Bukefalos 28 år!

"Känslig mage", magknip

Vad jobbigt! Nej jag har förstått att IBS är väldigt klurigt på det viset. Men många verkar ändå ha hittat sätt som lindrar problemen och det är ju skönt i så fall.

När min Crohns är lugn brukar jag få IBS istället (tydligen rätt vanligt, jag frågade min läkare). Det som hjälper är att ta dimetikon och Probimage kapslar (jag märker stor skillnad om jag inte gör det, på ett negativt sätt :meh:).

Genom trial and error har jag kommit fram till vilken mat som fungerar: Absolut ingen paprika i någon form, mycket begränsat med torkade baljväxter (kikärtor, linser osv), kålväxter och kostfibrer. Av någon underlig anledning kan jag dock äta obegränsade mängder rå lök utan problem, det kunde jag inte tidigare :D

Mjölk har jag inte druckit på många år men jag kan tänka mig att mycket mjölk skulle ställa till min mage rejält. Jag har dock inget generellt problem med mjölkprodukter, a-fil fungerar alldeles utmärkt och jag använder ofta creme fraiche i matlagningen och det går bra.

Jag hade kunnat få hjälp av en dietist om jag hade velat det men det kändes som om jag hade så mycket kunskap själv (med stöd av min behandlande läkare) så det gick bra ändå.
 
Nu har jag pratat med VC. Distriktssköterskan tyckte att det lät som förstoppningssymptom när vi pratade vidare om mina toalettvanor (:p) så vi ska börja i den änden (pun intended :D). Så jag har fått recept på en medicin som heter Movicol som jag ska testa i 14 dagar och se om det blir bättre, om inte så bokar vi in en läkartid.
 
Hej Buke.

Jag har så länge jag kan minnas haft lite känslig mage, på så vis att jag måste se till att äta regelbundet för att inte få magknip.

Den senaste tiden har det dock eskalerat. Jag får magknip/kramper mer eller mindre varje dag, magen blir uppblåst och spänd och det blir en allmän obehagskänsla. Jag blir gasig och både fiser och rapar :o Även lite toalettproblem, behöver göra nummer två relativt ofta men många gånger kommer det inte så mycket och jag får sitta en stund.

Jag har inte kunnat härleda problemen till något specifikt livsmedel, bara att det vanligen blir värre och värre under dagen. Förutom i söndags då jag vaknade tidig morgon av magknipet :crazy:

Någon som haft liknande? Vad gör man? Söker vård, experimenterar själv hemma med kosten?

Tacksam för input! Är trött på att känna mig som en spärrballong med pyspunka O_o
Äter du råa äpplen med skal under dagen? (det får ungefär den effekten på mig, tyvärr.)
 
När min Crohns är lugn brukar jag få IBS istället (tydligen rätt vanligt, jag frågade min läkare). Det som hjälper är att ta dimetikon och Probimage kapslar (jag märker stor skillnad om jag inte gör det, på ett negativt sätt :meh:).

Genom trial and error har jag kommit fram till vilken mat som fungerar: Absolut ingen paprika i någon form, mycket begränsat med torkade baljväxter (kikärtor, linser osv), kålväxter och kostfibrer. Av någon underlig anledning kan jag dock äta obegränsade mängder rå lök utan problem, det kunde jag inte tidigare :D

Mjölk har jag inte druckit på många år men jag kan tänka mig att mycket mjölk skulle ställa till min mage rejält. Jag har dock inget generellt problem med mjölkprodukter, a-fil fungerar alldeles utmärkt och jag använder ofta creme fraiche i matlagningen och det går bra.

Jag hade kunnat få hjälp av en dietist om jag hade velat det men det kändes som om jag hade så mycket kunskap själv (med stöd av min behandlande läkare) så det gick bra ändå.


Vad bra att du har hittat ett sätt som funkar för dig! :) Det verkar ju vara väldigt individuellt vad som funkar så trial and error är nog inte helt fel.
 
Nu har jag pratat med VC. Distriktssköterskan tyckte att det lät som förstoppningssymptom när vi pratade vidare om mina toalettvanor (:p) så vi ska börja i den änden (pun intended :D). Så jag har fått recept på en medicin som heter Movicol som jag ska testa i 14 dagar och se om det blir bättre, om inte så bokar vi in en läkartid.

Berättade du att du haft problem en längre tid? Laxermedel är nämligen kontraindicerat om man har inflammatoriska problem med tarmen. En inflammation och/eller gaser kan ge symptom som liknar förstoppning (man behöver gå på toaletten men lite eller inget kommer).
 
Vad bra att du har hittat ett sätt som funkar för dig! :) Det verkar ju vara väldigt individuellt vad som funkar så trial and error är nog inte helt fel.

Ja, när jag fick min diagnos frågade jag faktiskt läkaren hur jag skulle äta och svaret var allt som stannar nere utan problem. Tyvärr är Crohns i sig svår att rekommendera kost för eftersom det varierar enormt vad som fungerar från person till person.
 
Berättade du att du haft problem en längre tid? Laxermedel är nämligen kontraindicerat om man har inflammatoriska problem med tarmen. En inflammation och/eller gaser kan ge symptom som liknar förstoppning (man behöver gå på toaletten men lite eller inget kommer).

Ja det gjorde jag. Är inte helt säker på vad kontraindicerat betyder :o Men det låter spontant inte som något bra :p

Jag har haft problemen en längre tid, men de kommer och går och det är olika intensitet. De senaste ca två veckorna har det varit värre och det var därför jag började fundera och insåg att det kanske inte var helt normalt.
 
Ja det gjorde jag. Är inte helt säker på vad kontraindicerat betyder :o Men det låter spontant inte som något bra :p

Jag har haft problemen en längre tid, men de kommer och går och det är olika intensitet. De senaste ca två veckorna har det varit värre och det var därför jag började fundera och insåg att det kanske inte var helt normalt.

Det betyder att det inte är bra att ta om man har inflammerad tarm :) Jag tar bara laxermedel när jag ska göra koloskopi, det är inte möjligt att gör undersökningen utan att man tar det.

Behöver jag få fart på magen annars tar jag Frukt&Fibrer, det är koncentrerade frukttärningar. Katrinplommon fungerar också.
 
Hej igen tråden. Mina magproblem fortsätter :meh: Har tagit Movicol (eller det var ett annat märke men samma verksamma substans) och i början tyckte jag att det blev något bättre men sen gick det tillbaka igen. Och nu har jag återigen magknip och uppblåst mage dygnet runt i stort sett :crazy: Gjorde faktiskt ett sånt här hemmatest för laktosintolerans bara för att utesluta saker och det visade att jag inte är laktosintolerant.

Antar att jag måste ringa VC igen, tjoho...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Aliche
·
Hästvård Börjar bli väldigt orolig över min hästs mage. Hon har alltid varit känslig om den när man sadlar och så. men sen har det blivigt värre...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Nausea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp