Bukefalos 28 år!

Källhänvisning nätet?

@mino nu tror jag det har blivit lite missuppfattningar. Får jag fråga vilket vetenskapligt område du tillhör? Så ska vi se om vi kan vi försöka prata samma språk :)
 
Vill man t.ex. undersöka hur en händelse beskrivs i olika sammanhang kan wikipedia vara ett bra källmaterial.
Så skrev du. Detta tolkar jag som att du menar att innehållet i wikipedia bör kunna användas som underlag/material för en analys, tex om man skriver om hur kvinnliga författare framställs i olika medier, varav wikipedia är ett. Men det är ju en annan sak än att använda det som står som kunskap och underlag för ett vetenskapligt resonemang, där menar jag att även om man kan viss källkritik som student, så är det svårt att förstå vad som funkar inom ett visst ämne. Om man slår upp "diskurs", tex, så framstår det som helt korrekt rent sakligt i wikipedia. Däremot skulle det bli fel om mina studenter utgick ifrån den beskrivningen eftersom vi inom mitt fält tillämpar diskurs på ett mer specifikt sätt. Den nyansen förstår man sällan som student, det kanske mina bästa masterstudenter skulle fixa men en normalambitiös c-uppsatsstudent skulle definitivt inte göra det, enligt min erfarenhet. Det är mao svårt att fatta vad man inte kan utan att vara inläst på området. Det är ju därför sakkunniggranskning tillämpas i så hög grad inom forskningen, för att vara en någorlunda garant för att det som framställs uppfyller normerna. Av den anledningen är det bättre att undvika wikipedia.
 
Så skrev du. Detta tolkar jag som att du menar att innehållet i wikipedia bör kunna användas som underlag/material för en analys, tex om man skriver om hur kvinnliga författare framställs i olika medier, varav wikipedia är ett. Men det är ju en annan sak än att använda det som står som kunskap och underlag för ett vetenskapligt resonemang, där menar jag att även om man kan viss källkritik som student, så är det svårt att förstå vad som funkar inom ett visst ämne. Om man slår upp "diskurs", tex, så framstår det som helt korrekt rent sakligt i wikipedia. Däremot skulle det bli fel om mina studenter utgick ifrån den beskrivningen eftersom vi inom mitt fält tillämpar diskurs på ett mer specifikt sätt. Den nyansen förstår man sällan som student, det kanske mina bästa masterstudenter skulle fixa men en normalambitiös c-uppsatsstudent skulle definitivt inte göra det, enligt min erfarenhet. Det är mao svårt att fatta vad man inte kan utan att vara inläst på området. Det är ju därför sakkunniggranskning tillämpas i så hög grad inom forskningen, för att vara en någorlunda garant för att det som framställs uppfyller normerna. Av den anledningen är det bättre att undvika wikipedia.

Det du skriver tycker jag är självklarheter. Jag diskuterar gärna källkritik med dig, fast ogärna om din utgångspunkt ska vara att jag är mindre vetande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: Otherside
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 318
Senast: Intejag
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 474
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp