Kan de sänka min lön?

kolblakkur

Trådstartare
From 1:e mars går jag upp till heltid och jobbar endast "svarta" dagar och dagtid. Det blir ett nytt anställningsavtal, men de vill sänka min lön med 300 kronor. Är det verkligen okej? Arbetsuppgifterna är samma, förändringen är att jag inte längre jobbar helger och kvällar.
 
Sv: Kan de sänka min lön?

Det blir ju en förändring i ditt anställningsavtal, därför kan arbetsgivaren erbjuda dig en lön som är lägre än du haft tidigare. Men självklart har du alla möjligheter till att förhandla om din lön. Vet du varför de vill sänka din lön?
 
Sv: Kan de sänka min lön?

Sänker de (grund)lönen, eller blir lönen per månad mindre iom att du inte längre får ob/helgtillägg?
 
Sv: Kan de sänka min lön?

Verkar märkligt att sänka grundlönen för att du inte jobbar ob-tid längre.

Vad är förklaringen?
 
Sv: Kan de sänka min lön?

Hade du arbetstidsförkortning tidigare?
För i tex vården har dom arbetstidsförkortning så om man jobbar kvällar och helger räknas 37 tim/v som heltid.
Och om du haft det kan dom ha räknat om det så du har "samma" lön, bara fler timmar vilket resulterar i "sänkt lön"
 
Sv: Kan de sänka min lön?

From 1:e mars går jag upp till heltid och jobbar endast "svarta" dagar och dagtid. Det blir ett nytt anställningsavtal, men de vill sänka min lön med 300 kronor. Är det verkligen okej? Arbetsuppgifterna är samma, förändringen är att jag inte längre jobbar helger och kvällar.

Japp......
 
Sv: Kan de sänka min lön?

From 1:e mars går jag upp till heltid och jobbar endast "svarta" dagar och dagtid. Det blir ett nytt anställningsavtal, men de vill sänka min lön med 300 kronor. Är det verkligen okej? Arbetsuppgifterna är samma, förändringen är att jag inte längre jobbar helger och kvällar.

Arbetsgivaren sätter lön.

Har man kollektivavtal är det lite annorlunda, då den inte kan vara lägre än avtal. Lite beroende på avtalsområde så finns det också skrivningar om hur lön ska sättas. Teoretiskt finns det också möjligheter om arbetsgivaren inte mbl-at eller samverkat kring lönesänkningar. Men generellt... så kan arbetsgivaren sänka lönen.
 
Sv: Kan de sänka min lön?

Det kan ju vara så att utöver ob:et så finns det en kompensation i grundlönen för att man jobbar på obekväm arbetstid.

Eller för att locka folk att arbeta på obekväm arbetstid då lockar man med högre lön.

Men allt beror på hur era avtal ser ut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 831
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 473
Senast: Mois
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 518
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp