JAG HAR INTE TID":arghh:
 
Varför ta på sig mer än man klara av?
Barn och Djur är ett Living Thing och som så krävs tid och omsorg, du kan inte bara dumpa av dom på andra for att "JAG HAR INTE TID":arghh:
Det kan man visst! Det handlar inte om att dumpa! Det handlar om att för djuret behöver det inte vara jag som kommer varje dag, Och för barnet är det roligt att vara på dagis!

Jag tror du har lite för höga tankar om dug själv om du tror att hästen bara kan vara med dig.
 
Varför ta på sig mer än man klara av?
Barn och Djur är ett Living Thing och som så krävs tid och omsorg, du kan inte bara dumpa av dom på andra for att "JAG HAR INTE TID":arghh:

Allt är inte så svart eller vitt, som i din värld. Det går utmärkt att vara en bra förälder och ha barn på dagis. Eller bra matte och ha medryttare. Eller bra hundägare och ha hundpassare när man åker bort.

Jag tror inte att jag är så fantastisk att det bara är jag som duger åt mina djur. Faktiskt så unnar jag andra att njuta av mina djur. Varför inte dela istället för att köpa egen häst? Bättre för både plånbok, livspussel och sinnesfrid.
 
Helt galet resonemang. Det lär inte ens bli inkomst av hobby, det blir i så fall en minskning av kostnad för hobby.

Hur katten resonerar du när du anser dig ha rätt att klandra folk för deras val? Man är ingen dålig hästägare för att man behöver hjälp. Tvärtom. Man inser sina begränsningar och ser ändå till att hästen får det den behöver.

flera människor kan ta hand om mitt djur precis lika väl som jag. Och det är mitt ansvar att hitta dessa personer.

Som jag läs i det andra tråd "vad betala du for medryttar" var summor inte liten.

Klandra? Jag ifrågasätter deras val.

Ditt ansvar är att se till att sköta dina djur, inte andra!
 
Som jag läs i det andra tråd "vad betala du for medryttar" var summor inte liten.

Klandra? Jag ifrågasätter deras val.

Ditt ansvar är att se till att sköta dina djur, inte andra!

Öh, med ditt resonemang hade vi inte haft någon hästnäring ö h t. Många arbetstillfällen med hästar hade försvunnit, för alla ska sluta sina jobb och sköta sina hästar. Nä, men vänta nu. Det funkar ju inte...

Vad är en stor summa? Vad är en liten summa? Det måste givetvis sättas i relation till den totala kostnaden.

Jag låter GÄRNA andra sköta mina djur, så kan jag tjäna pengar och betala dem. På så sätt skapas fler arbetstillfällen, djuren lider inte och alla har det bra.

Eller menar du att de som arbetar med djur alltid gör ett dåligt jobb?!
 
Som jag läs i det andra tråd "vad betala du for medryttar" var summor inte liten.

Klandra? Jag ifrågasätter deras val.

Ditt ansvar är att se till att sköta dina djur, inte andra!

Vissa av oss måste också jobba för att försörja oss. Vi är inga supermänniskor som kan höra allt själva. Och jag förstår inte varför man ska göra allt själv.
Ja.. Vi har ett samhälle med pengar som valuta.
Bor man i en storstad med boxplats som bara den kostar 5000 tycker jag inte det är märkligt att någon som får rida en välutbildad häst betalar en del. Annars hade hen ridit på ridskola också betalat. Vårt samhälle är uppbyggt så.. Vi betalar för tex fritidsintressen.
 
"Att ha tid" är ju också relativt.
Om det innebär att vara med barnet, djuret etc 24h per dygn skulle typ bara icke-arbetande miljonärer kunna ha barn.
Och jag tror inte det är bra för barnet eller djuret. Så det handlar bara om människan. Människan som fått för sig att hen är den enda som kan ta hand om djuret.
 
Öh, med ditt resonemang hade vi inte haft någon hästnäring ö h t. Många arbetstillfällen med hästar hade försvunnit, för alla ska sluta sina jobb och sköta sina hästar. Nä, men vänta nu. Det funkar ju inte...

Vad är en stor summa? Vad är en liten summa? Det måste givetvis sättas i relation till den totala kostnaden.

Jag låter GÄRNA andra sköta mina djur, så kan jag tjäna pengar och betala dem. På så sätt skapas fler arbetstillfällen, djuren lider inte och alla har det bra.

Eller menar du att de som arbetar med djur alltid gör ett dåligt jobb?![/QUOTE

Vad bra att du håller den svensk ekonomi igång :up:
 
Som jag läs i det andra tråd "vad betala du for medryttar" var summor inte liten.

Klandra? Jag ifrågasätter deras val.

Ditt ansvar är att se till att sköta dina djur, inte andra!
Det är oftast inga stora summor man får in av sin medryttare, i storstadsregionerna kan man få igen typ stall hyran för aktuella dagar vilket långt ifrån täcker kostnaderna, i övriga landet får man vara glad att hitta någon lämplig.

Du ifrågasätter inte valet att ha medryttare, du ifrågasätter marknadsekonomin. Du ifrågasätter att folk jobbar utanför hemmet, bor i lägenheter, har barn i dagis och skola. LL hänger ihop. Det är få förunnat att ha hästar hemmavid och ta hand om dem själv utan hjälp. I stort sett ingen gör det utan andra tar hand om deras hästar tidvis i större eller mindre utsträckning.

Min pålle har det lika bra de dagar medryttare är med henne som när jag är det.
 
Vad är det du inte forstå? Tänkt jag var klar...... dom flesta skaffa med ryttar for att dom har inte tid, ork eller pengar, for mig då ska man inte har en häst for det är just det hästen går ut på .... Tid - Ork o Pengar.

I min värld är det ok att fråga när man inte förstår. Det kanske inte funkar så i din?

Oavsett, tack för dina svar. Jag ser din ståndpunkt.
 
I min värld är det ok att fråga när man inte förstår. Det kanske inte funkar så i din?

Oavsett, tack för dina svar. Jag ser din ståndpunkt.

Jag känksa skulla har sagt Tid - Ork - Pengar.
Ditt svar var det som jag kunde relatera till. Det var så när jag växt upp, jag var så tacksom att en gamle horseman tog än mig och jag fick lära mig hästar och skorning, och han var tacksom att non vill lära sig av honom så att hans kundskap gick inte i graven med han.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp