Känns som folk glömmer hur miljö och träning påverkar hästen

Min första häst var helt bombsäker i trafiken. Hon blev regelbundet omkörd av timmerbilar på 90-väg med obefintlig vägren. Rörde inte ett öra ens när tåget tutade när det åkte förbi några meter bort.

Men när jag lånade ut henne blev hon ”plötsligt” omöjlig i trafiken. Det var helt enkelt för att ryttaren var nervös och spänd, så då blev hästen det också, fast inte för trafiken utan för det okända som ryttaren signalerade var farligt.
 
jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.

En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.

Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.

De fall som du beskriver ovan har ju varit sjuka hästar som sålts som friska och sen uppdagats ha både det ena och det andra. I artikeln gällande den senare hästarna av de två du tar upp står det:

"När säljaren, först efter köpet, får ta del av röntgenutlåtande och skickar dessa till sitt försäkringsbolag anger de att det finns lösa benbitar som inte står med samt att strålbenen inte är röntgade. De skriver att hästen har spatt i mellersta glidleden vänster bakben, pålagringar i hovlederna båda fram samt hovbroskförbening i båda frambenen. En veterinärklinik som tittar på plåtarna menar att det inte är en röntgen som visar utan anmärkningar utan en med flera röntgenförändringar som ska noteras och delges en eventuell köpare av hästen.

Som sagt- sjuka hästar säljs som snälla och friska, och köparen blir de facto då lurad och det kommer ut i diverse media och facebookgrupper- ja, det förekommer alldeles för ofta. Jag kan dock inte komma på ett enda fall - varken i min närhet av folk som köpt hästar eller läst/hört om att friska, välfungerande och snälla hästar i tidigare hem blir monster när de kommer till ett annat.
 
jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.

En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.

Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.
Klart hästen som såldes som gentleman visade stressreaktioner, var ju inte bara ett ställe hästen hade problem.
Lösa benbitar
Spatt i mellersta glidleden vänster bakben Pålagringar i hovlederna båda fram Hovbroskförbening i båda frambenen.
 
Min första häst var helt bombsäker i trafiken. Hon blev regelbundet omkörd av timmerbilar på 90-väg med obefintlig vägren. Rörde inte ett öra ens när tåget tutade när det åkte förbi några meter bort.

Men när jag lånade ut henne blev hon ”plötsligt” omöjlig i trafiken. Det var helt enkelt för att ryttaren var nervös och spänd, så då blev hästen det också, fast inte för trafiken utan för det okända som ryttaren signalerade var farligt.
Absolut att hästar känner av ryttaren och de köpare som inte förstår det ska kanske inte ha häst helt ärligt. De är ju inte maskiner. Men om hästen visar stora beteendenförändringar, blir farlig och oridbar, då rör det sig oftast om något mer underliggande problem i min erfarenhet.
 
Men de exemplen du ger beror ju inte på miljöförändring. Du skriver att en häst visar sig ha kissing spine, den andra blir rent ut farlig och ohanterbar efter att ha varit lugn. Det är inget som bara dyker upp pga. ett byte av miljön. Jag kan säga att i min erfarenhet så handlar det i 99.9% om smärta när beteendeförändringar kommer så plötsligt.

En del köpare borde kanske rannsaka sig själva, men det borde även säljare. Du skriver själv att hästen kan ha varit drogad i ena fallet, men du begrundar det inte särskilt länge.
Om en KS häst har tävlat i flera år med säljaren utan problem, och 1,5 år med köparen utan problem, då är det väl lite konstigt att KS plötsligt från ingenstans blir ett problem? KS är ju något hästen troligen haft hela livet, men aldrig orsakat problem tidigare. Men folk med KS hästar vet ju hur viktigt det är att sköta och träna dem rätt för att dem ska fungera.

Så du ser inga problem att man kan rida och tävla en häst utan problem i 1,5 år, och sen lämna tillbaka den och kräva fulla köpbeloppet åter + alla utgifter dem haft i dessa 1,5 år gällande stall, foder, försäkrings, hovslagare, osv? det kommer ju inte finnas folk som vågar sälja hästar längre om det är så det ska vara.

Du ser inga problem med att folk köper hästar och blir förvånad när hästen inte beter sig och presterar exakt som hos säljaren? att köparen saknar förståelse för att miljö och ridning påverkar hästen?
 
De fall som du beskriver ovan har ju varit sjuka hästar som sålts som friska och sen uppdagats ha både det ena och det andra. I artikeln gällande den senare hästarna av de två du tar upp står det:

"När säljaren, först efter köpet, får ta del av röntgenutlåtande och skickar dessa till sitt försäkringsbolag anger de att det finns lösa benbitar som inte står med samt att strålbenen inte är röntgade. De skriver att hästen har spatt i mellersta glidleden vänster bakben, pålagringar i hovlederna båda fram samt hovbroskförbening i båda frambenen. En veterinärklinik som tittar på plåtarna menar att det inte är en röntgen som visar utan anmärkningar utan en med flera röntgenförändringar som ska noteras och delges en eventuell köpare av hästen.

Som sagt- sjuka hästar säljs som snälla och friska, och köparen blir de facto då lurad och det kommer ut i diverse media och facebookgrupper- ja, det förekommer alldeles för ofta. Jag kan dock inte komma på ett enda fall - varken i min närhet av folk som köpt hästar eller läst/hört om att friska, välfungerande och snälla hästar i tidigare hem blir monster när de kommer till ett annat.
Fast denna hästen beskrevs ju som snäll, lugn men lite stark vid provridningen, och ett monster när den anlände till nya ägaren. Så den gick ju från snäll till monster.
Och röntgenfynden fanns ju vid provridningen, så hade hästen haft extrem smärta av dem borde den ha visat det vid provridningen.
Att hästen var stark vid provridningen vilket gör mig tveksam att den var drogad, men jag vet inte hur en drogas häst kan bete sig vid ridning eftersom jag aldrig ridit en drogad häst.

Väldigt många hästar har ju röntgen fynd, tror det var en studie där ca 30-40% av alla topp tävlings hästar hade KS förändringar utan symtom. Så bara för att man ser något behöver det inte betyda att hästen har ont.
 
Klart hästen som såldes som gentleman visade stressreaktioner, var ju inte bara ett ställe hästen hade problem.
Lösa benbitar
Spatt i mellersta glidleden vänster bakben Pålagringar i hovlederna båda fram Hovbroskförbening i båda frambenen.
Men då är det ju konstigt att den var lugn och snäll, men stark vid provridningen.
Finns ju massor med hästar med röntgenfynd som inte har symtom av det heller.
 
Absolut att hästar känner av ryttaren och de köpare som inte förstår det ska kanske inte ha häst helt ärligt. De är ju inte maskiner. Men om hästen visar stora beteendenförändringar, blir farlig och oridbar, då rör det sig oftast om något mer underliggande problem i min erfarenhet.
Jag har ridit "farliga hästar" som inte varit farliga alls. Men eftersom ryttaren var så rädd så blev hästen farlig, reste sig vid ridning, kastade sig vid ute ritt, skenade hem, svår att lasta, osv.

Och min egna häst blev ju väldigt reaktiv när man satte upp en osäker ryttare trots att jag trodde han var bombsäker.

Var även en häst som blev väldigt stressad vid storm, en stallkompis skulle ta in den hästen, hästen började resa sig och höll på att sparka stallkompisen, jag tog grimskaftet och tog snabbt in hästen, han reste sig inte en enda gång när jag ledde hästen, om det berodde på att stallkompis var rädd vet jag inte.

Men det känns som folk förminskar hur känsliga hästar är, och hur mycket miljö och ryttare kan påverka en häst.
En häst reagerar så otroligt mycket på våran energi, så att leda en häst, försöka lasta en häst, borsta en häst, även i alla dessa moment kan människans energi påverka hästen. Det är inte bara i ridningen våran energi och vårat sätt att agera påverkar hästen.
 
En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Om en KS häst har tävlat i flera år med säljaren utan problem, och 1,5 år med köparen utan problem, då är det väl lite konstigt att KS plötsligt från ingenstans blir ett problem? KS är ju något hästen troligen haft hela livet, men aldrig orsakat problem tidigare. Men folk med KS hästar vet ju hur viktigt det är att sköta och träna dem rätt för att dem ska fungera.

Så du ser inga problem att man kan rida och tävla en häst utan problem i 1,5 år, och sen lämna tillbaka den och kräva fulla köpbeloppet åter + alla utgifter dem haft i dessa 1,5 år gällande stall, foder, försäkrings, hovslagare, osv? det kommer ju inte finnas folk som vågar sälja hästar längre om det är så det ska vara.

Du ser inga problem med att folk köper hästar och blir förvånad när hästen inte beter sig och presterar exakt som hos säljaren? att köparen saknar förståelse för att miljö och ridning påverkar hästen?
Jag vet inte detaljerna kring de fallen du tar upp, bara det du skrivit. Om säljaren visste att hästen hade KS och sålde den utan att berätta för köparen t.ex., det vet inte jag. 1,5 år efter köp - ja, det känns onödigt att reklamera så sent om det inte finns riktigt goda skäl. Kanske fanns det de, kanske inte. Men jag tänker inte döma alla köpare eller säljare efter ett eller två fall som du valt att selektera.

Jag tycker ärligt talat att din ton är ganska nedlåtande gentemot andra hästköpare och ryttare. Det är många som förstår hur känsliga hästar är och värnar om deras välmående precis som du. De exempel du tar upp är inte majoriteten så som du verkar tro.
 
Jag vet inte detaljerna kring de fallen du tar upp, bara det du skrivit. Om säljaren visste att hästen hade KS och sålde den utan att berätta för köparen t.ex., det vet inte jag. 1,5 år efter köp - ja, det känns onödigt att reklamera så sent om det inte finns riktigt goda skäl. Kanske fanns det de, kanske inte. Men jag tänker inte döma alla köpare eller säljare efter ett eller två fall som du valt att selektera.

Jag tycker ärligt talat att din ton är ganska nedlåtande gentemot andra hästköpare och ryttare. Det är många som förstår hur känsliga hästar är och värnar om deras välmående precis som du. De exempel du tar upp är inte majoriteten så som du verkar tro.
Vart har jag skrivit att jag dömer alla köpare baserat på 2 fall?
Jag skriver bara att jag upplever att jag ser fler och fler artiklar, trådar/kommentarer på fb där hästar förändras efter försäljning och köpare påstår att säljaren måste ha ljuga.
Jag skriver bara att jag upplever att folk köper en häst som tävlar 120 med säljaren, och då måste hästen kunna prestera 120 med köparen, annars måste det vara något fel på hästen och säljaren har ljugit. Det kan aldrig vara så att miljön, träningsupplägget eller ryttaren och hästen inte passar ihop helt enkelt...

Jag försöker inte nedvärdera någon. Alla hästar och ryttare passar inte ihop, det betyder inte att ryttaren är dålig eller liknande. Alla ryttare vet ju hur viktigt det är att matcha bra med hästen för att det ska funka så bra som möjligt i ridningen.
Alla ryttare vet även hur en häst kan vantrivas i ett stall och må jätte bra i ett annat stall med ett annat upplägg, och hur detta påverkar hästens beteende och prestation.

Jag har provridit massor med hästar som inte matchat mig som ryttare, det betyder inte att jag är dålig ryttare, jag red även den "farliga" hästen och det funkade utan problem, det betyder inte att ägaren är dålig ryttare och att jag är en bättre ryttare (den ägaren är bättre på dressyr än mig och tävlat högre nivå dressyr än jag gjort), men hästen började trilskas, ägaren blev rädd och spänd och det blev bara en ond cirkel.
 
jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.

En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.

Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.
Fast det är ju hästar som sålts som snälla och hela, och i själva verket varit trasiga och oridbara. Den som det stod om nu senast som såldes som gentleman och visade sig vara allt annat än det, och dessutom trasig med spatt och annat, hade köparen väl redan vid provridningen tyckt var stark och stressad, men säljaren hade sagt att nej nej, den kommer lugna sig sen för den är sååå snäll. Det var den inte.
 
Hört talas om smärtstillande?
Denna häst såldes ändå som utan röntgenfynd, vilket ju inte stämmde alls.
Den ena röntgenfyndet såg dem på dem gamla röntgenbilderna, det andra röntgenfynden var inte röntgade innan utan röntgades av köparens veterinär, så 1 av fynden fanns på tidigare röntgenbilder.

Sedan är det ju inte första gången man hört veterinärer göra olika bedömningar på röntgenbilder.
Och då är det ju en fråga om säljaren har ett papper där en veterinär säger att hästen är UA på röntgen, för då är det ju den veterinären som gjorde en felaktig bedömning, och då har ju säljaren sålt en häst dem trodde var UA, så då har ju säljaren fortfarande inte ljugit.
 
Fast det är ju hästar som sålts som snälla och hela, och i själva verket varit trasiga och oridbara. Den som det stod om nu senast som såldes som gentleman och visade sig vara allt annat än det, och dessutom trasig med spatt och annat, hade köparen väl redan vid provridningen tyckt var stark och stressad, men säljaren hade sagt att nej nej, den kommer lugna sig sen för den är sååå snäll. Det var den inte.
Jag har inte läst något om detta "tyckt var stark och stressad, men säljaren hade sagt att nej nej, den kommer lugna sig sen för den är sååå snäll." om det stämmer så visade ju hästen tecken redan vid provridning på stress.
Men det enda jag läst är att hästen var snäll och lugn vid provridning, men lite stark. Jag har inte läst något att den var stressad vid provridningen, och att säljaren sa att den kommer lugna sig senare.
 
Visst förstår många sin egen roll i förhållande till hästens beteende, men som vanligt krävs det en hel del kunskap för att kunna förstå hur okunnig man egentligen är. Nybörjare tror ofta att de "kan" rida så snart de har galopperat första gången, och säger tex.ofta att de gillar att rida heta hästar, för att de inte fattar vad det innebär.

Hästaffärer kan såklart vara problematiska åt alla håll, att hästar säljs som friska, men visar sig vara skadade, kanske med "borttappade" röntgenplåtar, håller vi väl alla med om är bedrövligt.
Att köpare inte fixar att förvalta en köpt häst och vill att säljaren tar ansvar för detta, som jag tolkar som ämnet för denna tråd, är förstås också ett problem. Jag delar TS upplevelse av att det om det inte blivit vanligare, så verkar åtminstone fler fall uppmärksammas där köpare ställer säljaren till svars för att hästen inte fungerat som köparen har tänkt, eller för att den inte lever upp till formuleringar i säljesannonsen. Det kanske inte betyder att köparna överlag har sämre självinsikt nuförtiden än tidigare, men en viss procent av dem kvalar säkert in i gruppen som har mer pengar än kunskap. Många fler har möjlighet att köpa häst idag, och det är fritt fram för vemsomhelst som har pengarna att göra det.
Jag har sett åtskilliga exempel på människor som borde lagt mer resurser på att lära sig ridning&hästhållning innan de köpt en häst och därmed åtagit sig att sörja för både träning, utveckling, vård, fostran och övrig skötsel av ett till sin art både komplext och känsligt djur. Det dyker inte sällan upp svårigheter för dessa hästägare, med att hålla hästen fräsch och olatsfri tex. Eftersom man saknar kunskapen är det inte lätt att förstå varför problem dyker upp, och det kan vara lätt att leta en orsak utanför sig själv, kanske är det säljaren som undanhållit information eller lurat en att hästen var så snäll och frisk?

För mig som rör mig en hel del runt ponnyekipage är det inte helt ovanligt med kunskapsluckor och ett djur i kläm, och ibland en jakt på någon att ställa till svars.

Jag är iallafall stenhårt för ett hästkörkort, säkert inte realiserbart, men det vore helt klart en vinst för många, både djur och människor. En sådan utbildning skulle kunna avhandla exempelvis sådant som vad som händer med hästen då den byter ryttare och miljö, olika skaderisker, beteendeförändringar och hur man kan undvika dem.
 
Vart har jag skrivit att jag dömer alla köpare baserat på 2 fall?
Jag skriver bara att jag upplever att jag ser fler och fler artiklar, trådar/kommentarer på fb där hästar förändras efter försäljning och köpare påstår att säljaren måste ha ljuga.
Jag skriver bara att jag upplever att folk köper en häst som tävlar 120 med säljaren, och då måste hästen kunna prestera 120 med köparen, annars måste det vara något fel på hästen och säljaren har ljugit. Det kan aldrig vara så att miljön, träningsupplägget eller ryttaren och hästen inte passar ihop helt enkelt...

Jag försöker inte nedvärdera någon. Alla hästar och ryttare passar inte ihop, det betyder inte att ryttaren är dålig eller liknande. Alla ryttare vet ju hur viktigt det är att matcha bra med hästen för att det ska funka så bra som möjligt i ridningen.
Alla ryttare vet även hur en häst kan vantrivas i ett stall och må jätte bra i ett annat stall med ett annat upplägg, och hur detta påverkar hästens beteende och prestation.

Jag har provridit massor med hästar som inte matchat mig som ryttare, det betyder inte att jag är dålig ryttare, jag red även den "farliga" hästen och det funkade utan problem, det betyder inte att ägaren är dålig ryttare och att jag är en bättre ryttare (den ägaren är bättre på dressyr än mig och tävlat högre nivå dressyr än jag gjort), men hästen började trilskas, ägaren blev rädd och spänd och det blev bara en ond cirkel.
För mig låter det som att du har valt att fokusera på några specifika fall som förstärker din bild av det hela, istället för att se på båda sidorna om saken. Du använde orden "folk köper", det tog jag som att du menade att du tycker att alla du ser köper på det här viset. Men ok, jag förstår hur du upplever det. Jag själv är mer källkritisk. En berättelse på Facebook eller i tidningen är sällan hela bilden.

Såklart skrivs det inte om alla de fall där det faktiskt gått bra och inget hänt, för det är inte spännande nyheter. Det skrivs inte om köpen mellan vettiga människor för det är "tråkigt". Det skulle kunna vara en förklaring till varför du ser så många fall av detta.
 
Jag kan se flera sidor av det här, såklart.

I ett stall jag stod. Jättefint och superlyxigt! Solarium, kaklade spolspiltor, små grusade hagar och kraftfodret gavs i kilo(jag försökt skriva in hur mycket min skulle få, det gick inte, minsta enheten var kilo….)
Där fick ju många problem med hästarna de köpt, de var plötsligt både vildare och mera svår ridna än tidigare.
 
Det finns säkert folk som inte tänker på att hästar kan förändras av att byta miljö vid en försäljning. Vissa köpare men även vissa säljare som då kanske borde vara lite mer försiktiga i hur de beskriver hästen. En oerfaren köpare kanske faktiskt inte reder ut hästen om den förändras väldigt mycket vid miljöbytet, det är ju sånt som säljaren (som förhoppningsvis känner hästen rätt så väl) borde kunna tänka på.
 
Appropå kraftfoderdiskussionen så känns det inte som att de flesta ger regelrätt kraftfoder (om du med det menar energifoder). Många ger foder i krubban ja, men den stora majoriteten ger väl annat än energigivande foder?
Väldigt många ger någon form av mash, också vanligt med proteinfoder och så diverse pulver som hästen kanske eller kanske inte behöver.
Jag står på en jättestor anläggning och här finns verkligen alla typer av hästägare representerade. I de stallavdelningar jag stått i så är det ganska ovanligt att ge energifoder i någon större mängd. En del hästar får havre men det är inte i några extrema mängder och inga av de hästarna är några krutdurkar direkt. Många ger väldigt symboliska givor i burkarna, mest för att hästarna inte ska bli upprörda om de blir utan hink när många andra får.
 
I många fall är det nog bluff och båg vid försäljningen
Men i lika många fall är det förändringar i miljön och kunskapen hos nya ägaren.

Hjälpte en vän köpa häst för många år sedan
En ganska ung häst, trevlig och lyhörd vid provridning

Kom hem och blev bara mer och mer tittig och nervig

Inte reklamera vi utan den såldes vidare till ett hem där den fick göra mer av vad den älskade och har fungerat prefekt i det hemmet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 188
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 528
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp