Bukefalos 28 år!

Kampen tuffar vidare...

Sv: Kampen tuffar vidare...

Denna kvinna är en av mina hjältar... jag hoppas bara att hon klarar av att hålla sin linje, politik är ju vad det är.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Elva timmar... Vilken tortyr. Duktig hon var! Men det är ändå långt från över. Det bästa var förutom att det inte kunde genomföras men att hon även fick med sig folket -öppnade upp ögonen hos många.

Löjligt bara att kommentera hennes skor. Snarare smart att ha på sig dem som ger bättre stöd än klackar. Haha.. Republikanerna försöker på många sätt :grin:. Strategi är det bästa. Davis lyckades denna gång :bow:.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

finns en anledning att topicen ar "kampen tuffar vidare"...

Det behovs dras ut i det oppna vad f-n som pagar o texas. Bla. att de forsoker banna den lankade videon uppe pa resten av det satans fusket som pagar dar.

Information, information, och mer information. Vilket ar en annan sak som ar under attack i staterna ratt friskt.

Det behovs ocksa ses att folket borjar reagera och Agera. Vilket ar pa tiden.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Oavsett vad man anser i frågan (där håller jag med Davis) så är det i mina ögon tveksamt att med obstruktion stoppa en demokratisk process i en beslutande församling. Tänk om det varit tvärtom, en fanatisk abortmotståndare som gjort sådär, hade kommentaren då varit:-Sa ska dom tas! ??
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

De har i mina ögon ett väldigt mysko regeringssystem, som mest verkar upplagt för att fuska igenom tvivelaktiga saker eller sätta käppar i hjulen för sina "motståndare", så ingenting blir gjort.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

De har i mina ögon ett väldigt mysko regeringssystem, som mest verkar upplagt för att fuska igenom tvivelaktiga saker eller sätta käppar i hjulen för sina "motståndare", så ingenting blir gjort.

I grunden är det amerikanska systemet demokratiskt, under förutsättning att du är en vit, välutbildad höginkomsttagare. Ty det var av sådana och för sådana systemet skapades. I USA har du rätt att tycka vad du vill och även arbeta politiskt för dessa åsikter hur tokiga de än är. I Sverige har vi censur, tokstollar får inte uttrycka det de vill än mindre jobba politiskt för sina åsikter.
Vilket på sikt är bäst får väl historien utvisa.

Att medelamerikanen uppvisar en så total brist på samhällskunskap, både regionalt o internationellt gör ju att de som väljs har stora möjligheter att sälja sina röster till kapitalstarka lobbyister....
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Oavsett vad man anser i frågan (där håller jag med Davis) så är det i mina ögon tveksamt att med obstruktion stoppa en demokratisk process i en beslutande församling. Tänk om det varit tvärtom, en fanatisk abortmotståndare som gjort sådär, hade kommentaren då varit:-Sa ska dom tas! ??
Jag kan å andra sidan tycka att snäva abortlagstiftningar, försök att hindra kvinnor från att göra abort, eller t.o.m. en kriminalisering av abort, inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Således går det ju genast att ifrågasätta demokratibegreppet i landet i fråga.

Absolut, men det går heller inte att förneka, att för den som vill, så har det fria ordet betydligt större skydd i USA än i Sverige...vilket även det är en stark faktor att beakta när man snackar om demokrati, eller hur?

Vi har ju inget grundlagsskydd som riksdagen inte kan ändra på. Men försök att genomdriva begränsningar i det amerikanska grundlagsskyddet. Till ex rätten att publicera sina åsikter ..

Det är egentligen samma sak här, våra lagar och rättigheter är skrivna för att anpassa till en viss grupp, den grupp som ger mest röster. För 40, 50 år sedan var den gruppen lärare, tjänstemän o industriarbetare i den lägre medelklassen. För dem anpassades det sociala systemet. Av SaP eftersom det var deras väljare.Idag är dessa grupper aktieägaren o kapitalplacerare med högt belånade hus, röstar därför på andra partier med kända följder...
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen tuffar vidare...

Jag kan å andra sidan tycka att snäva abortlagstiftningar, försök att hindra kvinnor från att göra abort, eller t.o.m. en kriminalisering av abort, inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
Då har du missat vad demokrati verkligen innebär. Att folket genom sina representanter avgör hur man vill ha lagstiftningen. Om en majoritet är klart emot aborter så är det klart demokratiskt att det avspeglar sig i lagstiftningen.

Du måste skilja på demokratiskt beslutade regler och om dessa är etiska.
Jag anser inte det etiskt att brännmärka en tjej bara för att hon befinner sig i en situation där hon anser att en abort är det enda alternativet.
Men jag ser inte det odemokratiska i att en beslutande församling tar beslut som gör detta.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

I grunden är det amerikanska systemet demokratiskt, under förutsättning att du är en vit, välutbildad höginkomsttagare. Ty det var av sådana och för sådana systemet skapades. I USA har du rätt att tycka vad du vill och även arbeta politiskt för dessa åsikter hur tokiga de än är. I Sverige har vi censur, tokstollar får inte uttrycka det de vill än mindre jobba politiskt för sina åsikter.
Vilket på sikt är bäst får väl historien utvisa.

Att medelamerikanen uppvisar en så total brist på samhällskunskap, både regionalt o internationellt gör ju att de som väljs har stora möjligheter att sälja sina röster till kapitalstarka lobbyister....

Fast det är ju ändå mest demokratiskt för företag, ffa rika företag, pga den starka lobby-kulturen. Även om en politiker är precis den man/kvinna som folket vill ha, så kommer hen ingenstans om hen inte har pengar att driva en kampanj för. De pengarna kommer i första hand från donationer, av privata personer och företag. Genom att sponsra "rätt" politikers kampanj kan företagen öka sina vinster på bekostnad av arbetarna som är de som faktiskt röstar. Helknepigt.

Sen har religionen, dvs kristendomen, en väldigt tongivande roll i politiken. Jag gissar att medelamerikanen är väldigt mycket mer religös än medeleuropen, men fattar inte riktigt varför.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Fast det är ju ändå mest demokratiskt för företag, ffa rika företag, pga den starka lobby-kulturen. Även om en politiker är precis den man/kvinna som folket vill ha, så kommer hen ingenstans om hen inte har pengar att driva en kampanj för. De pengarna kommer i första hand från donationer, av privata personer och företag. Genom att sponsra "rätt" politikers kampanj kan företagen öka sina vinster på bekostnad av arbetarna som är de som faktiskt röstar. Helknepigt.

Sen har religionen, dvs kristendomen, en väldigt tongivande roll i politiken. Jag gissar att medelamerikanen är väldigt mycket mer religös än medeleuropen, men fattar inte riktigt varför.
Om du läser vad jag skrev i början, du vet det där med rik, välutbildad vit höginkomsttagare...

Det är det ena, men det går inte att förneka att det finns få länder där rätten att tala, rätten att organisera sig politiskt är så fast förankrad som i USA just nu. Visst man har under perioder haft kommunist nojja men utöver det så får ju vilken dårpippi som helst framföra sina budskap och numera även dårpippina, kommunisterna...

Vad det gäller pengar så har vi ju ett kapitalbaserat system i Sverige med(borde avskaffas per omgående) nämligen att partierna erhåller stöd i paritet med deras röstandelar till riksdagsval.

I Sverige har vi censur, haft det sedan kriget. Ett tag var det förbjudet att bära partisymboler på kläderna tom. Numera får du bära partisymbol, så länge partierna är godkända och symbolerna är det. I USA finns inga sådana begränsningar, i det fallet är de helt enkelt mer demokratiska än vi.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Ja det gör det om den lagstiftande församlingen i landet demokratiskt beslutat detta.
Jag skulle vilja påstå att de demokratiska fri- och rättigheterna ska stå över vad stater kan besluta om.

Att besluta att hälften av landets befolkning inte ska ha hundraprocentiga demokratiska fri- och rättigheter kan ju omöjligen vara demokratiskt.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Demokrati betyder inte att rösta en gång vart 4/5 år och däremellan bara tuffa på i sin egen lilla bubbla och tänka att nu har man gett politikerna makten, så nu ligger ens öde i deras händer.

När politikerna inte spelar rent spel, när processer manipuleras och ansträngningar görs för att flytta beslutandeprocessen bakom stängda dörrar, då är det inte bara en medborgares rättighet, utan närmast skyldighet att protestera och slå på kastrullerna.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Jag skulle vilja påstå att de demokratiska fri- och rättigheterna ska stå över vad stater kan besluta om.

Att besluta att hälften av landets befolkning inte ska ha hundraprocentiga demokratiska fri- och rättigheter kan ju omöjligen vara demokratiskt.

Det du nu tar upp är demokratins baksida. Därför, om man vill bedöma en nations demokratiska egenskaper så ska man titta på hur den hanterar sina minoriteter.

Jag anser att vi i ett modernt samhälle ska överlåta rätten att bestämma över den egna kroppen (inom vissa begränsningar) till den enskilda individen.
De begränsningarna, gäller det ex. abort, eller ex. självmord, de ska staten demokratiskt ta fram.
Dock anser jag och jag har även fått det intrycket att mycket av det som står skrivet om mänskliga rättigheter, att abort inte ingår som en mänsklig rättighet.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
646
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
716
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: Tonto
·
Relationer Jag läste denna sida. Och det som Dan Bacon säger är precis det som jag har hört hundratals gånger om här på buke. Mer eller mindre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 926
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp