Bukefalos 28 år!

Kallt på jobbet. Hur klä sig?

sweep

Trådstartare
Jag jobbar i mindre matbutik och sitter i kassan men vi gör även annat som plocka varor, osv då vi inte är så stora.

Just nu är det lugnare period vilket gör att det är mindre rörelse inne och då har det varit riktigt kallt i några dar för mig. Har klarat av kylan förr men känner nu att jag blir så spänd i hela kroppen.

Detta är vad jag brukar ha på mig på jobbet.
Fötter: vanliga sockar och ullsockar. Gympaskor
Ben: termoleggings eller underställsbyxor, fodrade vindbyxor
Överkropp: linne, underställströja, huvtröja
Ibland har jag även haft en stickad tröja på mig men jag blir så orörlig i det så det fungerar inte helt.

understället är av denna typen: http://www.bauhaus.se/understall-730p-strl-m.html

Vi har runt 12-15 grader inne, beror på hur kallt det är ute och hur många kunder vi har.

Det finns ju underställ med ull och annat. Är det bra? Och funkar det om man har känslig hud (jag har eksem)

Just nu har jag inte råd att köpa nytt underställ så skulle gärna ta tips på vad mera jag kan klä på mig för att hålla värmen.
 
Testa med 2 par trosor och 2 linnen eller 1 linne + 1 t-shirt. Byt ut jympaskorna mot ett par med kraftigare sula och foder. Knästrumpor istället för sockar. Torgvantar (såna som är utan fingrar, ser avklippta ut). I övrigt samma som innan.
 
Handledsvärmare, benvärmare, buff/halsduk. Tycker jag hjälper. Plus att röra på sig lite så man inte är helt stilla.
 
Handledsvärmare, benvärmare, buff/halsduk. Tycker jag hjälper. Plus att röra på sig lite så man inte är helt stilla.

Halsduk och liknande får jag inte ha.
Jag sitter ju ändå i kassan och ska se "ordentlig" ut.
Jag rör på mig nästan hela tiden när jag inte har kunder och måste sitta i kassan men det hjälper inte.
 
Testa med 2 par trosor och 2 linnen eller 1 linne + 1 t-shirt. Byt ut jympaskorna mot ett par med kraftigare sula och foder. Knästrumpor istället för sockar. Torgvantar (såna som är utan fingrar, ser avklippta ut). I övrigt samma som innan.

Skor ska jag köpa nya men får bli på nästa lön så jag kan köpa lite bättre skor.
Torgvantar har jag testat men det hjälpte tyvärr inte och måste tas av när jag har kunder och tycker att det blir lite klumpigt när jag hanterar varor men funkar nog ok om jag bara ska stå/sitta utan att göra något men då kan jag stoppa händerna i magfickan på tröjan istället. :/
 
Termokjol över byxorna?

Sen måste jag vara lite tråkig och ifrågasätta arbetsmiljön :p:o

Kjol kan jag inte ha. Och det är ju mera utekläder och vi ska se ordentliga ut.
Jo det är ju inte så bra men när det är en liten butik med större delen kyldiskar och charkdel så blir det tyvärr kyligt
 
Om du köper underställ framöver skulle jag verkligen rekommendera att du kollar på siden istället för ull om du har känslig hud. Jag är väldigt känslig när det gäller allt som kliar och får klåda bara jag tänker på ull-underställ (kan däremot ha ylle om det inte är direkt mot kroppen). Siden är helt underbart temperaturreglerande och värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt.

För övrigt: bomullshalsduk är skönt. Jag fryser alltid om jag inte har halsduk. Mössa? Finns ju många tunna som passar för inomhusbruk. Som @dpmatte skrev - torgvantar.
 
Om du köper underställ framöver skulle jag verkligen rekommendera att du kollar på siden istället för ull om du har känslig hud. Jag är väldigt känslig när det gäller allt som kliar och får klåda bara jag tänker på ull-underställ (kan däremot ha ylle om det inte är direkt mot kroppen). Siden är helt underbart temperaturreglerande och värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt.

För övrigt: bomullshalsduk är skönt. Jag fryser alltid om jag inte har halsduk. Mössa? Finns ju många tunna som passar för inomhusbruk. Som @dpmatte skrev - torgvantar.

Ah siden har jag inte ens tänkt på. Då ska jag googla på det.
Får inte ha halsduk, mössa eller annat tyvärr. Min huvtröja har hög krage så jag drar alltid upp den så den täcker hals o nacken bra.
 
Ah siden har jag inte ens tänkt på. Då ska jag googla på det.
Får inte ha halsduk, mössa eller annat tyvärr. Min huvtröja har hög krage så jag drar alltid upp den så den täcker hals o nacken bra.
Men får du inte ha en scarf eller snusnäsduk? Det ser ju prydlig ut menar jag, inte en stor ute-halsduk. Om du drar upp luvtröjan kan du ju ha en snusnäsduk under.

Siden rekommenderas verkligen. Finns t ex på Siden Selma.
 
Jag jobbar i mindre matbutik och sitter i kassan men vi gör även annat som plocka varor, osv då vi inte är så stora.

Just nu är det lugnare period vilket gör att det är mindre rörelse inne och då har det varit riktigt kallt i några dar för mig. Har klarat av kylan förr men känner nu att jag blir så spänd i hela kroppen.

Detta är vad jag brukar ha på mig på jobbet.
Fötter: vanliga sockar och ullsockar. Gympaskor
Ben: termoleggings eller underställsbyxor, fodrade vindbyxor
Överkropp: linne, underställströja, huvtröja
Ibland har jag även haft en stickad tröja på mig men jag blir så orörlig i det så det fungerar inte helt.

understället är av denna typen: http://www.bauhaus.se/understall-730p-strl-m.html

Vi har runt 12-15 grader inne, beror på hur kallt det är ute och hur många kunder vi har.

Det finns ju underställ med ull och annat. Är det bra? Och funkar det om man har känslig hud (jag har eksem)

Just nu har jag inte råd att köpa nytt underställ så skulle gärna ta tips på vad mera jag kan klä på mig för att hålla värmen.
Har ni inte tillgång till fleece- eller softshelljackor?
Vilken kedja är det?
 
Har ni inte tillgång till fleece- eller softshelljackor?
Vilken kedja är det?

Det är ingen kedja.
Nej just nu har vi inga arbetskläder alls då vi har bytt loggo så vi får inte ha våra västar som vi haft förut. I måndags fick mina kollegor svarta polotröjor (utan tryck) att ha på sig. Jag har inte fått någon än. Så just nu syns det inte att vi jobbar där utan vi ser "civila" ut
 
Det är ingen kedja.
Nej just nu har vi inga arbetskläder alls då vi har bytt loggo så vi får inte ha våra västar som vi haft förut. I måndags fick mina kollegor svarta polotröjor (utan tryck) att ha på sig. Jag har inte fått någon än. Så just nu syns det inte att vi jobbar där utan vi ser "civila" ut
Aha. Polo är annars en höjdare så slipper man frysa om nacken.
Underställ (närmast kroppen!), polo och sen "övertröja" tycker jag funkar.
 
Men får du inte ha en scarf eller snusnäsduk? Det ser ju prydlig ut menar jag, inte en stor ute-halsduk. Om du drar upp luvtröjan kan du ju ha en snusnäsduk under.

Siden rekommenderas verkligen. Finns t ex på Siden Selma.

Vet inte helt om jag får ha det. Ska höra med dom på jobbet vad dom tror.
Siden låter faktiskt riktigt bra, bättre än ull som jag nog kommer klia av. =)
 
Det är ingen kedja.
Nej just nu har vi inga arbetskläder alls då vi har bytt loggo så vi får inte ha våra västar som vi haft förut. I måndags fick mina kollegor svarta polotröjor (utan tryck) att ha på sig. Jag har inte fått någon än. Så just nu syns det inte att vi jobbar där utan vi ser "civila" ut

Jag skulle satsa på tunt superunderställ närmast kroppen och ett lite tjockare (och i större storlek) av ull ovanpå. Både på ben och överkropp! Då värmer det mer och kliar inte. Och blir inte heller otympligt. Sen vore ju en arbetsväst i fleece toppen. Kan du inte fråga arbetsgivaren om de inte kan ta fram en snygg fleeceväst med logo på ryggen och bröstet? Då kan alla klä sig lagom varmt under?
 
Siden låter faktiskt riktigt bra, bättre än ull som jag nog kommer klia av. =)
Merinoull kliar normalt inte. Det brukar vara just merinoull i underställ.

Sen hade jag nog lyft frågan på ett vänligt sätt med chefen. Man behöver inte bråka bara för att man frågar...
"Jag fryser på jobbet och har svårt att hitta några bra kläder som både värmer mig och är lämpliga för det jobb jag har. Har ni något förslag på hur jag ska lösa den ekvationen?"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp