Bukefalos 28 år!

känslig mot pälsfällning

beauspirit

Trådstartare
är min häst. han blir alltid så hängig och konstig, spänner sig och blir stel, eller inte stel så utan det går inte att förklara. han går hackigt och bara mår dåligt helt enkelt :(. trist för honom.

hoppas det går över snart, för vi ska på hoppkurs v 16, skulle eg. åkt på en nästa fredag (v15) men struntar i den eftersom han går som han går just nu. :(

blir era hästar hängiga vid pälsfällning?
låter ni dom vila då eller rider ni som vanligt osv, hur gör ni?


förra året kommer jag ihåg, då hade jag skrittat kanske 1 km och han bara löddrade av svett, det skummade. av bara ha skrittat :crazy:.
han blir så även när vädret varit kallt och sen helt plötsligt blir det helomvändning och vår och jättevarmt direkt utan normal övergång.
typ så¨som det blitt nu...
 
ger du honom nått extra t ex b-vitamin??? har själv inget dirket problem vid pälsfällning men känner många som använder det...
 
Min ena häst är så. I enstaka fall har han tom ett beteende som man kan missta för kolik! :crazy:
Och ändå är hästen i fråga en "tuffing", han är enormt smärttålig på gott och ont.

Min häst "pumpas" med extra vitamin, Shy Feeder (finns på Lantmännen) som har en helt otroligt positiv effekt på honom! :bow:
Han blir markant mkt bättre bara efter några dagars utfodring med Shy Feedern!!
I år är han inne på sin andra "period" av Shy Feeder, han fick en när han precis började fälla för ungefär en månad sedan, och nu får han en "period" till.

Så om du vill ha ett tips, ge din häst extra vitaminer när den lider så mkt av fällningen/sättningen av päls.
Jag tycker bäst om Shy Feeder, men givetvis finns det ju fler vitaminpreparat som rekommenderas att ges just vid sättning/fällning av päls.
 
Mina brukar bara bli lite sura och shettisarna bli lite bångstyriga också. Med du ger väl b-vitamin?
 
Ja, min gammeltacka har nu uppvisat en spänd och okoncentrerad uppsyn några dagar. Så nu blev det helt enkelt extra B-vitaminer, så brukar det lugna ner sig rätt fort.
 
Känns igen på pricken! Har gett b-vitamon en knapp vecka nu men ingen större effekt än. Veterinären var i ett annat ärende igår och passade på att kolla på honom. Förklarade det hela med att från en del tar det så enormt mycket energi med att dels tappa pälsen och dels temperaturväxlingarna. Det tar energi för att behålla värmen när natten är kall t ex och pälsen på väg av. Det blir helt enkelt ingen kraft kvar tilla tt ha roligt med matte. Man lider verkligen med han. Ryktar, gosar och skämmer bort lite i stället. Har också ställt in träning denna veckan. Känns inte rätt att ta ut dom på nåt som de uppenbarligen inte är i form för. Annars är väl vädret toppen :love:
 
Min häst har något år reagerat vid fällningen genom att just bli hängigare och man upplever det som om kondisen är försämrad, men det har inte varit några jättekraftiga problem. Har inte haft några problem i år, vet inte om det beror på att hon får B-vitamin.
 
Min ena häst funkar inte alls att tävla med när hon fäller, och på något vis så glömmer jag bort det varje år :o.

För något år sedan när hon var skadad och jag ändå i samma veva var hos veterinären så fick jag B-vitamin som jag skulle spruta in i halsen på henne, just för att hon fäller så mkt.

Men jag tycker synd om min plupp att sätta sprutor i halsen, så nu kör jag stenårt md koncentrerad B-vitamin från Kraft.
Och så får hon tävla lite lägre klasser!

Fast det tråkigaste är att jag aldrig kan vara med på laghoppning med henne. Fast jag får väll vänta tills den ander hästen är äldre, så jag kan vara med med henne i stället!
 
jo jag ger b-vitamin men det hjälper inte så mkt, men bra ändå :).
idag var han mkt bättre, jag tror det är mkt de enorma temperaturskillnaderna som stör honom.
sen så blir han så himla känslig när jag borstar, värst tycker han om den mjuka ryktborsten :confused:, han blir skitsur.
konstigt att han reagerar på det viset egentligen.
 
jo jag skulle vart med på hoppkurs fredag/lördag v.15 men ställer in det, då det är tuff hoppträning mot vad han är van vid. åker endast på ett lungt (hoppar max 90) hoppläger på ridskolan en dag tisdagen veckan därpå.
det är ju långt kvar och han är redan bättre så...
 
hur funkar Shy Feeder? är det i flytande form som när man ger b-vitamin? du skrev att han är inne på "sin andra period" måste man ge det i speciella omgångar eller något?

kanske värt att testa :idea:

dyrt?
 
mitt islandsto blir trög och trött. Hon känns bara allmänt ur fas och vill inte göra något speciellt. Hon tappar mängder med hår så man tycker lite synd om henne. Vi ger henne vitamnier och mineraler men jag tycker inte att det ger så jätte stor effekt. Det blir inte bra att rida eftersom att hon inte visar vidare till framåt bjudning och flåsar.Så man blir lite orolig.
 
funkar det inte med b-vit så kan du ringa till vet och be dem komma ut och ge b-vit direkt, om hästen är väldigt känslig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 423
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 270
Senast: Karminnie
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 552
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp