Bukefalos 28 år!

Källkvist Excellent!

alice

Trådstartare
Har fått tag i en dressyrsadel av märket Källkvist Excellent och undrar lite över sadeln. Är det någon som har en sån? Hur är kvalitéten? Hållbarheten på bommen/lädret/stoppning? Hur är den att rida i?

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Jag har provridit enn sån, och jag tyckte den var helt okej. Men den jag provade gick för iofs bara 4500:- för de skulle sluta tillverkas (den var helt ny). Om den är dyrare än så tycker jag inte du ska köpa den...

Lädret var helt okej, stoppningen vet jag inte vad det var för nåt, inte bommen heller. Men passformen på den sadeln är för svankrygg.
 
Sv: Källkvist Excellent!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har provridit enn sån, och jag tyckte den var helt okej. Men den jag provade gick för iofs bara 4500:- för de skulle sluta tillverkas (den var helt ny). Om den är dyrare än så tycker jag inte du ska köpa den...

Lädret var helt okej, stoppningen vet jag inte vad det var för nåt, inte bommen heller. Men passformen på den sadeln är för svankrygg.
Ok.....4500.- sa du.....den jag hittat, ny, är myyyyycket billigare. :D Ja ,de ska tydligen utgå...
Svankrygg....ja, då finns det en chans att den passar. Är dock liiiite orolig för att kanalen mellan bossorna är för trång, men det visare sig när den kommer på hästryggen.
Bommen är en syntetbom.

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Diabolical_Kitten skrev:
Den jag provade hade 4 fingrar i kanalen...
Det hade den här också, men det var tyvärr inte tillräckligt för att ryggraden skulle få plats! :( Tyckte det var liiiiiite väl trångt i kanalen samt att sadeln var för svängd för henne. Inte ens någon idé att provrida....Bara att jaga vidare!

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Vad har du för ras?
4 hela fingrar, alltså att man kan sticka in hela fingrarna, inte bara fingertopparna (ca 8 cm, det ska ju inte vara några små smala fingrar ;) ) borde ju vara plats nog......
 
Sv: Källkvist Excellent!

Diabolical_Kitten skrev:
För om du behöver ännu vidare än det finns det bara Prestige, där man kan få inte lite mer än 4 fingrar.
Finns fler än så....Albion, County, Kieffer (vissa modeller), Pfiff mfl...

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Albion har inte så breda kanaler att man får in mer än 4 fingrar... Inte County heller (3 fingrar) och inte Pfiff heller (3 fingrar drygt). Kanalen blir ju bredare desto bredare bomvidd man köper, men i standardstorlekarna finns det faktiskt ingen tillverkare som jag har träffat på som har bredare än Prestige.
 
Sv: Källkvist Excellent!

Det råder det delade meningar om! Den albion i stallet jag provade har, mitt under sadeln, en bredare kanal än 4 fingrar! Och då har inte jag några pianofingrar direkt....Samma med den Pfiff jag tittat på i butik, hade också bredare kanal MITT UNDER sadeln, fick in drygt fyra fingrar, nästan fem!

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Men jag pratar inte om mitt under sadeln, jag talar om längst bak i kanalen. De flesta sadlar har minst 4 fingrar mitt under sadeln, men det regleras av bomvidden.
 
Sv: Källkvist Excellent!

Diabolical_Kitten skrev:
Men jag pratar inte om mitt under sadeln, jag talar om längst bak i kanalen. De flesta sadlar har minst 4 fingrar mitt under sadeln, men det regleras av bomvidden.
Sant! Å andra sidan är ju avståndet mitt under sadeln som är det viktiga (anser jag) då den bakersta delen av kanalen sällan påverkar hästens ryggrad. Men då förstår vi varann iaf, ;)

//Alice
 
Sv: Källkvist Excellent!

Dt beror ju på hur sadeln är konstruerad. Det finns ju mängder med sadlar som inte ska ligga av längst bak, typ Jaguar, Röösli, gamla County. Men vi kan säga såhär: ALLA sadlar ska ha minst 3 fingrar igenom HELA kanalen, alltså mellan bossorna var de ligger an. När de lämnar ryggen är det skitsamma (men det ska man kolla när man sitter i sadeln) men ryggraden måste ha minst 6 cm för att inte belastas vid svängar osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Mogge
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp