Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

fråga alltid vem som startade diskussionen och varför!
Detta är en vettig fråga. Jag håller med om källkritiken. Vill dock tillägga att denna kritik ska även riktas mot de gamla medierna. 80% av dem som jobbar på statstv och regimradio röstar vänster https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier, och det märks för oss som också lyssnar på BBC att svenska medier är vinklade.

Men svar på vem jag är: Jag är mattelärare på en högstadieskola i Malmö. Inte den värsta skolan, men ganska så illa där an. Orsaken att jag arbetar där är att jag vill göra skillnad. Jag vill att ungarna ska lyckas.

Orsaken att jag startade denna tråd är A) att hitta motargument till vad jag tror, om jag har fel om hur extremt Islam är så vill jag ju upptäcka det. Och B) att folk ska få upp ögonen för hur annorlunda Islam faktiskt är.

Jag lovar och svär: ungefär hälften av ungarna med muslimsk bakgrund på min skola tror inte på evolution och är mycket antisemitiska. Jag sliter för att ungarna ska klara sig, men färre än hälften blir godkända i kärnämnena. Förmodligen kommer en enorm andel av mina elever aldrig ta sig in på arbetsmarknaden. Utan bara hamna i utanförskap. Många kommer bli kriminella.

I mina ögon klarar Sverige inte av att integrera araber. Dom klipskaste tar sig in i samhället och dem går de bra för på riktigt. Men hälften gör det aldrig, utan fastnar i arbetslöshet och kriminalitet. Jämför med Thailändare i Sverige, dem går det bra för och dom begår inga brott. Jag får ihop det till att vi bara bör släppa in högutbildade muslimer, resten av dem kommer aldrig riktigt in i samhället.
 
Jag jobbar på en liknande skola, med vuxna och ja det är tungt och svårhanterligt många gånger. Får ni pedagogiskt stöd och samtalsstöd som hjälp i arbetslaget? Någonting underlättar väldigt mycket hos oss också är språkstöd som kan agera kulturell brygga s a s.

Vi har också sånt språkstöd, och jag håller med om att det är till stor nytta. Dock har vi inget särskilt i arbetslaget.
 
Se, det är mycket lättare när man inte gömmer sin rasism :up: förövrigt så var det inte ens mitt citat du använde.
Håller du inte med om att judisk kultur är bättre än Nordkoreansk kultur? Jag är svensk/finsk men skulle mycket hellre bo i en värld där alla var judar. Det finns 10 miljoner av dem och de generar 25% av vetenskapliga nobelpris. Om alla hade deras kultur skulle vi bygga städer på Pluto och Mars inom 20 år.

Ashkenazijudarnas kultur är överlägset bäst i världen. Det är inget rasistiskt i att erkänna det.
 
Ditt inläggs utgångspunkt verkar vara att islam är farlig. Samt att du letar bevis för det.

Slappna av. Islam är en av de stora världsreligionerna. Muslimer är inte annorlunda människor än t.ex. kristna, katoliker eller judar.

Dock som religion betraktat mer våldsbenägen. Eller har du ofta hört talas om terrordåd begångna av buddister, shintoister, kristna eller judar? Inte har jag det i alla fall.
 
Men såhär kan vi inte ha det i alla fall. Med reservation för källan.
"
I onsdags hölls ett krismöte i bostadsområdet Rinkeby i nordvästra Stockholm. Mötet föranleddes av att man under en längre tid kunnat iaktta en alarmerande ökning av hedersförtryck bland de asylrelaterade invandrargrupper som dominerar demografin i området.


Barn påtvingas kvinnoförtryckande religiösa plagg som slöja i skolor och förskolor. Föräldrar tvingar sina döttrar att leva efter ojämställda sedvänjor från hemländerna och straffar dem – med våld och i värsta fall döden – om de trotsar förtrycket och försöker leva fria liv som sina svenska systrar. Tvångsgifte är vanligt.

Carina Rennermalm, som är före detta rektor för Rinkebyskolan, berättade under mötet också att många invandrarföräldrar brukade söka upp henne och förklara att de inte vill ha sina barn i hennes skola. Detta därför att skolan har ”svenska värderingar”.

Dessa värderingar går stick i stäv med de man har med sig från hemlandet och som man vill att barnen ska fortsätta leva efter trots att man valt att flytta till ett land med västerländska värderingar som demokrati, jämställdhet och tolerans."
 
Jag förstår inte riktigt TS fråga här känner jag. Vad vill du ha ut av tråden? Om studien är sann eller inte? Huruvida bukefalister är förvånade?

Jag för min del skulle inte vara jätteförvånad om den var sann. Givetvis finns det olika syn på lag och straff inom olika kulturer och religioner och jag skulle gissa att synen på dödsstraff är en sån fråga där man kan se en stor skillnad. Att låtsas som något annat vore bara tramsigt.

Däremot är jag nyfiken på hur mycket av studien du läst? Vad jag förstått så stämmer det absolut att många är för sharialagar, men att man inte är helt överens om vad som ska ingå där. Dvs vad för sharialagar talar vi om?

Reuters om studien:
(Reuters) - Large majorities in the Muslim world want the Islamic legal and moral code of sharia as the official law in their countries, but they disagree on what it includes and who should be subject to it, an extensive new survey says.

Också från Reuters:
“Muslims are not equally comfortable with all aspects of sharia,” the study said. “Most do not believe it should be applied to non-Muslims.”

Också från studien enligt Reuters:
More than four-fifths of the 38,000 Muslims interviewed in 39 countries said non-Muslims in their countries could practice their faith freely and that this was good.
[...]
In most countries surveyed, Muslims were more worried about Islamist militancy than any other form of religious violence.

Artikeln i Reuters (som för övrigt inte alls verkar betvivla sanningshalten eller studiens seriositet): https://www.reuters.com/article/us-...a-as-law-of-land-survey-idUSBRE93T0TK20130430

Tack för konstruktiv feedback :) Jag är dels ute efter att bli motbevisad, dels efter att folk ska få upp ögonen för problemet. Jag har läst hela rapporten, men valde att bara nämna ett litet och konkret fynd.

Frågan om sharia löd något i stil med "vill du att detta land skall styras med Sharia". Sen så vet ju ganska få vad Sharia innehåller. En bokstavstrogen tolkning av Sharia är det som ISIS sysslar med, men det vet ju inte de breda massorna som aldrig ens läst en bok. Så när 70% i ett random land säger att dom vill att Sharia ska gälla, men bara 30% vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam, så vet vi ju inte om det är för att folket inte är bokstavstrogna, eller om de är bokstavstrogna utan att ha läst boken. Definitionen på Sharia är lagarna från koranen och de mer respekterade haditherna.
 
Västvärlden borde väl ha rejäla sanktioner mot alla dom länderna tills dom skärper sig?
Men vilken värld lever du i? Vi sätter knappast in sanktioner mot varje land som bryter mot mänskliga rättigheter. Har du ingen utbildning alls? Ingen koll på världen? Hur kommer det sig att du får vara lärare?
Visste du att 25% av vetenskapliga nobelpris går till judar. Totalt har 2 stycken gått till muslimer.
mina ögon klarar Sverige inte av att integrera araber. Dom klipskaste tar sig in i samhället och dem går de bra för på riktigt. Men hälften gör det aldrig, utan fastnar i arbetslöshet och kriminalitet. Jämför med Thailändare i Sverige
Jag får ihop det till att vi bara bör släppa in högutbildade muslimer, resten av dem kommer aldrig riktigt in i samhället.
Okej, så du var en rasist precis som jag misstänkte. Det här är anledningen till att alla alltid ropar rasist är människor vill diskutera såna här studier - för det visar sig så ofta att ni är det.

Stackars ungarna du undervisar.
 
Det är inte tillåtet att ha flera nick
Klart det är? Annars skulle alla "vi väntar barn"-trådar ha typ hälften så många inlägg i och med att jättemånga har hemliga nick där.

Visst får vi ha anonyma nick.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp