Bukefalos 28 år!

Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittat hit!
Kul tema @Lobelia :bow:

Men hjälp vilken stor lek det blev! Drygt 3 timmar efter rollerna gavs ut, och redan på sida 6! :nailbiting:
Och jag förstår precis hur rollerna, tvisterna och de olika vinstmöjligheterna fungerar. Har stenkoll. Nästan. Typ... Kanske... Inte alls...:crazy::o:p
Men har nu läst igenom tråden, så får väl försöka göra det en gång till och fundera lite mer.
Men så bra! Om du fattar allt kan väl du förklara för mig, för jag fattar inget just nu. :devil: :angel: :D
 
Om man funderar vidare på ringen så om det skulle vara så att Frodo käkas och ringen hamnar i lyan så kommer lyan att försöka skydda ringbäraren... Men på vilket sätt? :nailbiting:
Ja det är mycket bra fråga faktiskt!
:idea:
Har du några idéer om det?
Detta är ju en treparts lek
och jag har aldrig varit med i en sån
så tar gärna emot lite input i tänkandet här
 
10 goda roller, fast det kan ju vara fler som är bybor än en, ;) en gollum och en ond spion, hur många svarta ryttare tror vi? Jag undrar om det inte kan vara så att det är fem svarta ryttare och en ond spion? Eller tänker jag helt fel då?

Låter rimligt, tror jag...

Om man funderar vidare på ringen så om det skulle vara så att Frodo käkas och ringen hamnar i lyan så kommer lyan att försöka skydda ringbäraren... Men på vilket sätt? :nailbiting:

De kan ju förhäxa någon varje dag, samt stoppa en lynch. Så jag håller tummar och tår för att Frodo klarar sitt uppdrag och behåller ringen.
 
nu fick du mig att gå tillbaka och dubbelkolla hur många so är med
Vi är 17 st
ren matematik
30% av 17= 5,1 om vi ska vara petiga
och därtill har vi en ond spion plus en Gollum som kan vinna....
rent spontant så känns det som väldigt många onda med 5
Men å andra sidan räknar jag hellre lite högt än lågt,
vis från tidigare lekar
Så vad jag tror utifrån ren matematik är att det är minst 4 ulvar men fler än 5 vore:
Vääldigt många....
Men 1/3 = 33% ??
Varför räknar du på 30%?

Då blir det 5,61, om man ska vara petig...
 
Svar på den obligatoriska frågan då. (Nackdelen med att inte ha tid förrän på kvällen är att man inte kan svara innan rollerna delats ut, som många andra gjort...:cautious::meh:)

Är Gollum ond eller god?
Smeagol var väl en "vanlig" person av hobbitsläkt innan ringen. (Fast i filmen verkar han lite sliskig/creepy även innan...:cautious:) Men väääldigt många år i ensamhet under Ringens ondskefulla inflytande har gjort honom schizofren. Hans alterego Gollum är en produkt av Ringen och alltså ond.
Gollum är bara intresserad av att få tillbaka Ringen, till vilket pris som helst och med hjälp av vilka metoder som helst (hur ondskefulla de än må vara).
En klar fiende till de goda, alltså ond. Men därmed inte nödvändigtvis vän till de onda i leken, utan snarare fiende även till dem.

Sååå, sammanfattning av svamlet ovan :p : Gollum är för mig ond, men för den skull INTE allierad med lekens onda sida. Utan snarare fiende till alla, goda som onda. :)
 
nu fick du mig att gå tillbaka och dubbelkolla hur många so är med
Vi är 17 st
ren matematik
30% av 17= 5,1 om vi ska vara petiga
och därtill har vi en ond spion plus en Gollum som kan vinna....
rent spontant så känns det som väldigt många onda med 5
Men å andra sidan räknar jag hellre lite högt än lågt,
vis från tidigare lekar
Så vad jag tror utifrån ren matematik är att det är minst 4 ulvar men fler än 5 vore:
Vääldigt många....

Ja det är jag med på men varför skulle det vara just 30%? Det är det jag inte förstår.

6/17 är drygt 36% tror jag det verkar mycket rimligare tycker jag eftersom alla onda inte vet om varandra. Ioförsig borde vi kanske plocka bort gollum när vi räknar och räkna på 16 deltagare. 6/16 blir drygt 37%. 5/16 blir drygt 31%. Tycker 37 låter troligast även om 31 är möjligt.
 
Jag tänker på förra leken där jag minns att jag var skeptisk till att det skulle vara så många onda som det diskuterades om att det var. För att leken skulle ta slut så fort då (speciellt eftersom vi där förlorade både siare och ängel fort). Men det gjorde den inte, så...
 
Intressanta funderingar! Jag tror också att ringen borde ändra dynamiken lite, t.ex. tjänar man ju på att rösta på den som åker ut eftersom den kan ha ringen och då har man större chans att behålla/få över ringen på sin egen sida.
 
Vet inte om jag är trög men, om de onda är fler än de goda och de goda har ringen så kommer ju bara god efter god åka tills en ond får ringen?
Eller Gollum får den. Jag ville inte krångla till det med för många om och men. Uppstår den situationen så kör vi en snabbversion med flera röstningar på rad så vi får ett snabbare slut.
 
Hittat hit och fick lite hicka när jag trodde att jag missat första dl. :eek: Men nu skall jag läsa regler, roller och vad för spännande alla skrivit i sju (!) sidor.
 
Ja det är jag med på men varför skulle det vara just 30%? Det är det jag inte förstår.

6/17 är drygt 36% tror jag det verkar mycket rimligare tycker jag eftersom alla onda inte vet om varandra. Ioförsig borde vi kanske plocka bort gollum när vi räknar och räkna på 16 deltagare. 6/16 blir drygt 37%. 5/16 blir drygt 31%. Tycker 37 låter troligast även om 31 är möjligt.

Jag tror ni menar samma, du räknar med alla onda så då blir det 6 medan Q4 endast räknar ulvarna/svarta ryttarna som inte borde vara mer än 5 eftersom det då hade blivit 7 onda + Gollum på sin egen sida.
 
Jag tror ni menar samma, du räknar med alla onda så då blir det 6 medan Q4 endast räknar ulvarna/svarta ryttarna som inte borde vara mer än 5 eftersom det då hade blivit 7 onda + Gollum på sin egen sida.

Jo men Q verkade ju tycka 30% onda inlusive de utanför lyan var troligt?, och jag tycker 30 verkar lågt. Men det är möjligt att jag missförstod @quarter4ever .

Däremot håller jag med henne om att det är bättre att räkna med för många än för få.
 
För att blanda mig lite diskret i debatten om antalet onda, så tänker jag spontant såhär:
17 deltagare. Men om man tar bort Gollum som är en "egen" sida, så blir det 16. 1 ond utanför lyan och så ungefär en tredjedel onda. då tycker jag det åter rimligt att anta att det är 5-6 onda (troligare 6 eftersom det är 17 deltagare)
Såå, ungefär 5 ulvar och så ond spion, kanske?

Men håller med om att Ringen nog kan ställa till med en hel del, för alla sidor.
 
Alltså - alla har ju svarat ungefär samma sak på den obligatoriska frågan - att Smeagol är god och Gollum genom ringens kraft är ond.

Min slutsats är att JRR Tolkien var en gammal knäppskalle och alla ni som orkat er igenom böckerna förtjänar en :bow:
 
Den obligatoriska frågan var svår... Jag vill tro att Gollum är god innerst inne, men att ringen förstört honom så mycket att han blivit ond. Så... Mitt svar blir nog ond ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp