Renovera/investera i bostaden

Sv: Renovera/investera i bostaden

Ja, men NV-Skåne är inte lika stort ;) Jag bor i stan, H-borg. Hur nära det är dig vet bara du :angel:
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Jag kommer faktiskt från Hbg, men det var några år sedan jag flyttade därifrån. :) Några mil är det allt, men inte jättemånga, mellan oss. :p
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Nej, men inte så långt ifrån vare sig B eller Å. :D
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Om du bytar toastolen och vasken. Dekorerar med snygga tavlor eller annat du tycker om då fungerar badrummet.
Sedan kan du bygga rum till barnen på vinden. Då har du ett hus som fungerar utan att det koster så himla mycket.
Gym med toa och dusch i källeren skulle lösa senere badrumsproblem.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Ni bor väldigt billigt och frågan är ju hur mycket mer ni vill ha i boendekostnader. Även om ni bygger ut och med renovering landar på runt 900 000,-, så är det ganska billigt för hus i dessa trakter. Husen här (jag antar att vi bor förhållandevis nära varandra, även om vi kanske inte bor i samma kommun) ligger ofta på runt miljonen eller stax över för en normal villa som inte kräver någon akut renovering.

Angående badrum så är ju ideallet att ha det bottenvåningen, men går det inte att lösa så fungerar det utmärkt att ha det i källaren, det är en vanesak. Min mamma har bara badrum i källaren och toalett på andra våningen, alltså inget på bottenvåningen. Vi har också badrum i källaren, däremot ingen toalett och det går inte att fixa heller då avloppet från toaletten inte går på samma som avloppsvattnet, på bottenvåning och andravåning har vi vanlig toalett och det fungerar utmärkt.

Kan ni bygga ut så hade jag kört på det och fixat ett större badrum i källaren, men ändå haft kvar den på bottenplan och satt in en dush istället. Har ni fönster i källaren, så kan man ju inreda rum där som barnen kan bo i när de är större.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renovera/investera i bostaden

Det har du ju rätt i. Fast vi vill väldigt gärna riva ut och fräscha upp med nåt modernare, även på golvet och väggarna. :angel: :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Har funderat på den varianten med faktiskt, dvs att inreda gillstugan direkt nedanför trappan till barnrum. Där finns två källarfönster och det är uppvärmt och inrett, även om man skulle behöva byta ut tapeterna och måla lite kanske. Men hur gamla måste barnen vara innan de klarar av att ta sig upp och ner för en trappa själva, utan risk?

Visst bor vi oförskämt billigt. :o Och det finns utrymme för större månadskostnad. Frågan är ju bara vad som är vettigt att satsa på. Idéerna är många och beslutsångesten svår! :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Lite ot men mina föräldrar har samma kakel i sitt badrum :) (om inte annat är det väldigt snarlikt)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Har funderat på den varianten med faktiskt, dvs att inreda gillstugan direkt nedanför trappan till barnrum. Där finns två källarfönster och det är uppvärmt och inrett, även om man skulle behöva byta ut tapeterna och måla lite kanske. Men hur gamla måste barnen vara innan de klarar av att ta sig upp och ner för en trappa själva, utan risk?

Visst bor vi oförskämt billigt. :o Och det finns utrymme för större månadskostnad. Frågan är ju bara vad som är vettigt att satsa på. Idéerna är många och beslutsångesten svår! :)

Barnen är gamla nog att bo på en annan våning när man själv tycker de är redo. En sak är att tänka på att de ska vara så pass gamla (tycker jag iallafall) att de ska veta vad de ska göra om det börjar brinna (brandvarnaren tjuter) t ex gå till ytterdörren, om det finns en i källaren eller någon annan plan, detta med tanke på om föräldrarna inte sover på samma våningsplan och detta gäller ju även om t ex barnen hade sovit på bottenplan och ni i källaren.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Det får dröja något år i vilket fall som helst. Och tills dess har vi kanske löst det på något annat sätt, med tanke på hur veliga vi är och hur många idéer vi har. :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Igår kväll hittade sambon alla papperna på huset, dvs gamla originalhandlingar och några kopior ända från 1942, då tomten blev till. Och huset är planerat 1960 och byggt 1961. Ska se om jag kan skanna in några av de gamla handlingarna. Där fanns t.o.m. inköpslistor på allt materialet i mappen. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 150
Senast: Jerseyite
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp