Bukefalos 28 år!

Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Dock som religion betraktat mer våldsbenägen. Eller har du ofta hört talas om terrordåd begångna av buddister, shintoister, kristna eller judar? Inte har jag det i alla fall.
Med tanke på hur kristna har betett sig i historien så kan knappast kristendomen kallas en fredlig religion. Hade de vapen som finns idag funnits under medeltiden så hade de kristna heliga krigarna betett sig exakt likadant ut som de muslimer som idag ägnar sig åt terror som jihad.
Det här att islam är en så våldsbenägen religion är ett uttjatat och historielöst påstående.
 
I mina ögon klarar Sverige inte av att integrera araber. Dom klipskaste tar sig in i samhället och dem går de bra för på riktigt. Men hälften gör det aldrig, utan fastnar i arbetslöshet och kriminalitet. Jämför med Thailändare i Sverige, dem går det bra för och dom begår inga brott. Jag får ihop det till att vi bara bör släppa in högutbildade muslimer, resten av dem kommer aldrig riktigt in i samhället.
"araber"? Vad är det?

Människor som talar arabiska? (Dvs ca 300 miljoner människor i hela världen). Personer som kommer från länder där arabiskan är det officiella språket?
Eller talar du om religion i länder där man talar arabiska - dvs t.ex. muslimer, kristna, yazidier? Kort sagt - vad är en "arab"?

Jag begriper inte hur du kan undervisa med den människosynen. Du ställer alltså inte upp på den svenska skolans värdegrund?

Inlägget är så fullt av fördomar att jag itne orkar bemöta allt. Men jag bli seriöst orolig för värdegrunderna i den skola du påstår dig undervisa i.
 
Håller du inte med om att judisk kultur är bättre än Nordkoreansk kultur? Jag är svensk/finsk men skulle mycket hellre bo i en värld där alla var judar. Det finns 10 miljoner av dem och de generar 25% av vetenskapliga nobelpris. Om alla hade deras kultur skulle vi bygga städer på Pluto och Mars inom 20 år.

Ashkenazijudarnas kultur är överlägset bäst i världen. Det är inget rasistiskt i att erkänna det.

Jag är mållös. Bokstavligt, jag vet inte hur jag ska bemöta sådana flagrant rasistiska fördomar, kryddat med lite elitism.
 
Med tanke på hur kristna har betett sig i historien så kan knappast kristendomen kallas en fredlig religion. Hade de vapen som finns idag funnits under medeltiden så hade de kristna heliga krigarna betett sig exakt likadant ut som de muslimer som idag ägnar sig åt terror som jihad.
Det här att islam är en så våldsbenägen religion är ett uttjatat och historielöst påstående.

Skillnaden mellan religionerna är att traditionell kristendom (inklusive katolicism), judendom (bortsett från ortodoxa delar) är reformerad, något som islam inte tillåtit eller tillåter. Och jag tror nog att du ska läsa på din historia och - om islam.
 
Skillnaden mellan religionerna är att traditionell kristendom (inklusive katolicism), judendom (bortsett från ortodoxa delar) är reformerad, något som islam inte tillåtit eller tillåter. Och jag tror nog att du ska läsa på din historia och - om islam.
Vad ska jag läsa på vad gäller historia?
Angående reformering av islam så skulle jag vilja påstå att dagens problem delvis beror på att religionen håller på att reformeras. De bokstavstrogna slåss nu med näbbar och klor bla pga det. Att sedan västvärlden (de kristna) koloniserat området och byggt upp ett svagt samhälle som är mycket motagligt för den typen av strömningar spär på problemen.
 
Vad ska jag läsa på vad gäller historia?
Angående reformering av islam så skulle jag vilja påstå att dagens problem delvis beror på att religionen håller på att reformeras. De bokstavstrogna slåss nu med näbbar och klor bla pga det. Att sedan västvärlden (de kristna) koloniserat området och byggt upp ett svagt samhälle som är mycket motagligt för den typen av strömningar spär på problemen.
Jag häpnar över din okunnighet. "De bokstavstrogna" muslimerna är de som många flyr ifrån, en extrem avart av de bokstavstrogna slåss för sitt kalifat genom att skära huvuden av små barn, kvonnor och män. I sin religions namn. Skulle västvärlden ha koloniserat mellanöstern? Var i helaste friden får du det från? Pratar du om israel? Jisses amalia. Hur okunnig är du? Back to basic, vet du alls varför den konflikten finns där?
 
Jag häpnar över din okunnighet. "De bokstavstrogna" muslimerna är de som många flyr ifrån, en extrem avart av de bokstavstrogna slåss för sitt kalifat genom att skära huvuden av små barn, kvonnor och män. I sin religions namn.
Jag förstår över huvudtaget inte vad det här är för svar på mitt inlägg eftersom du skriver det som om det vore en motsättning till det jag skrev. Det du skriver bekräftar ju exakt det jag skrev nämligen att de hårdföra slåss med näbbar och klor för att hålla kvar religionens makt medan en stor del av befolkningen inte alls är intresserade av att leva på det sättet.
Skulle västvärlden ha koloniserat mellanöstern? Var i helaste friden får du det från? Pratar du om israel? Jisses amalia. Hur okunnig är du? Back to basic, vet du alls varför den konflikten finns där?
När du läst på om Irak och Syrien så kan vi börja diskutera. Ja bägge länderna har varit koloniserade av europeiska länder. Sovjets inblandning i Afganistan kan knappast vara någon hemlighet för någon.
 
Det är hemskt om det stämmer men jag är tveksam om det är sant alltså.

Islam är klurigt. Är den kvinnoförtryckande eller inte?

Min personliga åsikt är att islam är det.

Även att religion bör utövas på friheten
All religion är kvinnoförtryckande.
 
Med tanke på hur kristna har betett sig i historien så kan knappast kristendomen kallas en fredlig religion. Hade de vapen som finns idag funnits under medeltiden så hade de kristna heliga krigarna betett sig exakt likadant ut som de muslimer som idag ägnar sig åt terror som jihad.
Det här att islam är en så våldsbenägen religion är ett uttjatat och historielöst påstående.

Säg det till 11-åringen på Drottninggatan.
Och att kristna bar sig illa åt för 1000 år sen verkar du ju mena ger jihadisterna carte blanche att fortsätta.
Underlig inställning måste jag säga.
 
All religion är kvinnoförtryckande.

Ja men vissa religioner har kommit längre än andra verkar det som. Mindre grupper mer religiösa mer sektliknande finns det i alla religioner men verkar vara en större del i islam.

Kvinnor/barn som bär slöja utanför hemmet.
Kvinnor som lever i sexuell relation utanför äktenskap.
Barn som gifts bort.
Kvinnor som vill välja vilken slags relation och partner de vill.
Våldtagna kvinnor drar skam över sin familj.

Detta är ju frågor som är aktuella idag oavsett vad våra förfäder gjorde på medeltiden liksom...
 
Jag förstår över huvudtaget inte vad det här är för svar på mitt inlägg eftersom du skriver det som om det vore en motsättning till det jag skrev. Det du skriver bekräftar ju exakt det jag skrev nämligen att de hårdföra slåss med näbbar och klor för att hålla kvar religionens makt medan en stor del av befolkningen inte alls är intresserade av att leva på det sättet.

När du läst på om Irak och Syrien så kan vi börja diskutera. Ja bägge länderna har varit koloniserade av europeiska länder. Sovjets inblandning i Afganistan kan knappast vara någon hemlighet för någon.

Du förstår uppenbarligen inte skillnaden mellan rättrogen och radikaliserade fundamentalister. Det är de rättrogna vi har här i landet nu, de du kallar "hårdföra" (näbbar och klor??:banghead:) bombar bla Israel och USA skiten ur nu.
Jag vet inte var du läst din historia, men Frankrike hade ett mandat och under början av 1900-talet var det ett FN-mandat. Någon kolonisation har det inte i modern tid handlat om. Däremot har England, sin vana trogen koloniserat större delen av världen men det var långt innan turkarna var där och tallade innan fransmännen och carles de gaulle och det som då var FN styrde landet men inte minst av allt - det är inte på grund av dem vi har en population av människor här som är lika logiska här som krusbär i kaffet. Om du ska diskutera historia bör du kunna de termer du använder och ska du anmärka på någons historiekunskaper bör du kunna den själv.
 
@Cambrie kanske har svar? Hoppas jag stavade rätt.
Jag kan ge utifrån vad jag lärt mig i studierna och jobben men jag vet i sjutton om jag orkar ge mig in i en diskussion med en anonym användare.

Klart är dock att källan är ett privatägt statistikföretag (som SCB) men ägs av den kristna högern i USA vilket gör att man måste läsa vad de kommer fram till med väldigt skarpa glasögon,(vilka frågor har ställts? Hur är de ställda? Hur och var har man hittat de som svarat på undersökningen? Vad är poängen med undersökningen och vilka är bifrågorna till den? Och så vidare. Jag skulle väl inte säga att det är ett neutralt politiskt institut, det mesta av dess analyser går ut på kristendom kontra islam. Vi måste till exempel motivera otroligt väl om vi väljer att använda undersökningar från dessa typer av företag inom forskning eller ens olika arbeten, eftersom man kan vända på statistik till sin egen fördel, därför bör man vara väldigt försiktig att dra slutsatser utifrån dessa undersökningar. Det gäller ju alla privatägda undersökningsbolag, det tydligaste exemplet är kanske undersökningar som är gjorda av företag som indirekt ägs av läkemedelsföretag, där det är känt att bevisbördan och statistiken vänds lite till läkemedelsbranschens fördel.) Pewforum är alltså INTE forskning och görs inte på några forskningssäkra grundar, det måste vi ha i åtanke. Jag skulle väl dock inte kalla källan helt oseriös även om jag sällan ser seriösa forskare hänvisa till dessa källor i sitt arbete, institutets undersökningar har visst värde även för forskning under förutsättning att man ser helheten i dem. Det gäller som sagt att läsa rätt och ta reda på vad som står mellan raderna.

När det kommer till Egypten tvivlar jag på att det är så högt, jag tänker att Egypten har en minoritet på 10% som är kristna och som är (av de allra flesta) helt accepterade och ingenting de behöver gömma sin religion, och några procent av andra religioner, att 50 procent av egypterna då skulle tycka att det vore dödsstraff att lämna islam låter extremt högt på en rättfram fråga - så jag kan tänka mig att den statistiken kanske är lite snärjd och inlindad i andra frågor. Det är dock sant att västvärlden har tvingat in en politik och demokrati i dessa länder som de inte är mogna att ta ännu, Egypten har väl ändå klarat sig bra jämfört med Syrien och Libyen, men jag kan absolut tänka mig att frågar du bara muslimer, som de verkar ha gjort här, och glömmer bort de, säg, 12-13 procent som tillhör andra religioner, och ställer rätt vinklade frågor för det svar du vill ha, så nog säger säkert 70 procent att de vill leva enligt sharia. Till exempel: "Anser du att du hellre hade velat leva enligt de lagar som gällde 2010 än som det har blivit nu?" Kan jag mycket väl tänka mig att de flesta svarar jakande då Egypten har fallerat ekonomiskt med inflation, devalverad valuta, en regering som till exempel förbjudit import av varor etc (i Libyen hade en siffra på en liknande fråga varit närapå 100 procent troligen, det innebär fortfarande inte att alla vill leva som det var under Gadhaffi, utan mer att de inte vill leva i det kaos som råder nu).

För att diskutera sharian bör man nog förstå sammanhanget i den - det finns inget land i världen som lever helt enligt sharian som det var på Mohammeds tid, finns extremistgrupper som hävdar att de vill dit, samtidigt som de inte har problem att skjuta med vapen eller köra pansarvagnar (inget av detta fanns på Mohammeds tid till exempel). Sedan är ju sharialagarna väldigt olika beorende på var du bor - återigen - Palestina tolkar absolut inte sharian lika som Saudiarabien. Eller Libyen.
 
källan är ett privatägt statistikföretag (som SCB)
Måste protestera här då SCB inte är ett företag och inte privatägt.
(Och har en högre tröskel än de flesta mot att ta uppdrag där de anser att upplägget på undersökningen ger för dålig kvalitet på resultaten, t.ex. små urvalsgrupper som beställare gärna vill ha för att hålla nere priset)

Annars håller jag med i mycket av hur tillförlitligheten i statistiken, och speciellt dess sekundära användning, ofta förskjuts till att gälla mer än det finns täckning för.
 
Måste protestera här då SCB inte är ett företag och inte privatägt.
(Och har en högre tröskel än de flesta mot att ta uppdrag där de anser att upplägget på undersökningen ger för dålig kvalitet på resultaten, t.ex. små urvalsgrupper som beställare gärna vill ha för att hålla nere priset)

Annars håller jag med i mycket av hur tillförlitligheten i statistiken, och speciellt dess sekundära användning, ofta förskjuts till att gälla mer än det finns täckning för.
Sorry om jag var otydlig. Jag SCB är inte privatägt, men ovanstående källa är dock. Jag ville enbart skriva att det är ett företag som för statistik och jämförde det då med vad vi har - som faktiskt är en bra källa att hänvisa till - i Sverige. Var inte meningen att vara otydlig.
 
Känns inte jätterelevant för hur det ser ut idag. I förra veckan begick samma grupp ett terrordåd mot en moské i norra sinai till exempel, så det begås terrordåd mot både kristna och muslimer (men kanske märks mer när det handlar om kristna eftersom A) vi fortfarande räknas som ett kristet land och B) de är i minoritet).

Jag har bott i Egypten och ska göra praktik där i vår, jag skulle säga att folk är väldigt öppna med sin tro i de större städerna överlag, oavsett om de är sunni, shia, eller någon form av kristna, utanför städerna kan jag inte kommentera, där har jag inte varit, bortsett från Hurghada på All inclusive.
 
Att bränna flyktingboenden här i Sverige tycker jag nog kan räknas som terrordåd och vad det gäller den kristna ultrakonservativa högern i USA som mördar läkare och spränger abortkliniker så räknar jag in dem i samma kategori. Hur kristna någon av grupperna egentligen är låter jag vara osagt, det här med att älska sin nästa har de tydligen missat, men i USA så finns det ju läroverk där evolutionsläran inte lärs ut så vad är konstigt om några muslimer delar samma åsikt?

Sex av tio ratar evolutionsläran
Vetenskap eller religion?

"I USA är nämligen det som vi betraktar som sanningar – evolutionen och klimatförändringarna – inte alls okontroversiella frågor i politiken. Delar av den republikanska kristna rörelsen – en av de viktigaste maktfaktorerna i amerikansk politik – har bland annat försökt få skolorna ska sluta lära ut evolutionsteorin som en sanning."
SVT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp