Bukefalos 28 år!

Käkar möss

Fiorano

Trådstartare
Min lilla JRT är en riktig fena på att fånga möss. Problemet är inte att hon fångar dom, problemet är att hon äter dom. Jag har försökt gräva ner dom-men hon gräver förstås upp dom igen när jag inte tittar på henne (hon är lös i stallet och jag har inte benkoll på var hon är hela tiden). Efter en veckas kamp med att hålla koll och gräva ner stackars möss ger jag upp (synen av världens lyckligaste bracka med en mussvans utstickandes i munnen efter att jag grävt ner musfan två gånger fick mig att kasta in handduken),

Så nu; hur farligt är det att hon käkar möss? Jag antar att det är mask som är det största överhängande bekymret? Hur ofta kan/bör jag maska henne? Är det andra sjukdomar jag ska vara nervös över? Särskilda symptom och är det något jag kan vaccinera henne mot (utöver vanlig vacc)?
 
Sv: Käkar möss

Jag är iofs osäker, men min terrier käkar också möss och hon har ALDRIG haft mask, och jag har fått för mig att det är fåglar som ger katter mask...?

Själv är jag mest orolig att hon ska få tag på råttor/möss som har ätit gift, men det bekämpar vi inte med i stallet.
 
Sv: Käkar möss

Åh! Kan jag få låna din hund? Vi har en hel massa råttor i stallet just nu som skulle behöva ätas upp... ;)

Tror inte att det är någon större fara att den äter möss. En av mina åt både fiskmås och sork i obevakade ögonblick, hon var frisk och kry i en massa år trots detta.
 
Sv: Käkar möss

Man kan slänga döda möss i soptunnan, det är svårt att gräva fram dem där. :idea:

Och hundar har ätit möss i hundratals år, och jag tror inte att mössen på 2000-talet skulle vara farligare än vad de har varit tidigare. Så länge mössen inte har knaprat råttgift, vill säga.
 
Sv: Käkar möss

Vi hade en knasig katt en gång som var vuxen när vi skaffade valp och han hade för sej att han skulle lära valpen att jaga möss.Han kom varje dag högljutt jamande med en mus i munnen och la den framför hunden som slukade den i ett nafs.
När hunden blev äldre jagade de ihop!
 
Sv: Käkar möss

Ska inte säga allt för mycket om detta ämne, men det är väl egentligen inte värre än med katter som äter möss? ´Fanns en JRT på ett av mina gamla jobb som åt allt som hon kom över. Tror inte att hon avmaskades mer än de övriga hundarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp