Känner mig som världens sämsta mamma =(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Jag var på BVC idag med sonen,vi prtade lite om hur det gick och så,och jo det går allt bra men jag undrade lite över hur jag skulle göra i vissa situationer.
Han har blivut VÄLDIGT mammig sista veckan,ine att han inte vill vara med andra men att han vill ha stenkoll jämt om jag är där att han ser mig hela tiden,och han är ju alltid med mig.
Hon sa att jag skulle träna honom på att vara själv litegrann,tex kunna leka själv i vardagsrummet tex medan jag diskade,att när han skrek "ropade" efter mig så behövde jag inte komma på stubinen utan vänta kanske nån/några minuter och sedan gå in och säga att jag fanns där iostället för som nu gå till honom och ta upp honom så fort det var något,låter ju logiskt kanske,så jag har provat det idag,alltså inte väntat till han varit helt utom sig men tex kunnat gå på toaletten klart innan jag tar upp honom osv.
För tillfället blir han ledsen och ropig bara han ser att jag reser mig från den plats där han ser mig.

Hon sa även att det var dags att han sov i sin egen säng nu vilket ju vore väldigt bra om han gjorde,just nu sover han brevis mig men jag tror inte vi får någon bra sömn varken jag eller sonen,för han väcker mig varje timme liksom för att se så jag är där och det är ju rätt jobbigt och borde vara det även för honom.
Förra gången vi var där sa hon att from NU skall han BARA sova i sin säng,provade att amma honom och lägga honom i hans säng,och det gick bra när han sov middag men när det är mörkt går det inte,han blir jättejätteledsen och otröstlig länge :cry:
Hon sa att jag skulle försöka att lära honom att somna är själv,han är trygg i sin säng,kan leka där och även sova middag där nu om jag ammat honom till sömns.
Jag skulle lägga honom där och sedan INTE ta upp honom utan bara visa at jag fanns där,gå runt och prata lite klappa honom på kinden osv,första kvarten gick det relativt bra,han ropade lite jag svarade tillbaka och det var okej,arg FÅR man vara.
Men sedan isället för att somna så blev han helt hysterisk och sedan orkade jag inte höra honom sådär ledsen eller arg eller vad det nu kan vara,han verkligen hyperventlerade & var svettig,så fort han kom upp lugnade han ner sig,sedan gjorde jag på mitt vis,ammade tills han somnade och sedan la honom då sov han en timme kanske.
Men alltså ska jag verkligen göra så?
Bara låta honom ligga,det var nog något av det värst jag gjort i hela mitt liv tror jag att bara höra honom,mammainstinkterna säger ju mig att jag skall ta upp honom.Medans hon på bvc säger att jag INTE får ta upp honom utan att det komme att bli tufft ett tag men sedan lär han sig att somna själv och att just u tror an inte att han kan somna själv.
Finns det andra alternativ,känns så himmla hårt detta.

Jag funderar på att iaf börja med att kanske köra en variant att iaf ama honom till sömns & sedan lägga honom i hans säng & fortsätta så? Eller är det jättedumt? Alltså inte lägga honom i min säng sedan?
Jag vet varekn ut eller in,men såhär kan vi ju inte ha det,jag har enorm sömnbrist just nu för han sover inte mycket alls och har aldrig gjort.I helgen kommer hans pappa så då ev får jag sova ut lite så jag verkligen orkar ta tag i detta,för just nu går det inte,bara gråter och gråter och käner mig som världens sämsta mamma,och skäms för hur ledsen han var förut och rädd verkade han ju vara också eller så var han bara arg och hade somnat sedan och jag bara sabbade ännu mer genom att inte stå på mig.

Förstår ju nu att jag måste gjort rätt mycket fel som liksom hela tiden funnit till hands för honom,kanske borde låtit honom väna lite och inte sprungit till honom och tagit upp honom vid minsta pip,så jag har säkert förstört en hel del för både mig och honom...

Så nu frågar jag er,hur i hela friden gör man?
Han sover redan lite som han gör,han kan tex somna 3 på natten,stiga upp kl 10 och sedan sova middag en timme för att sedan lägga sig vid 3 på natten igen så att mycket sover han ju inte,men han går upp som han skall,är inte ledsen eller skrikig av sig utan är nästan alltid glad och verkar må bra trots det,inte ens när han var pyttebebis sov han han mycket så jag antar att det är normalt för honom,men för en annan blir det väldig tufft at ha de som det är nu.

SÅ hur gör man med sovandet osv? Någon som har några tips,känns som att jag bara gör fel....

Mvh Ledsen Zaria
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Vilket trams.
Mina 3 barn har alltid sovit i min säng som bebisar.
Och jag har haft med dem på toaletten.
Jag har en teori om att barn, de tankar trygghet om nätterna.
Och så tycker jag om att ha barn i sängen.
Det är gulligt.
Det är ju så kort tid.
Bara några år, sedan så vill de sova i egna sängar.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Jag håller med inte ung helt.Du har råkat ut för en knäpp sjuksköterska eller vad hon nu var på BVC.
Man ska göra det som känns bäst som förälder,då blir det bra om man är frisk och sund.
Det är jättevanligt att barn sover i föräldrarnas säng tills det går över av sig själv.Det finns till och med en förening som påstår att motsatsen är skadlig.
Min son sov i sängen länge i perioder och han är lite för självständig som nioåring. :idea:
Gör nu det som känns bäst.Ingen sitter inne med nån sanning på detta område utan var och en blir salig på sin tro.

// Åsa
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Skit i vad BVC säger :mad: Och du är inte en dålig mamma!

Den variant de förespråkar gjorde att mitt barn blev hysterisk av att bara se spjälsängen. Inte för att det är något fel på att ha en spjälsäng, den fungerar utmärkt att förvara ovikt tvätt i :angel:
Jag har haft alla mina i min säng och de börjar _ändå_ sova i egen säng så småningom, vad än BVC säger. Mina är fem, tre och ett år och det är bara ettåringen som oftast sover hos mig.
Extremt mammiga är de ju i vissa åldrar och det är väl i en sån fas ditt barn är. Jag skulle amma honom till sömns och försöka lägga honom sedan. Om du väljer att lägga honom i din säng eller i egen säng spelar inte så stor roll tror jag, det är nog bara att prova sig fram.
Jag söver min ettåring i famnen och lägger henne sedan i sin säng (oftast) när hon sedan vaknar på natten tar jag henne till min säng så har jag gjort sedan i våras före det sov hon alltid i vår säng!
Jag har gjort likadant med de andra och enligt BVC kan man _absolut inte_ göra som jag för då kommer de _aldrig_ kunna somna själv.. MEN DE HAR FEL!

Min treåring lägger sig mellan 18.30-19.00 då går hon upp till sitt rum och väljer saga jag går upp och läser för henne sedan är det puss och godnatt. Jag släcker och hon somnar efter en stund.
Femåringen är det värre med han är så himla kvällspigg :crazy: Nu gör vi som så att senast 20.00 är det kväll, vi läser saga och går därifrån. Han somnar inte då utan brukar lyssna på musik och bygga lite lego inne på sitt rum -vår regel är att när det är kväll/sovdags så är man stillsam och stör inte sina syskon som sover. Han har gått med på den regeln och får pyssla på tills han blir trött. Före nio brukar han släcka lampan och sova. Jag tycker att det är otroligt lättsamt och ser inte att min samsovning och pjoskighet (enligt BVC) har förstört mina barn. För tydligen är man pjoskig om man vill svara på sina barns signaler som ju gråt är..
Jag tror att det viktigaste man kan ge sina barn är trygghet, det är bara du som förälder som vet hur du ska ge ditt barn trygghet. Gå på din magkänsla!


Det är du som bestämmer över ditt barn, det är du som känner barnet och jag tror att magkänslan ger bäst signal om vad som är rätt och fel. Alla barn fungerar inte som mina så mitt sätt är nog inte rätt för alla familjer, BVC:s råd passar inte alla utan alla familjer får prova sig fram till något som passar _familjen_.

Det är jättejobbigt när man inte får sova men man får försöka härda ut :smirk: Jag har upptäckt att när det är så jobbigt att man faktist inte fixar mer, "gränsen är nådd!!!" --- DÅ VÄNDER DET :banana:

Och efter någon vecka...då har man glömt hur jobbigt det var ;)

Sorry det blev lite långt :o
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Blir så himla hlad att det är fler som tycker som jag ang. detta!

Jag har en lite tanke om det här, om man tänker tillbaka i tiden några år (läs innan industrialismen eller stenåldern om du vill) så sov väl alltid det yngsta barnet som fortfarande ammade hos sina föräldrar, de andra syskonen sov tillsammans för att hålla värmen. Jag tror helt enkelt att det är naturligt, jag mår själv bättre när jag sover brevid min sambo än när jag är själv, inte för att jag är ett plåster på honom men för att det är skönt, varmt och tryggt!

Min dotter sov hos mig tills hon inte ville det själv längre, hon har aldrig varit ledsen utan sover nuförtiden tryggt i sin egen säng, hon går och lägger sig själv och det är absolut inga problem. Under de senaste två åren har hon kommit in till oss en gång, vilket jag inte ser som ett problem direkt.

Det skulle göra så himla ont i mig om jag skulle tillämpa 5-minuters regeln, jag skulle helt enkelt inte klara det även om jag vet att väldigt många är väldigt nöjda med resultatet. Om mitt barn gråter betyder det i min hjärna att något är fel med barnet och att det behöver mig, och då handlar jag helt instinktivt...

Lycka till!
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Alltså för min del vore det nog skönt om han kunde ligga i sin säng,har bara en 90 säng och när man bullar upp mot väggen så han inte skall trilla in i den,sedan lägger en styck Hampus med armarna rätt ut så kan ni ju tänka mig var jag ligger sedan...
Han knör sig ju mot mig & jag knör mig utåt när han puttas så jag trillar ju i golvet :smirk:
En annan anledning till att jag gärna vill att han sover själv är för att jag vill att han skall ha andningslrm,inte för att han är sjuk men jag tror jag skulle sova lite bättre om han har det,får hela tiden konstiga tankar att han slutat andas och sånt.

Men det måste väl finnas något bättre sätt än att bara låta honom skrika för det klarar jag inte av...
Har ev funderat på att lägga honom i hans säng sovandes efter ammning & sedan när han vaknar mitt i natten flytta över honom i min säng.
Då är man ju en bit på väg och han slipper bli så ledsen för det står jag verkligen inte ut med.

Såg nu att jag inte skrivit med i förra inlägget att jag är för att han sover i sin säng :o
Men skrikmetoden kör jag INTE....även om den mot all förmodan skulle funkat.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Zaria skrev:
Har ev funderat på att lägga honom i hans säng sovandes efter ammning & sedan när han vaknar mitt i natten flytta över honom i min säng.

Det körde jag oxå på ibland och det funkade hur bra som helst, ammade och lade henne i sin säng och sen när hon vaknade efter halva natten fick hon komma till mig och amma lite till, oftast så somnade jag innan hon var klar så då fick hon ju helt enkelt ligga kvar.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Kan du inte ha hans säng intill din? Då når du honom när han gråter och han känner att du är nära!
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Så har jag också tänkt börja,amma honom till sömns & sedan flytta över honom,det får ta den tid det tar,vill inte bråka med honom så han vägrar att vara i sängen,han har lite leksaker & sin speldosa vid sängen så han har ju alltid lekt där,för att jag tror att han kanske känner sig mer trygg där då och känner igen sig när han vaknar,och de gånger han faktiskt sovit i sin säng så har han inte skrikt när han vaknat uan pysslat lite själv med sina nallar istället för att bli rädd.

Tror också han har en mammighets period just nu,för i helgen passade det inte med pappa alls,dessutom tror jag han utveckla mycket just nu,lärt sig att stå i knäet med stöd (bättre än när han skulle hoppas hela tiden :p ) samt vända från rygg till mage,men när han väl kommit runt vet han inte han skall göra,samma med leksakerna,han kan greppa den & a dem till munnen men sen gör de endå inte som han vill så han är nog lite frustrerad för tillfället.

Har också fått hört av BVC och "rediga" kompisar att jag skämmer bort honom sååå mycket genom att han fått sova med mig,och att han aldrig kommer att sova i egen säng sedan :crazy:

Tror även BVC håller väldigt hårt på sina ramar att alla barn skall vara lika & alla skall göra allt precis samtidigt,men alla kan ju inte det.
Känns lite så på deras sätt,"nu är han snart 4 mån och skall kunna det och det och det osv" alla kan ju inte vara mogna samtidigt.Eller vara lika långa och väga lika mycket samtidigt.
Hampe är lite väl tidig med det mesta enligt dem,men vad skall jag göra då? Låsa fast honom i babysittern med ett skynke över huvet? Knappast :D

Det var ett väldigt intressant inlägg du skrev,sen är det alltid kul att veta hur andra gjort med sina barn,även äldre barn för dit lät man ju komma en vacker dag också...

Mvh Zaria
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Det var en bra idé...
Hans säng står ca en m från min,man kanske tom kunde fälla ner eller ta bort spjälorna på ena sidan så han ser mig och putta hans säng alldeles intill min,nu ser han ju inget alls för spjälskyddet...
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Knäpp och knäpp,tycker BVC är väldigt gammalmodiga med vissa saker,tex som detta med att låta honom skrika,många äldre mäniskor anser ju att det är bra för bebisar att vädra lungorna.

Läste en jättegammal bok appropå inge alls om att man skulle låta nyfödda bebisar ligga och skrika ett visst antal timmar efter förlossningen,för ingen mjölk fanns ju och hungriga kunde de ju inte vara...så stenålders är ju inte BVC tanten,men jag tycker hennes metoder ibland kan vara väldigt gammalmodiga.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Ja det är himmla smidigt,istället för att böka upp dem ur spjälsängen och ner igen mitt i natten såvida de inte somnar om lätt igen...
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Om mitt barn gråter betyder det i min hjärna att något är fel med barnet och att det behöver mig, och då handlar jag helt instinktivt

Ja det är ju så det känns,förstår inte hur folk klarar av att genomföra 5 minuters,finns ju de som kör med den och är väldigt nöjda men det är inte min grej iaf.
Sen har jag svårt att tro att ett barn blir tryggt för att det får skrika sig till sömns för att det vet att ingen kommer och tar upp mig endå,känns som att det mer handlar om uppgivenhet från barnets sida istället för at sova tryggt i sin säng,men det är ju bara mina teorier...
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Jag har en teori om att barn, de tankar trygghet om nätterna.

det låter väldigt logiskt,vill ju att han skall sova tryggt,inte somna bara för att han inte orkar skrika mera och vet att ingen kommer att ta upp honom endå.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Att flytta spjälsängen intill din egen så att du kan ha din arm hos pojken och att han känner att du finns är ett bra råd. Annars bädda med madrasser på golvet så att ni får lite mer svängrum, det är ju bara en kortare tid.
Jag har inte tyckt om att ha bebis i min säng eftersom jag inte kan sova själv har därför haft deras säng intill min.
Däremot skulle jag nog försöka "backa" kvällstiden med någon kvart varje kväll, tre på natten låter träligt.
Hur gammal är din pojke?
Han kanske är i den ålder då han upptäckt att saker, som mammor tex, kan försvinna. Det är jobbigt för barnen för det handlar för dem om ren överlevnad.
Sen man skaffat barn behöver man sällan vara ensam på toa, så är det bara, det lättar lite när de kommer upp i 10-årsåldern.
Gör det du känner rätt för dig! BVC-sköterskor är ofta till åren komna och inte alla har haft egna barn...
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

dessutom tror jag han utveckla mycket just nu,lärt sig att stå i knäet med stöd (bättre än när han skulle hoppas hela tiden ) samt vända från rygg till mage,men när han väl kommit runt vet han inte han skall göra,samma med leksakerna,han kan greppa den & a dem till munnen men sen gör de endå inte som han vill så han är nog lite frustrerad för tillfället.

Du ser, ett utvecklingssprång! Då är de ofta "skrikiga" och "klängiga". Inget konstigt med det.


Har också fått hört av BVC och "rediga" kompisar att jag skämmer bort honom sååå mycket genom att han fått sova med mig,och att han aldrig kommer att sova i egen säng sedan

Du kan aldrig skämma bort en bebis med närhet och kärlek. Jag kallar det trygghet och det behöver alla få känna.


Tror även BVC håller väldigt hårt på sina ramar att alla barn skall vara lika & alla skall göra allt precis samtidigt,men alla kan ju inte det.
Känns lite så på deras sätt,"nu är han snart 4 mån och skall kunna det och det och det osv" alla kan ju inte vara mogna samtidigt.Eller vara lika långa och väga lika mycket samtidigt.

Jodu. Man ska följa mallen annars blir de förvirrade :D
Mina barn har aldrig följt någon mall men det har gått bra ändå ;) Ettan klättrade på stolar när han var sju månader och gick när han var nio månader - men han pratade inte begripligt förrän han var nästan tre :crazy:
Tvåan kröp _inte_ möjligen kunde hon _sitta_ själv men helst skulle jag ha henne i famnen tills hon var ca nio månader. Då vägde hon dessutom nästan elva kilo :crazy: Vid nio månader kröp hon på sin ettårsdag började hon gå. Hon _pratade_ också "sent" men hon kunde sjunga/tralla heja bamse och snickerboa helt tonrätt när hon var drygt ett år :)
Min yngsta är drygt ett år och har följt längd och vikt kurva klockrent. Ett A barn som började sitta, krypa och stå. I våras började hon gå utmed möbler...och det gör hon än. Hon går icke själv :smirk: Men hon är en fena på att klättra, trappor, stolar, bord, stegar och..ja det som kommer i hennes väg helt enkelt! Talet tar hon det lungt med hon förstår allt man säger och hon gör sig förstådd ändå.. så prata det kan hon göra nästa år..eller nåt ;)

Så det är inte alla barn som följer deras mall men det brukar gå bra ändå. Det är ju "bättre" att de är tidiga än sena då känner man sig inte så ifrågasatt har jag förstått av förstagångsmammor med "sena" barn. Mitt första var ju rätt tidig :smirk:
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Zaria skrev:
man kanske tom kunde fälla ner eller ta bort spjälorna på ena sidan så han ser mig och putta hans säng alldeles intill min..
Så hade jag det med andra.
Och spjälsängen helt utan ena långsidan.
Det fungerade jättebra.
Då så kunde jag bara böka över ungen i spjälsängen när det blev trångt.
Och han kunde själv krypa tillbaka till mig om natten, utan att väcka mig.

Jag drog fast spjälsängen i min säng med ett par spännband, så att sängarna inte skulle kunna glida isär.
Spännbanden satte jag runt sängarnas ben.
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Nu är jag FÖRVIRRAD,la Hampe att leka i sängen medans jag skrev här sist omgång,blev så tyst så jag fick kika till honom och jovisst han sov :eek:

Sedan vaknade han vid 00:00 fick mat somnade om i sin säng igen,vaknade vid 2 tiden,då hade jag lagt mig så han låg hos mig dock verkade han pigg så jag la tillbaka honom i hans säng så nu sitter jag och funderar på om han vill sova snart igen.
För stunden bökar han i sin säng med snuttefilten.
Han som ALDRIG brukar kunna slappna av i sin säng.

Har bara hänt en gång innan att han somnat i sin säng.

Vad 17 är detta,undrar om inte pojken är läskunnig :p
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Han är 4 månader om en vecka.
Jo han verkar precis kommit på att mamma kan försvinna så nu har han stenkoll,han är i en utvecklingsfas just nu och lite smågrinig över att hans framsteg inte fungerar exakt så som han tänkte sig.

Jo jag försöker backa hans kvällstid,men han ändrar dem lika snabbt igen,en kväll kan han somna vid halv 10 medans han nästa kväll somnar vid 2 på natten,utan att för dens skull verka trött.

det lättar lite när de kommer upp i 10-årsåldern.

Åh nu blev jag glad,det lät hoppfullt :rofl:

Mvh Zaria
 
Sv: Känner mig som världens sämsta mamma =(

Det är det som är charmen med barn. Allt är inte statiskt. Bara för att det är förjävligt och jobbigt en period betyder det inte att det kommer vara så för evigt.

Våra barn har sovit med oss jämt. Den stora sov i sin spjälsäng tätt intill min en period, men det kändes bara bökigare, har en stor säng så platsen var det inga problem med ändå. Men en bra tanke och särskillt om man har liten säng.

Den stora sover sen vi flyttade till hus i egen säng. Han VILL inte komma in till oss (nu är han snart 3½) vilket JAG tycker känns lite trist, men det är ju hans val.

Min 1½ åring har en superklängig period just nu och trots att hon har eget rum och egen säng där hon oftast sover så är det ingen mening att bråka med henne nu, det slår bara tillbaka senare på natten och dan efter. Natten blir lugnast om hon får sova med mig.

Känns det helfel det BVC säger, så är det troligtvis inte rätt för dig! Och HUR kan man skämma bort någon med för mycket närhet???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 506
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 393
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp