Bukefalos 28 år!

Kan man ha kanin och höns tillsammans?

Stinaelin

Trådstartare
Vi har två kaniner och kommer snart att skaffa tre höns.

Frågan är om man kan ha kaniner och höns i samma utrymme. Som det är nu bor kaninerna ute i rastgård (ca 2x3 m) med ett hus på stolpar. Allt helt ouppvärmt.

Kan man kombinera detta med en hönsgård?

I så fall bygger vi ut rastgården, och bygger ett större hus där hönsen får plats (eller köper ett). Det huset kommer att vara uppvärmt till minst frostfritt året om, och innehålla allt en höna vill ha (värprede, sittpinne mm).

Jag har läst lite på nätet om detta, hittar några träffar och det råder väl delade meningar om kombon höns/kanin. Som jag förstått är kanin känslig för damm, och höns dammar. Men vi pratar tre höns.

Egna erfarenheter eller annat att dela er av?
 
Du bör ha separata hus, eller iaf en skiljevägg. De kan smitta varann med coccidier och höns dammar mer än du tror, jag lovar. Sen ska inte kaninerna äta hönsens foder, det är för kraftigt så kaninerna riskerar att bli feta. Höns ska ha fri tillgång på foder. Inte heller vill man att hönsen gör intrång i kaninernas bolådor vilket dom gärna gör för att värpa, eller i deras höhäck. Men de kan dela gård om den är stor nog. Man får ta hänsyn till de auspekter som finns och komma på smarta lösningar. Tex sätta hönsluckan högt med stege som hönsen kan hoppa på men inte kaninerna, och ha grävda ingångar i kaninhusen som hönsen inte är så förtjusta i att gå igenom.
 
Jag har min hane i hönsgården, men hönsen är oftast frigående. Har ft två hönor med kycklingar där o det funkar, förutom att de sprätter sönder hans toalett och drar ut allt strö ur buren... :p men det är ju bara för en kort period.
 
Tack för svar. Låter som vi får separera dem ändå. Det blir ok, de får vara i varsin sida av trädgården.
Så, har ni tips på en bra bok om höns samt var man kan köpa bra hönsfoder i Gbg området?
 
Jag tkr att "Höns i trädgård" är en jättebra bok i början för den tar upp väldigt många saker men utan att gå för djupt. vara i varsin sida av trädgården.
Så, har ni tips på en bra bok om höns samt var man kan köpa bra hönsfoder i Gbg området?[/QUOTE]
Jag tkr att "Höns i trädgård" är en jättebra bok i början för den tar upp väldigt många saker men utan att gå för djupt. Den är lättläst och man kommer igenom den fort och får mkt kött på benen. Boken "Höns" av samma författare ska vara mkt bra också, men den är nog mer djupgående och kanske bra som bok nr 2.

Jag bor tyvärr inte i gbg området men om du ska köpa hönsfoder rekommenderar jag Svenska foder, inte granngårdens märke. Du får bättre foder för bättre pris.JJag själv köper bara spannmål till mina, i alla åldrar, från grannbonde. Det är billigaste alternativet och bästa för hönsen tkr jag själv som har frigående höns. Om de går i gård kanske det är bra med hönsfoder där de inte hittar lika mkti naturen.
 
Min kaninhona kommer att få bo i hönshuset i vinter pga foglossning och att bebis kommer i vinter.
Hon kommer få ha en innebur i hönshuset ifall att hönsen vill gå ut fritt på vintern. :)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 549
Senast: Yrja
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 573
Senast: lillkillen
·
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 052
Senast: vego96
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 013
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp