Bukefalos 28 år!

Kala fläckar och sår på hamster

josefinefreed

Trådstartare
Någon som vet vad det kan tänkas vara?
Upptäckte idag att våran dvärghamster, har kala fläckar och torkade sår på ryggen :( Han är väl ca 2 år och har inte mkt tid att leva.. hans bror dog för någon månad sen.

Någon som har nån aning?? Har försökt söka på internet, hittade ett forum då en person frågat om liknande, och då sa dom att hennes kanske hade ohyra?? Är det troligt?

Vi ska ringa veterinär och rådfråga på måndag.

/ Jossan
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

marsvinsskabb? går det på hamster? det ger iaf kala fläckar och sår på marsvin...
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Jag vet inte vad det är men min hamster fick det då han var ca 2 år och tyvärr dog han ganska snabbt efter det (15 år sedan, lilla "Kim")
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

jag känner igen det problemet... min vänns katt hade en massa kala fläckar på ryggen och bakbenen, men dock mådde katten rätt bra. asså den åt som vanligt och så. dom trodde det först var kattpest/kattskabb. men det visade sig att det bara va någonting med hormonerna. som skulle gå över.

men ring vetrinären =)
KRAM
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Jaha okej.. men vad gjorde du åt det då? Tvättade du med något eller så? Kontaktade du vet?
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Sellnic (marsvinsskabb) är totalt artbunden och kan därför inte påverka alls. Gnagarloppor kanman dom sysn som smp röd7svarta fläckar som sprnger omkring i pälsen *rysa*
Tappat hår på rygg om där är en långhårig hanne kan bero på att dom fastnat i hjulet. Annars är det vanligaste hormonföränring. Kanske svamp då där är så och det trolivtvis kliar.
Kan också vara ålderstecken och/eller invärtes tumör som inte syns ännu.
Veterinären har lättare att hitta osak.
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Min guldhamsterhane har alltid haft två hårlösa fläckar på ryggen, strax ovanför bakbenen. Var med honom till vetrinären som tog ett svampprov på honom, men det var negativt. Hon sa att om fläckarna ändrades, blev fler eller om han började störas av dem skulle vi åka tillbaka, men annars var det inget farligt. Han är idag en levnadsglad pojke 1,5 år, men fläckarna finns fortfarande kvar och han verkar inte störas av dem.
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Har för mig att flera av mina hamstrar -genom åren- har fått kala fläckar på ryggen när de började bli lite till åren.
Hrm, har också för mig att det var mörka kala fläckar, några mm i diametern.

Men, torkade sårskorpor har jag ingen aning om vad som kan ha hänt :confused:

Berätta gärna vad veterinären sa :)
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Jag vet jag e lite sen med att svara på detta, men men.. ^^ Min dvärghamster hade en stor kal fläck i nacken för några veckor sedan. Det visade sig att han hade skavt mot ingången till sitt hus eftersom han har vuxit ganska mkt. Innan dess var en stor del av ryggen kal eftersom han hade skavt i sitt hjul som han då hade växt ifrån. Han har nu växt ur 3 hjul, 2 hus och dvärghamster buren (med matskål, hus och hjul som är stort nog åt honom hade han ingen plats att röra sig på). Han är nu stor nog att inte kunna smita ur en bur som är gjord för guldhamstrar. Någon som vet hur stor en dvärghamster brukar bli egentligen? xP
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

Kolla på ifokus sidan som handlar om hamstrar. Det bör finnas antingen i forumet eller bland artiklarna.
 
Sv: Kala fläckar och sår på hamster

*kl*

Gammal tråd nu men, hamstern dog nåra dagar efter vi märkte de kala fläckarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 657
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej! Har ett tvåårigt islandssto som stått hos mig i ca en månad. För 2-3 veckor sedan upptäckte jag en kal fläck på ena...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Coolfrees
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 418
Senast: skuggi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 525
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp