Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Jag kan inte säga någonting om källan, siffrorna eller nåt, men ursprungsinlägget är ju ställt som en fråga, då är det väl rimligt att svara med underbyggda resonemang/andra siffror om man nu anser att syftet är att sprida rädsla och man vill dementera uppgifterna? Enbart ett nej eller att kalla personen diverse saker bygger väl i så fall bara på rädslan, för att siffrorna får stå oemotsagda.

Oavsett syfte av TS, och oavsett ämne egentligen, så är väl alltid det bästa att bemöta och slå hål på myter/felaktig information med fakta.

Handlar det om muslimer i allmänhet är det en sak, handlar det om religiösa lagar eller ett specifikt lands politik är det en annan. I alla fall jag uppfattar det här inlägget som något av de senare, men jag kan ju ha förstått fel.
 
Det är inte jag som kallar dig för vare sig fobiker eller artt du är rädd. Det är du som står för det avsändandet. Jag är däremot lite tröttt på att människor som du inte klarar av att ens diskutera innehåll - du är enbart intresserad av motiv - som så många andra här. Synnerligen tröttsamt, inte så vidare värst konstruktivt och inte minst - ett fullständigt slutet sätt som inte ger något som helst utrymme för diskussion.

Ja, jag tycker motiv är intressant , särskilt när det kommer från en anonym avsändare. Då är det extra intressant och viktigt. Så det har du alldeles rätt i.
 
Ja, jag tycker motiv är intressant , särskilt när det kommer från en anonym avsändare. Då är det extra intressant och viktigt. Så det har du alldeles rätt i.

Håller med. Tyvärr lever vi i en ny version av kalla kriget just nu. Istället för information är det åsikter som är värdefullt för diverse olika krafter. Man ska vara bra dum för att inte fatta att dessa hela tiden försöker påverka våra åsikter genom internet. Genom fake news, förvridna forskningsresultat och trollprofiler som piskar upp stämningen. Jag anklagar ingen särskild nu, men vi alla behöver hjälpas åt att påminna varandra om yttersta försiktighet så fort det kommer till kontroversiella ämnen på nätet. Det betyder inte att man inte får diskutera, men fråga alltid vem som startade diskussionen och varför!
 
Ja, jag tycker motiv är intressant , särskilt när det kommer från en anonym avsändare. Då är det extra intressant och viktigt. Så det har du alldeles rätt i.

Prata ut så vi alla förstår hur du tänker. Nu är vi på ettt forum som inte bara tillåter utan även uppmanar till opersonlig registrering där man uppmanas att välja ett nick. Men diskussionen är närvarande i alla typer av social media, så om du bara kan låtsas att TS heter typ-ish Kristina Anderson Petterson-Lunddqvist Ochjag och är en helt öppen profil med bilder på semestrar, tacomys och barn i sin profil. Hur svarar du på hennes startinlägg då? Börja om från början.

(jag skulle även trooo att uppemot 40% av registrerade konton på bukefalos är dubbel eller trippelregistrerade användare)
 
Håller med. Tyvärr lever vi i en ny version av kalla kriget just nu. Istället för information är det åsikter som är värdefullt för diverse olika krafter. Man ska vara bra dum för att inte fatta att dessa hela tiden försöker påverka våra åsikter genom internet. Genom fake news, förvridna forskningsresultat och trollprofiler som piskar upp stämningen. Jag anklagar ingen särskild nu, men vi alla behöver hjälpas åt att påminna varandra om yttersta försiktighet så fort det kommer till kontroversiella ämnen på nätet. Det betyder inte att man inte får diskutera, men fråga alltid vem som startade diskussionen och varför!


Och vem är lilstar? Hur öppen är du med vem du är här? Eller gäller denna regel enbart de som vill diskutera islam, invandrig?
 
Prata ut så vi alla förstår hur du tänker. Nu är vi på ettt forum som inte bara tillåter utan även uppmanar till opersonlig registrering där man uppmanas att välja ett nick. Men diskussionen är närvarande i alla typer av social media, så om du bara kan låtsas att TS heter typ-ish Kristina Anderson Petterson-Lunddqvist Ochjag och är en helt öppen profil med bilder på semestrar, tacomys och barn i sin profil. Hur svarar du på hennes startinlägg då? Börja om från början.

(jag skulle även trooo att uppemot 40% av registrerade konton på bukefalos är dubbel eller trippelregistrerade användare)

Samma inlägg, förutom första meningen som då uppenbarligen inte har samma relevans.
 
Samma inlägg, förutom första meningen som då uppenbarligen inte har samma relevans.


Så alltså skulle du svara på detta:

Som jag svarade innan. Ny användare kan vara för att man har en etablerad profil, men vet att många reagerar väldigt negativt på den här fråga.

Jag tänker det är vettigt att fråga här. Finns mycket bra källkritiskt folk här med olika sorters livserfarenhet.

På riktigt är jag orolig att integrationen här i Sverige inte kommer funka så bra. Folk vet inte hur annorlunda t.ex. Egypten är. Jag vill verkligen ha fel om detta. Frågar för att hitta motbevis, som kan sätta mig till ro.
såhär:



Där skulle ditt svar varit:

(För att man inte vågar stå för sin islamofobi ?) Du kan ju själv ta upp frågan med de muslimer du känner? Liksom få lite känsla för de muslimer som flyttat eller flytt hit?

Folk vet i allmänhet inte hur lika vi människor i är, utan okunskap ger främlingsfientlighet.

Ett annat tips är att integrationen inte kommer att funka bättre för att man sprider alternativa fakta i syfte att svartmåla grupper som kommit hit. Lika lite som att det skulle hjälpa att en samling anonyma flyktingar skrev en debattartikel ”Om hur vi hatar Sverige och svenskarna” baserad på diverse skrönor om Sverige som existerar i världen.



Jag vet inte om jag tycker att det blev någon större skillnad.
 
Jag förstår inte riktigt TS fråga här känner jag. Vad vill du ha ut av tråden? Om studien är sann eller inte? Huruvida bukefalister är förvånade?

Jag för min del skulle inte vara jätteförvånad om den var sann. Givetvis finns det olika syn på lag och straff inom olika kulturer och religioner och jag skulle gissa att synen på dödsstraff är en sån fråga där man kan se en stor skillnad. Att låtsas som något annat vore bara tramsigt.

Däremot är jag nyfiken på hur mycket av studien du läst? Vad jag förstått så stämmer det absolut att många är för sharialagar, men att man inte är helt överens om vad som ska ingå där. Dvs vad för sharialagar talar vi om?

Reuters om studien:
(Reuters) - Large majorities in the Muslim world want the Islamic legal and moral code of sharia as the official law in their countries, but they disagree on what it includes and who should be subject to it, an extensive new survey says.

Också från Reuters:
“Muslims are not equally comfortable with all aspects of sharia,” the study said. “Most do not believe it should be applied to non-Muslims.”

Också från studien enligt Reuters:
More than four-fifths of the 38,000 Muslims interviewed in 39 countries said non-Muslims in their countries could practice their faith freely and that this was good.
[...]
In most countries surveyed, Muslims were more worried about Islamist militancy than any other form of religious violence.

Artikeln i Reuters (som för övrigt inte alls verkar betvivla sanningshalten eller studiens seriositet): https://www.reuters.com/article/us-...a-as-law-of-land-survey-idUSBRE93T0TK20130430
 
För att man inte vågar stå för sin islamofobi ? Du kan ju själv ta upp frågan med de muslimer du känner? Liksom få lite känsla för de muslimer som flyttat eller flytt hit?

Folk vet i allmänhet inte hur lika vi människor i är, utan okunskap ger främlingsfientlighet.

Ett annat tips är att integrationen inte kommer att funka bättre för att man sprider alternativa fakta i syfte att svartmåla grupper som kommit hit. Lika lite som att det skulle hjälpa att en samling anonyma flyktingar skrev en debattartikel ”Om hur vi hatar Sverige och svenskarna” baserad på diverse skrönor om Sverige som existerar i världen.
Jag arbetar på en problemskola i Malmö. Jag vill mina elever så väl så väl, oavsett var de kommer ifrån. Samtidigt ser jag att integrationen inte fungerar. Sverige har länge försökt integrera muslimer, det är mitt jobb att göra det och jag försöker verkligen, men det går inte så bra. Var och varannan elevs föräldrar är arbetslösa, och detta blev jag chockad av, ungefär hälften tror inte på evolution.

Hur är det alternativa fakta att ett det är dödsstraff på att lämna islam i ett dussin muslimska länder när det faktiskt är det. Eller att nämna att hälften av Egyptier tycker det är rätt, när de faktiskt tycker det.
 
Jag arbetar på en problemskola i Malmö. Jag vill mina elever så väl så väl, oavsett var de kommer ifrån. Samtidigt ser jag att integrationen inte fungerar. Sverige har länge försökt integrera muslimer, det är mitt jobb att göra det och jag försöker verkligen, men det går inte så bra. Var och varannan elevs föräldrar är arbetslösa, och detta blev jag chockad av, ungefär hälften tror inte på evolution.

Hur är det alternativa fakta att ett det är dödsstraff på att lämna islam i ett dussin muslimska länder när det faktiskt är det. Eller att nämna att hälften av Egyptier tycker det är rätt, när de faktiskt tycker det.


Ja det är problematiskt med de grupper som har väldigt långt att gå i skolsystemet. Det hänger mycket ihop med vilket land du kommit ifrån tillsammans med ekonomisk bakgrund där.

Jag jobbar på en liknande skola, med vuxna och ja det är tungt och svårhanterligt många gånger. Får ni pedagogiskt stöd och samtalsstöd som hjälp i arbetslaget? Någonting underlättar väldigt mycket hos oss också är språkstöd som kan agera kulturell brygga s a s.

Jag har hållit i etableringskurser för nyanlända och där har min erfarenhet varit annorlunda mestadels, mycket mer lättarbetat. Däremot just den negativa spiralen med föräldrar som bott länge i Sverige i utanförskap, barn/unga vuxna som inte får med sig språket stabilt och skapar isolerade subgrupper. Det är inte alls lätt att hantera.
 
Som jag svarade innan. Ny användare kan vara för att man har en etablerad profil, men vet att många reagerar väldigt negativt på den här fråga.

Jag tänker det är vettigt att fråga här. Finns mycket bra källkritiskt folk här med olika sorters livserfarenhet.

På riktigt är jag orolig att integrationen här i Sverige inte kommer funka så bra. Folk vet inte hur annorlunda t.ex. Egypten är. Jag vill verkligen ha fel om detta. Frågar för att hitta motbevis, som kan sätta mig till ro.
Ditt inläggs utgångspunkt verkar vara att islam är farlig. Samt att du letar bevis för det.

Slappna av. Islam är en av de stora världsreligionerna. Muslimer är inte annorlunda människor än t.ex. kristna, katoliker eller judar.
 
Jag förstår inte riktigt TS fråga här känner jag. Vad vill du ha ut av tråden? Om studien är sann eller inte? Huruvida bukefalister är förvånade?



Också från studien enligt Reuters:
More than four-fifths of the 38,000 Muslims interviewed in 39 countries said non-Muslims in their countries could practice their faith freely and that this was good.
[...]
In most countries surveyed, Muslims were more worried about Islamist militancy than any other form of religious violence.

Just detta blir ju intressant tycker jag (hoppas det är ok att jag klippte såpass mycket i ditt citat)

De allra flesta tillfrågade tycker alltså att de som inte är Muslimer ska få leva utifrån sina egen religion, de tycker INTE att sharialagarna ska gälla oss. Samtidigt finns det en stor grupp människor som inte ens tycker att Muslimer borde få utöva sin religion i Sverige.

Det finns mycket jag är orolig för i världen, just att Muslimer skulle införa Sharialagar i Sverige är inte en av dom
 
Ungefär en femtedel av svenskarna vill återinföra dödsstraffet i Sverige. Jag tror att det är viktigt att skilja på åsikter som förs fram i opinionsundersökningar och vilken politik som faktiskt förs, även om det förstås också är skillnad mellan länder vad gäller politisk stabilitet.
 
Apropå grundfrågeställningen så tycker jag att det låter osannolikt. Är ens 70% av egypterna djupt troende muslimer? Det är ju ett modernt land som har mycket utbyte med Europa och USA.
Var går gränsen mellan att vara troende och djupt troende? Jag ser ju en fundamentalist som en fanatiker, en bokstavstroende, oavsett religiös tillhörighet. Jag sätter inte likhetstecken mellan att vara djupt religiös och att vara fundamentalist, för mig är det en milsvid skillnad.

tanten skrev:
Muslimer är inte annorlunda människor än t.ex. kristna, katoliker eller judar.
@tanten Nu är jag ju ateist och inte medlem av svenska kyrkan, men sist jag kollade så räknas även katoliker som kristna. ;)
 
Håller med. Tyvärr lever vi i en ny version av kalla kriget just nu. Istället för information är det åsikter som är värdefullt för diverse olika krafter. Man ska vara bra dum för att inte fatta att dessa hela tiden försöker påverka våra åsikter genom internet. Genom fake news, förvridna forskningsresultat och trollprofiler som piskar upp stämningen. Jag anklagar ingen särskild nu, men vi alla behöver hjälpas åt att påminna varandra om yttersta försiktighet så fort det kommer till kontroversiella ämnen på nätet. Det betyder inte att man inte får diskutera, men fråga alltid vem som startade diskussionen och varför!
Före kalla kriget hade vi ju andra världskriget och societen i landet var ju, som vi alla vet, mer eller mindre tyskvänliga. Iom. att det började gå käpprätt för den "gode" Adolf så vände vindarna även hos societen och där han hängt på hedersplatsen på väggen hängde nu en helt annan gubbe. Den som sett serien "någonstans i Sverige" kanske minns detta i "dom finare" kretsarna.

Kappvändare har alltid funnits, så även propagandamaskinerier av skilda slag och med skilda syften och att sprida rena lögner för ett tvivelaktigt syfte är inget nytt. Det är lite intressant att följa detta på både forum, på nätet i övrigt och IRL och gissa när det kommer att braka och vem som står ytterst på plankan då.
 
Ungefär en femtedel av svenskarna vill återinföra dödsstraffet i Sverige. Jag tror att det är viktigt att skilja på åsikter som förs fram i opinionsundersökningar och vilken politik som faktiskt förs, även om det förstås också är skillnad mellan länder vad gäller politisk stabilitet.

Lite skillnad är det på opinion och religiös åsikt och kultur. Islam är en politisk religion innehållande många grupperingar och med dem tolkningar.
Om en utgår från vad koranen säger, så finns där rena ord med avsändare gud om apostasi, ord från mohammed i hadith samt klara riktlinjer för vad som gäller för apostasi och denna hänvisar till sharia vilket verkar för tolkning alltt från tre dagars inlåsning innehållande våld till dödsstraff för apostasi.
Valet att lämna islam var den än utövas, har inte så mycket utrymme för annan tolkning än att det gör en inte utan mycket våldsamt straff.
 
Ungefär en femtedel av svenskarna vill återinföra dödsstraffet i Sverige. Jag tror att det är viktigt att skilja på åsikter som förs fram i opinionsundersökningar och vilken politik som faktiskt förs, även om det förstås också är skillnad mellan länder vad gäller politisk stabilitet.
Det är faktiskt dödsstraff på att lämna Islam i Brunei, Pakistan, Afghanistan, Iran, Saudi, Yemen, Somalia, Egypten, Nordsudan och Mauretanien. Hela tiden med ganska högt folkligt stöd. Och lagen efterföljs verkligen. Googla t.ex. Youcef Nadrakani eller Meriam Yehya Ishag.

Västvärlden borde väl ha rejäla sanktioner mot alla dom länderna tills dom skärper sig? Dom är ju som Nordkorea.
 
Slappna av. Islam är en av de stora världsreligionerna. Muslimer är inte annorlunda människor än t.ex. kristna, katoliker eller judar.

Nja, om 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam så är de faktiskt väldigt annorlunda. Eller? Visste du att 25% av vetenskapliga nobelpris går till judar. Totalt har 2 stycken gått till muslimer. En del kulturer är mycket bättre än andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp