Bukefalos 28 år!

Kan fodervärden göra så ????

MizzFail

Trådstartare
Jag har min häst, ridtravare, på foder hos en tjej neråt i landet. Vi körde honom dit själva i fredags. Dagen efter ringer hon och säger upp kontraktet.
I kontraktet står tydligt och klart "2 månader uppsägningstid från både fodervärd och ägare". Det för att vi som ägare till denna underbara häst ska hinna hitta stallplats och så vidare, ordna med saker helt enkelt.
Hon ringde idag och sa att hon har stallplats till torsdag, sen kommer stallägarnas, som hon har hästen hos, hingst hem och då finns det ingen box åt honom.
Kan hon rent rättsligt begära att vi hämtar hästen innan torsdag?
Hon anser att kontraktet inte gäller för att vi tydligen glömt säga ett skönhetsfel han har som gör att framknäna darrar när han åkt transport (enligt mig inte så konstigt när hästen stått i transport 4,5 timme och har detta fel, han har aldrig lidit av det, och han är vet bes ua.)

Behöver råd snabbt, vad ska jag göra ?? :cry:
Jag går i skola, min mamma är bara timvikarie så vi har inte så värst mycket pengar, det kostar runt 1200 att bara åka, och så ska vi hitta stallplats inom torsdag till han ?? Hans box blir upptagen ganska snart där jag hade han innan då de är ett stall som är eftertraktat... Och så ligger det stallet 5 mil från skolan, och de funkar inte....

Någon som kan ? :confused:
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det finns folk som kan det här bättre än jag.. men jag ska försöka ge dig ett svar utifrån hur jag skulle tolka det här. Knarrningarna i hästens framben påverkar inte användbarheten på hästen, alltså kan hon inte häva kontraktet p.g.a detta.

Sen brukar det ofta stå i kontraktet om vem som ska stå för transporten av hästen. Ofta står man för en resa var, alltså, ni har kört ner hästen - de får köra upp den. Men det är helt beroende på vad som har avtalats.

Eftersom det är 2 månaders uppsägningstid, så ska fodervärden stå för hästens kostnader även under uppsägningstiden. Meddela fodervärden att ni kan ta hem den, men att de då får stå för era kostnader som ni har för hästen under uppsägningstiden..

Lycka till!
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag antar att hästen går att bruka som tänkt i er överenskommelse och i så fall så är det inget fel på den och avtalet gäller. Däremot hade jag nog blivit orolig om hästens knän darrar och trott att något var fel?

Om fodervärden har en så fruktansvärt liten koll på om hon har en stallplats eller inte, så skulle jag för hästens säkerhet tagit tillbaka den och hittat en annan lösning.

Det är ditt val om du vill tillmötesgå fodervärden och korta ner uppsägningstiden. Kanske kan ni komma överens om att hon står för hästens transportkostnader tillbaka samt stallplats för en månad i det stall du hittar. Då tjänar hon en månad på uppsägningstiden dvs. minskar sina kostnader med hälften. Förekom istället för att låta dig förekommas. Var tydlig med att ni har ett kontrakt, men att du kan tänka dig att t.ex. tillmötesgå henne halvvägs. I annat fall så måste hon stå för hela kostnaden i två månader.
Om hon drar upp skönhetsfel o.dyl. så hänvisar du till att hästen går att bruka och skönhetsfelet är övergående.

/V
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det blev definitivt en lättnad i bröstet när jag fick dessa svar, ska tacka och buga för er !!

Nu ska jag ta ett samtal till henne och tala om att jag kan ta emot hästen här så fort jag hittat stallplats men att hon står för alla kostnader i en månad, om vi ska hämta hästen också så får hon stå för det plus 2 månaders kostnader. Vilket även innebär en vaccination han ska ha snart..

Det är absolut inget fel på hästen, jag red honom 5 dagar i veckan, tömkörde 1 och han har haft detta i 6 års tid och hela tiden använts utan problem. :)
Och de syns inte om man inte talar om de för någon, så de är inget stot skönhetsfel :laugh:
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Nej hon tänker inte betala för hästen under dessa 2 mån, hon tänker inte heller betala resan... Nu blir det ombud med jurist nästa !!! För de lär ju vara kontraktsbrott... Hon har ju skrivit under kontraktet, och då gäller ju de..

Hon skulle använda hästen till lugna uteritter och lätta dressyrpass- själv har jag till och med hållt lektion på honom, så de är lugnare motion hon tänkt sig än jag har gett honom ;)
Så nog allt hade han klarat det.. Däremot så funderar vi på om hon red honom samma kväll som vi lämnade honom, då är de självklart att hästen kanske inte fungerade som tänkt.. Det förstår nog alla efter så många mil i transport. :crazy:

Nu får vi bara se vad juristen säger, jag hoppas att det bara är så att min älskade bästis inte kommer att hamna i kläm nu !!!
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Om kontraktet är riktigt utformat så har du trumf på handen i det här läget. För du kan mycket väl hämta hästen men då ska du också tala om för fodervärden att denna kommer att få stå för alla kostnader du får under uppsägnings tiden d v s två månader framåt. Så du kan med andra ord stall upp hästen på helinackordering och skicka räkningen till fodervärden. Om du får kostnader för att åka fram och tillbaka till stallet kan du skicka räkningen o s v.

Kontraktet om det riktigt skrivet går inte att häva p g a skönhetsfel. Det handlar inte om något köpte kontrakt utan om ett fodervärdsavtal. Vilket fodervärden ju godtagit och haft chans att ha invändningar emot redan när ni lämnade hästen.

Angående kostnader för transporten brukar/bör man avtala det i avtalet om vem som ska stå för kostnaderna. Har ni inte gjort det kan du ju försöka att få ena hållet betalt av fodervärden.

Med tanke på hur strulig den här människa verkar tror jag att det bästa för både dig och hästen är om ni kan hämta den. Sedan debiterar ni fodervärden kostnaderna ni får under januari och februari samtidigt som du letar efter en seriös fodervärd till hästen.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

inte för att det spelar ngn roll i själva dilemmat, men att kalla de skakande knäna för skönhetsfel är ju lite malplacerat. Det är inte betydelsen av ett skönhetsfel, utan det är isåfall snarare en deffekt/åkomma. Bara en liten inflik. Det låter oavsett som FV har helt andra anledningar att göra som hon gör, och bara skyller på detta som anledning.

visste FV för övrigt om att hästen skakar i knäna efter transport?
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Tack så mycket, ska försöka få tag på transport imorgon och hämta hästen på tisdag senast. Därefter sker räkningar skickas till henne fram till sista feb, detta blir dyrt för henne då jag ställer han i helinackordering på 3500 i månaden, han ska även vacc och skos i slutet av feb... det skulle blivit billigare för henne att ha honom i stallet vid henne som tar 1600... men de är hennes problem, tack för alla svar, nu vet jag vad ska göra :)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Glöm inte att du måste upplysa henne om vad som kommer att bli följden av hennes vägran att följa kontraktet.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Tänk på att du kommer att ligga ute med dessa pengar!
Blir det sen strul så vet du inte när du får tillbaka dom igen.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Funderade över om har FV fyllt 18 år? Annars måste nog vårdnadshavare ha skrivit under kontraktet. Tror inte du "vinner" annars..... tyvärr! Kolla det med jurist innan du går vidare så det inte kostar dej mer än "bara" resan och besväret! Lycka till!
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Funderade över om har FV fyllt 18 år? Annars måste nog vårdnadshavare ha skrivit under kontraktet. Tror inte du "vinner" annars..... tyvärr! Kolla det med jurist innan du går vidare så det inte kostar dej mer än "bara" resan och besväret! Lycka till!

Hon är 40+ så tror inte vårdnadshavare behöver skriva under :)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Glöm inte att du måste upplysa henne om vad som kommer att bli följden av hennes vägran att följa kontraktet.

Självklart måste jag göra de, annars blir de ju bara mer problem i slutändan ;)
Men de är ju hennes val vad vi ska göra, vi hämtar gärna hästen, på hennes bekostnad.. ;)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Tycker du rätt omgående ska kontakta en jurist i frågan som får kolla på kontraktet. Så allt sker på rätt sätt och att rätt ord utbytes mellan dej och den fv.

Tycker det låter helt galet av fv att bete sej såhär för övrigt och jag hoppas du kan lösa det på bästa sätt.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Självklart måste jag göra de, annars blir de ju bara mer problem i slutändan ;)
Men de är ju hennes val vad vi ska göra, vi hämtar gärna hästen, på hennes bekostnad.. ;)

För säkerhetsskull skriv även ett brev till henne där det står att kontraktet hävs från vilket datum det nu blir, men att fodervärden kommer att debiteras kostnaderna för hästen under två månaders uppsägningstid. Lämna över det personligen och se till att ha vittnen på det.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Tycker du rätt omgående ska kontakta en jurist i frågan som får kolla på kontraktet. Så allt sker på rätt sätt och att rätt ord utbytes mellan dej och den fv.

Tycker det låter helt galet av fv att bete sej såhär för övrigt och jag hoppas du kan lösa det på bästa sätt.

Japp, ska gå upp vid 7 imorgon och ringa jurist !!

Hoppas de jag med, och att lilla hästen har de bra iaf, de är ju de som betyder något känner jag.. :cry:
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

För säkerhetsskull skriv även ett brev till henne där det står att kontraktet hävs från vilket datum det nu blir, men att fodervärden kommer att debiteras kostnaderna för hästen under två månaders uppsägningstid. Lämna över det personligen och se till att ha vittnen på det.

Riktigt smart, de ska jag absolut göra, och behålla en kopia på de !!! :laugh:
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Japp, ska gå upp vid 7 imorgon och ringa jurist !!

Hoppas de jag med, och att lilla hästen har de bra iaf, de är ju de som betyder något känner jag.. :cry:

Absolut är det hästen som betyder något. Kanske är lika bra att du får hem den och kan hitta någon vettigare till den.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Besiktades hästen innan du körde ner den? Det är ju bara några veckor sen du skrev att den var svullen i nåt ben och stod och darrade. Hoppas det löser sig för både dig och hästen:-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Pudlan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 972
Senast: pews1972
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 520
S
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 739
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp