Kala fläckar

S

salander

Hej,
jag fick en vuxen kastrerad hankatt för några månader sedan. Han är rund och fin och ser bra ut i pälsen, förutom bakom öronen. Där har han tappat pälsen och även haft ett litet sår. Han har även två små kala fläckar baktill på bakbenen. Jag har aldrig sett honom klia sig.
Någon som kan tipsa om en lämplig salva eller något liknande?
 
Sv: Kala fläckar

Jag tror inte salva är svaret, utan snare bör du ta reda på varför han tappar päls. Kan det tex röra sig om allergi? Boka tid hos veterinären.
 
Sv: Kala fläckar

Jag tror inte salva är svaret, utan snare bör du ta reda på varför han tappar päls. Kan det tex röra sig om allergi? Boka tid hos veterinären.


Eftersom katten uppenbarligen inte lider av det testar jag nog hellre t.ex. en salva först, ifall nu någon känner igen problemet.
 
Sv: Kala fläckar

Om det "bara" är kala fläckar och huden är fin finns ingen anledning att kleta på salva. Frågan är ju varför det är kalt. Tappar katten päls spontant - ringorm, hormonella sjukdomar, sviter efter slagsmål (inte så spontant kanske, men ändå...). Eller kliar den bort pälsen (mer sannolikt eftersom du skriver att det finns sår där) - öronskabb, loppor, löss, allergi. Ingen av dessa diagnoser försvinner med receptfri salva. Vill du avvakta tycker jag att du ska göra det utan att försöka självbehandla på något sätt. Kanske börjar pälsen växa ut igen - fine! Eller så blir fläckarna större och såren fler - veterinär.
 
Sv: Kala fläckar

Om det är någon som har haft en katt med kala fläckar bakom öronen som inte kliar sig, får ni gärna svara.
 
Sv: Kala fläckar

Som trott att den inte kliar sig, får du lägga till! ;) I de allra flesta fall beror pälsvfall på att katten river eller slickar sig, men till skillnad från hundar gör de det gärna i smyg. Men visst, det kan förstås vara en äkta alopeci också.
 
Sv: Kala fläckar

Min mamma har en katt som har haft samma symptom, det berodde på foderallergi. Med specialfoder har hennes problem reducerats kraftigt.
Jag skulle tippa på att det kan vara fallet även för din katt så gör en utredning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 497
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp