Bukefalos 28 år!

Kallt på jobbet. Hur klä sig?

@ameo i det underställ jag har just nu så är det 100% polyester och tror det är ungefär likt i de andra jag har.

Han säger bara att vi får jobba oss varma men det är tyvärr svårt när man gått runt i hela butiken och flyttar fram allt och kollat datum och plockat bort kartonger och sen har man typ 2 timmar kvar att jobba.
Och jag ska helst se kassan hela tiden så kan inte gå på alla ställen men jag brukar gå små rundor överallt och ta lite på ett ställe och sen gå till kassan och sen tillbaka, osv
 
Polotröja är både prydligt och varmt istället för halsduk. Vill du inte ha en hel polotröja, då kan man ha en fejk-krage. Eller helt enkelt sy en, endera av en annan gammal polo, eller en ärm från en gammal stickad tröja.

Det finns också gränser för hur låg temperatur man kan jobba sig varm från, med tanke på den klädsel som är tillåten. 12 grader är inte lätt att jobba sig varm på utan att bli svettig istället.

Finns det någon möjlighet till att få ha en kupefläkt vid kassan? Den behöver inte vara på jämt, bara att värma sig vid. Det finns en kupefläkt på Rusta, förklädd till en liten öppen spis i plast...
 
@Youma Vi har en fläkt men den står på golvet och gör mest att man blir väldigt varm om benen och iskall om resten.
Det är typ inre kyla på nått vis och det hjälper inte för mig iallafall med att tillföra värme utifrån. Vi har värmefläkt vid dörröppningen så att det är varmt för kunder som går in och där kan vi stå och då blir vi varma upptill men det sitter inte kvar när man går därifrån. Och jag stod vid den en del igår och idag har jag riktigt ont i huvudet så jag tror det kan höra ihop lite.

Så därför vill jag ha kläder så att jag håller en bättre temperatur konstant än att det ska gå från varmt till kallt, osv.
Jag har klarat kylan bättre förr men börjar väl bli gammal ;) och känner att kroppen inte mår helt bra av detta.
 
Tycker händer och fötter är det viktigaste att hålla varmt, då blir iallafall jag varmare i hela kroppen :) Du kanske kan ha sånna sockor med inbyggd värme? Det finns ju även snygga handledsvärmare som inte är torgvantar = inte behöver tas av när du har kunder.
T.ex
handled1.jpg


Annars finns det väl inte så mycket att göra om du fortfarande måste vara stiligt klädd, mer än ett riktigt bra underställ i merinoull (kliar ej) och lager på lager.
 
Kjol kan jag inte ha. Och det är ju mera utekläder och vi ska se ordentliga ut.
Jo det är ju inte så bra men när det är en liten butik med större delen kyldiskar och charkdel så blir det tyvärr kyligt
Fast efter nästan 25 år som närbutiksägare så upplever jag att man får mer värme av dem än kyla iaf ut i lokalen? Vi behövde bara ha element på i butiken när det blev under nollan ute, det stora bekymret var att kunna kyla bort all överskottsvärme....
En värmefläkt vid kassan är det minsta du kan begära
Min personal fick fleecejackor att ha på sig om de ville med företagsloggan på,
snyggt och prydligt!
Försök se till om du kan ha något som värmer om händerna- är man kall där så brukar man frysa..
 
Du ska ha ett fleeceunderställ och sen en vinteroverall. Det finns jättefina vinteroveraller i alla regnbågens färger liksom diskreta färger och om chefen vill frysa så meddela denne om att då får han-hon frysa själv för det tänker iallafall inte du göra. ;)

Det sa en av tjejerna på lokala coop här åt chefen så jag hörde det, hans enda kommentar blev "okej, ja den där overallen var ju iallafall diskret så,,,,,ja okej, kör på då". Hon jobbar kvar än iallafall och tipset på overallen fick hon av mig för hon såg min nya svarta med pälsfoder i överdelen och rejäla muddar. Frysa är ett rent helvete på ren svenska!
 
Jag hade istället för ullunderställ velat rekommendera fleece. Jag har det här understället; http://www.engelsons.se/alla-8/understall/fleeceunderstall-vuxen och det är riktigt bra till lågt pris. På samma sida har de också riktigt bra ullsockar till bra pris. Jag rekommenderar ett par tunnare ullsockar under och ett par tjockare över. Blanda inte in vanliga sockar för de gör bara att du fryser. Jag som inte ens kan ha merinounderställ med sideninsida för att det kliar så kan ha ullsockar utan problem, det kliar inte. På samma sida har de också bra fleecetröjor med och utan foder vilket också hade kunnat hålla dig varm. En fleecetröja blir varmare än en vanlig tröja. Jag har också de här fleeceunderställsbyxorna; http://www.stormberg.com/se/floyen-...sex-hoved.html?nosto=nosto-page-search1#20469 de är också riktigt bra till ett bra pris.
I skorna skulle jag rekommendera en ordentlig fårskinnssula så fryser du inte om fötterna och då håller sig resten av kroppen varmare också.
 
Dunväst är varmt och går bra att röra sig med och ser prydligt ut. Det finnas nog såna på rea just nu.
 
Det finns bestämmelser om inomhustemperatur på arbetsplatser, följs inte dessa så kan butiken få stänga helt. Det var det ju bara härom veckan en som fick göra (läste i tidning på nätet och det var väl pressbyrån eller 7 eleven det handlade om då tror jag) tills de hade fått ordning på temperaturen i lokalen.
 
Det finns bestämmelser om inomhustemperatur på arbetsplatser, följs inte dessa så kan butiken få stänga helt. Det var det ju bara härom veckan en som fick göra (läste i tidning på nätet och det var väl pressbyrån eller 7 eleven det handlade om då tror jag) tills de hade fått ordning på temperaturen i lokalen.

Jag har letat efter info men har inte hittat. Har bara sett rekommendationer men inga krav
 
Det är förjävligt att frysa på jobbet! Vi måste jobba i kortärmad piké även om det under vintern är kring tolv grader inne. Man fryser sig blå! I katalogen för våra arbetskläder finns dock även tjocktröjor men det är för dyrt att köpa in och för onödigt att lägga dom pengarna på oss i personalen verkar det som. Jag har löst det med att packa på varma skor, så mycket kläder det går att få in under pikén och sen när det varit som kallast och verkligen blåser igenom huset så har jag haft ett par täckbyxor som är i princip exakt samma modell som arbetsbyxorna.. Ingen har märkt något än :D
 
Eftersom jag är som jag är :devil: :angel: så har jag aldrig någonsin brytt mig om vad nån chef mumlat om för "policy", man klär sig efter arbetets art, temperaturen och vädret. Punkt!
 
Det är förjävligt att frysa på jobbet! Vi måste jobba i kortärmad piké även om det under vintern är kring tolv grader inne. Man fryser sig blå! I katalogen för våra arbetskläder finns dock även tjocktröjor men det är för dyrt att köpa in och för onödigt att lägga dom pengarna på oss i personalen verkar det som. Jag har löst det med att packa på varma skor, så mycket kläder det går att få in under pikén och sen när det varit som kallast och verkligen blåser igenom huset så har jag haft ett par täckbyxor som är i princip exakt samma modell som arbetsbyxorna.. Ingen har märkt något än :D

Ni måste inte alls jobba i kortärmad pike i ca 12 graders värme... Det är arbetsgivarens skyldighet att se till att ni har ändamålsenliga kläder för ert arbete och en vettig arbetsmiljö värmemässigt... Har ni inget skyddsombud på arbetsplatsen vänd er till det lokala fackets (den organisation som äger kollektivavtalet i branschen du jobbar i) skyddsombud. De är skyldiga att hjälpa till även om man står utanför själva facket när det gäller skyddsfrågor...
 
Jösses, jag blir helt paff av att läsa tråden. Vilka ruttna chefer vissa har. Jag har ärligt talat noll förståelse för att man måste hålla sig väl med chefen i såna lägen. Jag hade hellre gått utan arbete en tid än att försöka hålla sig väl med sånadär.
 
Jag har letat efter info men har inte hittat. Har bara sett rekommendationer men inga krav

"Det finns regler om hur kallt det får vara på en arbetsplats. Värmekomfort ska erbjudas. Det innebär för stillsittande arbete en temperatur på plus 20-24 grader. I livsmedelsindustrin gäller dock normalt längst plus 16 grader."

Källa: http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Kallt-pa-jobbet/

12°c är ju långt ifrån ok om reglerna säger lägst 16°c och jag hade definitivt klagat och om det inte ger något gehör så hade jag tagit det vidare.
 
Sånahär har min mamma stickat i dubbelt garn åt min kompis som alltid fryser om händerna (lånad bild):
2012-05-07-16-22-35.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp