Bukefalos 28 år!

kalkben på höns

emlem

Trådstartare
Mamma ska köpa Hedemorahöns, nått som visat sig svårt att hitta. Nu har de hittat ett några men dessa har kalkben, vi har sökt på nätet om åkomman och funnit väldigt motstridiga utgångar, samt att det är svårt att få bort det.

Så frågan är om nån har erfarenhet av kalkben eller vet om det är värt att satsa på hönsen?

Jag tycker inte det verkar som en bra ide, men mamma är insnöad på rasen och står inte ut med det tomma hönshuset längre.
 
Sv: kalkben på höns

Har haft kalkben på mina höns. Tycker inte det är så himla enkelt att bli av med. Testat alla möjliga salvor och medel. Även om det "för ögat" försvinner ett tag så återkommer det gärna igen.
 
Sv: kalkben på höns

Hedemora är väl inte så svårt att hitta? Tycker att det är ganska många som säljer det. Jag bor också i sthlm-området.

Köp inte höns med kalkben. Kalkben är en ohyra som är svår att bli av med, den gömmer sig på inredningen och man måste sanera både hönshus och hönsgård. En del djur är mer mottagliga för den än andra, och man bör inte avla på individer som lätt får det eftersom att mottagligheten är genetisk. Om du köper höns med kalkben är risken stor att de får det igen och det är synd om djuren då det är smärtsamt, dessutom är det inge roligt att ständigt behöva behandla dom. Det tar månader innan man ser någon förbättring och det är svårt att hitta en behandling som fungerar. Använder man frontline eller andra giftiga preparat vet man inte heller hur det påverkar äggen sen, om man kan få i sig gift via dem och hur länge.

Det kan förta en del av glädjen av att ha höns innan man kommit igång, och det är ingen bra start. Mitt råd - leta efter friska höns istället. Tyvärr är det lite fel årstid, det säljs ju mest under sommaren.

Sätt ut en annons på en hönssida så kan ni nog få svar. Jag satte ut en nyligen på svarthöns som inte är lika vanligt som Hedemora och fick svar bara nån timme senare.
 
Sv: kalkben på höns

Då måste det vara säsongen som gör att de är lite knepiga att få tag på. Jag resonerade likt dig att det var direkt olämpligt att köpa dem så nu har jag tvingat mamma att inse fakta. Turligt nog så hittade jag en annons med friska Hedemorahöns inte så långt härifrån så nu ska hon åka och kika på dem i helgen så allt har löst sig till det mest förnuftiga.:)
 
Sv: kalkben på höns

Va skönt. Jag hoppas att ni hittar en bra FRISK grupp. :) Det kommer att bli mycket roligare så. Sen råkar man ut för ohyra ändå förr eller senare, men då har man kommit in i övriga rutiner, känner sina höns och det blir lättare att hantera. Jag köpte två hönor själv som jag sen misstänkte kalkben på. Dom lämnade jag tillbaka och trots att det var tråkigt att göra det kändes det så bra. Det var svårt att skapa förtroende för mig när jag dagligen sprang och fångade dom för att olja benen. Till och med mina gamla kycklingar började tycka att jag var en elaking och det påverkade tamheten. Så jag tror att ni gör rätt som tittar efter en annan grupp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 496
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: Keb71
·
Däggdjur Vi har två kaniner och kommer snart att skaffa tre höns. Frågan är om man kan ha kaniner och höns i samma utrymme. Som det är nu bor...
Svar
5
· Visningar
8 844
Senast: Sofie.S
·
B
Lantbruksdjur Hej! Har precis suttit och läst om lite olika sjukor och upptäckte nyss att det finns något som heter Kalkben, har läst in om ämnet...
2
Svar
22
· Visningar
37 053
Senast: katie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp