Bukefalos 28 år!

Kabelfråga

Nu sitter jag vid en riktig desktop, och kan se detta foto.
Det står tydligt (som du säkert redan sett och förstått) DC12V/24V uppe till höger. Symbolen under säger att minus är den yttre skärmen, medan minus ska vara det inre hålet. Det är nog det vanligaste sättet folk dödar hemelektronik på, att byta strömkälla utan att respektera polariteten.
Vanligtvis är +/-symbolen bara en upphöjning i den svarta plasten, och ingen lägger märke till den.

Fast läser du inlägget du svarade på med att vi kunde släppa polariteten så har jag kopplat med korrekt polaritet ju?

Den ursprungliga sladden, så jag skalade mig ner genom den gjutna kontakten och kollade hur respektive sladd satt. Och minussladden (enl märkning) satt i höljet.

Den mobilladdare jag snodde kontakten från var märkt att den hade plus i mitten och minus i höljet men för säkerhets skulle mätte jag med multimeter så det var rätt.

Sen kopplade jag minus till minus och plus till plus. Först tvinnat med eltejp över men sen när det inte fungerade så korrekt skarvning med sockerbit.

Däremot kan jag ju teoretiskt tagit kål på displayen när jag provade kabeln med dc-kontakt i ena änden och USB i den andra. Det vet jag inte. Svårt att säga eftersom displayen slocknade med originalkabeln i och sen dess har jag inte fått minsta liv i den.
 
Fast läser du inlägget du svarade på med att vi kunde släppa polariteten så har jag kopplat med korrekt polaritet ju?
Javisst. Jag har släppt det helt i ditt case. Jag bara förklarade lite allmänt om vad jag babblade om, och att jag inte sett bilden förrän då jag skrev - vilket gjorde att jag kanske förklarade onödigt övertydligt då.
 
Jag har Biltemas backkamera som transportkamera.

Nu har det blivit glapp i sladden mellan cigarettuttaget och displayen.

Kabeln står det dc 12/24 v på och i ena änden är en smal ihålig kontakt. I andra änden en kontakt som passar i cigarettuttaget.

Jag sökte febrilt bland alla sladdar jag hade och hittade tillslut en med USB i ena änden och smal ihålig kontakt i den andra. HA tänkte jag och pluggade i den i min USB-adapter i bilen jag har och laddar mobilen med.

Fast displayen är lika död ändå. Beror det på att det blir fel spänning?
Ja
 
Däremot kan jag ju teoretiskt tagit kål på displayen när jag provade kabeln med dc-kontakt i ena änden och USB i den andra. Det vet jag inte. Svårt att säga eftersom displayen slocknade med originalkabeln i och sen dess har jag inte fått minsta liv i den.
Vad polariteten blev i USB-kabeln vet vi inte förrän du mätt också den.
 
Har precis samma problem med min kamera. Provade med biltema, men de kunde inte hjälpa mig. Hoppas på en lösning i denna tråden :)
 
Bra det, för att de där "rundpluggarna" kan ha plus och minus precis hur som helst. Bara för att den ena har minus på den yttre, behöver inte den andra ha det.
Ögonblicklig död brukar resultatet bli vid polaritetsfel.
Nja, det var i DC-kontakternas barndom, numera sitter det i 99% av sån elektronik en diod direkt efter matningen så det händer ingenting om nån stoppar i fel kontakt och dessutom är + i mitten i princip standard numera.

Symbolen under säger att minus är den yttre skärmen, medan minus ska vara det inre hålet.
Vad yrar du om? Plus (+) är mittstiftet och minus (-)skärmen. Exakt likadant är det på cigarettändarpluggarna, + i mitten och - ytterst.

Fast jag KAN ju ha fel, jag har ju bara hållit på med el starkström, fordons-el och elektronik i över 40 år.
 
Däremot kan jag ju teoretiskt tagit kål på displayen när jag provade kabeln med dc-kontakt i ena änden och USB i den andra. Det vet jag inte. Svårt att säga eftersom displayen slocknade med originalkabeln i och sen dess har jag inte fått minsta liv i den.
Det är nog ganska omöjligt att få död på den på det viset, troligen har nån lödning släppt inuti displayen, det är ett vanligt fel när kineserna handlöder i nån mörk källare, jag har fixat massor med sånt och allt som kineserna handlött och som pajat ser ut som skit. Det KAN vara en säkring inuti displayen som gått och då är den lödd direkt på kortet och garanterat av modell "ytmonterad".

Ctek-laddare byter jag tryckkontakter på på löpande band för den har dom inte fått till nåt vidare, försilvringen slits ut på c:a 100 tryck och sen slutar laddaren reagera och stannar i underhållsladdningsläge. En liten kul sak med dom som ju är dyra är att Lidl sålde dom också för en bråkdel av priset, jag köpte 2 för dom kostade inte 100 spänn styck och NATURLIGTVIS är dom kopierade rakt av.
 
Det är nog ganska omöjligt att få död på den på det viset, troligen har nån lödning släppt inuti displayen, det är ett vanligt fel när kineserna handlöder i nån mörk källare, jag har fixat massor med sånt och allt som kineserna handlött och som pajat ser ut som skit. Det KAN vara en säkring inuti displayen som gått och då är den lödd direkt på kortet och garanterat av modell "ytmonterad".

Ctek-laddare byter jag tryckkontakter på på löpande band för den har dom inte fått till nåt vidare, försilvringen slits ut på c:a 100 tryck och sen slutar laddaren reagera och stannar i underhållsladdningsläge. En liten kul sak med dom som ju är dyra är att Lidl sålde dom också för en bråkdel av priset, jag köpte 2 för dom kostade inte 100 spänn styck och NATURLIGTVIS är dom kopierade rakt av.

Jag har iofs kört cetekladdare i kontinuerlig drift sedan 2012 utan besvär...

Displayen är hmm... Tre år? Och har åkt i golvet på bilen ett antal ggr. Vad som hänt nu vet jag dock inte. Känns som maximal otur om displayen ska dö samtidigt som ett kabelbrott men konstigare saker har ju hänt.
 
Jag har iofs kört cetekladdare i kontinuerlig drift sedan 2012 utan besvär...

Displayen är hmm... Tre år? Och har åkt i golvet på bilen ett antal ggr. Vad som hänt nu vet jag dock inte. Känns som maximal otur om displayen ska dö samtidigt som ett kabelbrott men konstigare saker har ju hänt.
Att det skulle vara en slump att Cetekladdarna dör en efter en med samma fel håller jag för otroligt, jag vet också ett antal som funkar år efter år men dom som pajat har det alltid varit samma fel på och efter dissektion av strömbrytaren på ett flertal kan jag garantera att försilvringen är "sådär".

Ang. displayen så har du nog hittat orsaken, den har fått för mycket våld. Dock brukar ju det mesta gå att återuppliva så med en lödpenna, ett universalinstrument och ett labbaggregat går det säkert att få fart på den igen.
 
Att det skulle vara en slump att Cetekladdarna dör en efter en med samma fel håller jag för otroligt, jag vet också ett antal som funkar år efter år men dom som pajat har det alltid varit samma fel på och efter dissektion av strömbrytaren på ett flertal kan jag garantera att försilvringen är "sådär".

Ang. displayen så har du nog hittat orsaken, den har fått för mycket våld. Dock brukar ju det mesta gå att återuppliva så med en lödpenna, ett universalinstrument och ett labbaggregat går det säkert att få fart på den igen.

Fortfarande väldigt osannolikt den poff dör och det samtidigt är kabelbrott... Men osannolikt är inte omöjligt.
 
Med massa hjälp från den högst servicemedvetna killen på Kjell & Co har jag nu för 190 spänn fått liv i kameran.

Den jag länkade tidigare med massa olika dc-adapters passar inte - de är för tjocka upptill vid gummit för att nå in. Så man får köpa till en lös adapter.

Om ni köper - be dem montera så polariteten blir rätt. Så knepig beskrivning killen på Kjell fick mäta polariteten för att vara säker. TEJPA SEN IHOP ADAPTERKONTAKT OCH SLADD. annars åker de isär och du har ingen aning åt vilket håll du ska sätta den för rätt polaritet utan får återvända till butiken för att få hjälp ;P

Men 190 kr och två prylar från Kjell och displayen lever igen. Inte testat så allt verkligen funkar än men den får ström och startar iaf :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver fixa en lösning för att det glappar så mycket att jag inte lyckas ladda datorn längre. Hur exakt behöver det vara med rätt...
Svar
17
· Visningar
831
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 129
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Otekniska jag behöver lite hjälp igen.. Ville ha min TV som dataskärm till min stationära dator och går iväg till OnOff och frågar om...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: Sharpless
·
IT & mobiler Nu sitter jag här med datorproblem igen.... Ni har förut hjälpt mig så bra så nu ber jag om hjälp igen... Jag har en gammal...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Granen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp