Kallblodsgalopp

Sv: Kallblodsgalopp

Det såg verkligen kul ut det där. Spännande "spårval" en del tog på banan. Både när det gäller ytterspår, innerspår och tempo! *s*

Antar att det var något som man anordnade lokalt på travbanan i Mantorp ihop med ridklubben? Såg att Shettisryttarna utgjorde "proffsen" så kanske någon på Ung Galopp vet mer. Annars var det nog en rätt "lokal tävling". De flesta (inom galoppen) backar nog annars för att galoppera på en hård travbana även med lite tyngre hästar även om det inte går så fort... *s*

Men visst vore det kul om man såg mer av sånt här. Det skulle nog locka fler till galoppen när de ser hur roligt det är. Det närmaste man sett inom galoppen är ju annars quarterracen men det är ju inte så ofta det händer att man ser dessa löp. Vet inte om man haft något i Göteborg eller på Jägersro i år... ?

Det brukar vara lite ridhästgalopp på Täby men det är ju oftast lite äldre fd. galoppfullblod man rider med där. Tror aldrig det hänt att man kommit med någon Shire eller Ardenner... *s*

Hur som helst ett kul initiativ som borde uppmärksammats mer...
 
Sv: Kallblodsgalopp

Ha ha, ja en del galopperar ju ganska bra - trots ryttarna... (trav över mållinjen brukar leda till diskning)

Ibland är ponnyer av cob-typ med i ponnygaloppen, blev de fler så skulle det kanske gå att få in egna löp för kallblod. Bara att fråga på Ung galopp. Annars finns som Bowman skrev ridhästgaloppen, dit brukar de komma från K1 bl a så alla är inte f. d. galoppörer eller de har inte ens galoppsadlar.

Såg för inte så länge sedan en bild på ett fält galopperande ardenner(?). Tror att det var på en galoppbanan och tagen i samband med en premiering. Går kanske att kolla upp med rasförbunden?

Annars tar man det här med kallblod mer på allvar i Italien:
http://www.haflinger-pferdesportver...n_2011/detail.php?navanchor=2110004&pageid=20

(visst är väl haflinger kallblod?)
 
Sv: Kallblodsgalopp

Är det tillåtet att på trava om ett galopperande ekipage på utsidan (det längre spåret)? *s*

Kul med Haflinger galoppen. Tror att det skulle väcka mycket intresse om det uppmärksammades mer med "galoppmöjligheter" som kallblodsgaloppen på Mantorp. Tyvärr så motarbetas ju galoppen på många ridskolor. Ok, motarbetas är kanske fel att skriva... ...men intresset för galoppen premieras inte och många ridskoleinstruktörer är bedrövligt dåliga när det handlar om galopp...
 
Sv: Kallblodsgalopp

Mäh tråkiga ryttare, man såg ju att många av hästarna hade potential för mer speed. Hehehe om en kallblodstravare fick vara med där.... många av dom kan gallopera tokigt fort :D.

Häruppe i norr finns det ju ingen galloppsport. Synd =/. Vi har många pigga kallblod iaf...
 
Sv: Kallblodsgalopp

Vet bara att de måste galoppera över mållinjen och till start. Ev begränsningar däremellan har jag aldrig funderat över....

Med hemmabas på världens bästa (hoppas att man får skryta) ponnygaloppklubb så har vi haft det väl förspänt, men finns några till som har ekipage som tävlar, främst på Täby.

När det gäller ickefullblodsgalopp är väl det något för respektive rasförbund att ta tag i, precis som Westernfolket har gjort. Även om det inte kan bli samma folkfester som i Sydtyrolen,kan det bli roliga inslag. Vet inte hur det förhåller sig med spel på haflingern, kan kanske bidra till populariteten?
 
Sv: Kallblodsgalopp

Därför som jag skrev trots ryttarna.... märks också att några har svårt för det böjda spåret

Varför inte ordna en isgalopp?

"Tokigt fort" med kallblod är nog ändå ganska långsamt, tinker- och cobkorsningar brukar komma långt efter i ponnygaloppen, trots träning och bra jockyer. De har liksom en tendens att galoppera mer "uppåt" än framåt
 
Sv: Kallblodsgalopp

Kallblodsgaloppen i Mantorp var ju mest en underhållningsgrej under hästmässan där iår. Så det var nog mest som uppvisning. Var där och såg det hela och det såg väldigt kul ut. Skulle gärna vilja ut och rejsa sådär även med mitt stora halvblod. Mer galopp för skojs skull åt folket, både med kallblod och andra raser för oss amatörer.
 
Sv: Kallblodsgalopp

Därför som jag skrev trots ryttarna.... märks också att några har svårt för det böjda spåret

Varför inte ordna en isgalopp?

"Tokigt fort" med kallblod är nog ändå ganska långsamt, tinker- och cobkorsningar brukar komma långt efter i ponnygaloppen, trots träning och bra jockyer. De har liksom en tendens att galoppera mer "uppåt" än framåt

Kallblodstravarna har ju redan farten i huvudet och kroppen, kan de galoppera och man tränar dom på det så går det väldigt, väldigt fort. När jag testade på en montéträning med kallblodet jag var medryttare på (hennes stora "problem" var att hon hade lätt för galoppen) så gick det absurt fort. Tårarna rann och vi höll jämn fart med sällskapet som lyckades hålla sig till tävlingstraven.

Men kallblodstravarna kan ofta knappt kallas för kallblod ;).

Däremot så skulle inte min stora bruksnordis kunna komma upp i dom hastigheterna, han är inte byggd sån fart helt enkelt. Lågväxlad så att säga hehe.
 
Sv: Kallblodsgalopp

Absolut! Mer amatörgalopp åt folket!

Vår ponnyjockey faller för åldersstrecket nu och det är så tråkigt att den enda möjligheten att vara kvar i galoppen är att rida fullblod "på riktigt".

Träningstävlingar för ridhästar känns för ointressant
 
Sv: Kallblodsgalopp

Tinkerlöp brukar väl vara rätt populärt i byarna på Irland?

Vet en ridskola som köpte in två Tinkers för ett par år sedan. Den ena hade gått löp på Irland och var definitivt inte långsam för att vara så stor och tung. Och han reagerade precis som en galopphäst när han kom till ridskolan. Många elever vågade inte rida honom för att det gick för fort i början. Eller rättare sagt så fort de tog i tyglarna så gick racerväxeln i... *s*

Den andra tinkern, ett sto reds in samtidigt. Hon är definitivt inte den långsammaste i stallet och hon släpper inte någon ponny före sig. Så visst finns det hästar som det vore kul att tävla i galopp med om man kunde mötas lite på lika villkor. "Träningstävling" är inte lika kul som tävling...

Men hur uppmärksammar man rasförbund bäst på sånt här? Och bristen på bra banor att tävla och träna på förenklar inte direkt. Känner inte riktigt att travbanor är det bästa för den här typen av arrangemang...
 
Sv: Kallblodsgalopp

Det är helt okej, men inte mycket att sätta emot lättare hästar. D-ponnylöpen går inte sällan i över 50 km/tim på distanser om 1100-1350 meter. De här löpen såg betydligt kortare ut?
 
Sv: Kallblodsgalopp

Vet en ridskola som köpte in två Tinkers för ett par år sedan. Den ena hade gått löp på Irland och var definitivt inte långsam för att vara så stor och tung. Och han reagerade precis som en galopphäst när han kom till ridskolan. Många elever vågade inte rida honom för att det gick för fort i början. Eller rättare sagt så fort de tog i tyglarna så gick racerväxeln i... *s*

Den andra tinkern, ett sto reds in samtidigt. Hon är definitivt inte den långsammaste i stallet och hon släpper inte någon ponny före sig. Så visst finns det hästar som det vore kul att tävla i galopp med om man kunde mötas lite på lika villkor. "Träningstävling" är inte lika kul som tävling...

Förvånar mig inte. Känner ponnyer av cob-typ som både är snabba och har rätt inställning och har sett lätta tinker som nog kan vara snabba men det hjälper ju inte i konkurrens med dem som är högre i blod. Just därför vore det roligt med löp där de kunde möta andra med liknande förutsättningar.

Men hur uppmärksammar man rasförbund bäst på sånt här? Och bristen på bra banor att tävla och träna på förenklar inte direkt. Känner inte riktigt att travbanor är det bästa för den här typen av arrangemang ...

Bukefalos kanske? Nej jag vet inte. Tror det måste väckas ett intresse inifrån, finns ju några gräsbanor som kanske skulle kunna fungera om man lade rastävlingar/utställningar dit. Men det kräver förstås en massa jobb av den/dem som vill få till något...

Förr var russen vanliga i ponnygaloppen. De borde kunna vara intresserade av galopp igen om de hade raslopp (tror de försvann från den vanliga ponnygaloppen när fullblodskorsningarna kom in). Även t ex New Forest kan vara mycket snabba, men deras rasträffar brukar vara inriktade på hoppning och dressyr. Arablöp finns ju redan inom "storgaloppen".

Ett problem är de höga kostnaderna, bana, vägning, veterinär, ambulans mm. Det drar snabbt iväg. Vet inte om man kan/vågar göra avkall på något? Sedan vill man kanske ha speaker och tidtagning också....

Har en viss förståelse för att det inte är så lätt att dra igång....
 
Sv: Kallblodsgalopp

Frågan är om det behöver bli så dyrt när man tänker efter. Det handlar nog mer om intresse...

De klubbar som har en terrängbana för fältävlan borde kunna få till en acceptabel gräsbana relativt lätt. Den behöver ju inte vara av "galoppstorlek" då farten inte är lika hög som fullblods/arabgaloppen. Galoppstaket går att låna och är inte svårt att sätta upp. Domare, veterinär, ambulans och sjukvårdsmöjligheter brukar krävas vid de flesta andra tävlingar. Nästan alla klubbar idag har redan tidtagnings/högtalar/speakermöjligheter.

På plussidan är att det inte är lika tids eller personalomfattande. En fälttävlan kräver en till två personer vid varje hinder med radio mm. Och istället för en häst på banan så kan man låta sex, åtta stycken tävla samtidigt. En "löpdag" kräver därför inte hälften så mycket tid som en normal hopp eller dressyrtävling, eller fälttävlan. Och man skulle kunna locka lite ponnygaloppörer som dragplåster samtidigt som man gjorde i Mantorp så folk får se hur det "kan/skall" se ut.

Svårigheten ligger nog i att många klubbar/ridskolar inte har något intresse för galopp för att förbundet inte gör något för att visa att galoppen existerar och är kul...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
36
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
704
Senast: Tiger tok
·
Kropp & Själ Nu kommer mörkret och jag tycker det är jättejobbigt. Eller mörkerkörning klarar jag, men när det samtidigt regnar och man ska försöka...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Vi bor i ett gammalt torp och när jag gluttade bakom persiennen såg jag att spröjsen var full med svartmögel. Vi har huvudena på andra...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp