Bukefalos 28 år!

Kan fodervärden göra så ????

Sv: Kan fodervärden göra så ????

Men vad som blir förenklade mål och vad som blir vanliga tvistemål är intressant, har för mig att tingsrätten i vissa fall kan besluta om att ett tvistemål gällande ett belopp understigande ett halvt basbelopp skall genomgå ett vanligt förfarande, detta måste man nog kolla upp mera noga.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag har inte läst hela tråden, men i mina öron låter det skumt att hon har tagit hästen på foder men inte har någon stallplats till den? Det måste hon ju ha vetat om innan? Hade jag varit ägaren, alltså du, så hade jag inte velat ha min häst hos den människan, hon verkar ju inte riktigt veta vad hon har gett sig in på.

När jag ville lämna tillbaka min foderhäst i förtid (hästen var rent livsfarlig att hantera, och ägaren hade själv skrivit i kontraktet att hästen var svårhanterlig, så det kom hon inte ifrån), så löste vi det med att jag betalade henne vad det kostade att hyra en hästtransport och så kom hon och hämtade hästen, trots att det egentligen var jag som skulle köra hem henne (jag hade aldrig, aldrig fått in henne i transporten), men vi bodde bara en mil ifrån varandra, så det var ju ingen mastodontsträcka. Jag betalade även hennes stallhyra för tre månader bara för att "bli av" med problemet.

Vill fodervärden absolut inte ha hästen kvar, så tycker jag hon ska tillmötesgå dina åsikter också, och eventuellt betala dig för de kostnader du får. Det gynnar ju henne också, om hon nu verkligen inte vill ha hästen.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Ibland när man kommer i kontakt med röror likt dessa är det nog bara att få ut svansen därifrån. Hämta hästeskrället och slipp ha med mänskan att göra. Det låter hårt, men som nån skrev häruppe, kanske bästa chansen att hålla kostnaderna nere! Att ha att göra med med folk som bär sig åt kostar inte bara pengar utan även energi!

Ptr
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jovisst är det meningen att man ska klara sig själv vad gäller ett FT-mål, men det är ju långt ifrån alla som gör det. Bara det att TS tänker kontakta jurist bevisar ju uppenbarligen det.

Sen är det så att majoriteten av alla FT-mål förlikas. I en förlikning är det till 99.9% så att var och en står för sina egna rättegångskostnader.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag var iaf till fv igår och hämtade hästen, fv var och jobbade, så vi sågs inte.
Men hästen hade tappat alla muskler han hade, och då hade han inte många innan :crazy:
Han var "mager", inte så att han inte hade något hull kvar, men man kan tydligt se alla revben och ryggraden känns tydligt. Hoppas ni kan förstå hur jag menar.
Han hade inga brodd kvar i skorna, jag ringde såklart direkt till henne och frågade varför. Och då var de för att "hon skulle ju ändå inte rida, han skulle ju bara gå i hagen". Min häst vill ha brodd iaf !! :grin:
Jag frågade var brodden var och hon svarade antingen i stallet eller hos stallägaren. Vet man inte de ens !?
Jag hittade 8 av 16 brodd i stallet, tog med dom och orkade inte tjafsa om några små brodd... Kändes inte värt, kan lika gärna köpa nya isf.
Han hade även gallor i bakbenen (han kan få lite grann i frambenen men de har aldrig varit något problem, de har varit när de varit stenhårt i baken, typ innan snön kommer) men han har aldrig haft bak och detta är inte bra.
Han hade även flertal bitmärken från hästar och hela svansen är förstörd då han har antingen blivit biten så de har runnit blod i hela eller så har han kliat sönder den, det har han aldrig gjort förr men kanske nu pga stress ??

Nu står han iaf i trygghet här, dock stressäter han allt han får så de verkar som att han inte fått så mkt eller inte fått haft de för sig själv (?) dock stog han ju i box hos fv också, så de är märkligt om de är det sista alternativet.
Nu får han gå i mindre hage, med dubbla täcken och äta mkt grovfoder så han kommer upp i vikt, sen ska vi bygga muskler på kusen !!

Vet inte hur de blir med fv, men eftersom att det inte stod ngn annan häst i stall eller hage när vi kom dit kan jag ana att Jambo skulle åka för en annan foderhäst ! Så jag går ut för varningar för denna människa... dock vet jag inte hur än ;)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det är väl inge ovanligt att dom får bitmärken efter att ha släppts ihop med andra hästar och ang dubbla täcken, det gör honom mer skada än nytta för han är nog inte varmare med två täcken än med ett.

Jag tycker snarare att man ska gå ut med varning om dig som ägare än om fodervärden eftersom du inte sagt något om hans skakningar före transporten ner till fodervärden.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag var iaf till fv igår och hämtade hästen, fv var och jobbade, så vi sågs inte.
Men hästen hade tappat alla muskler han hade, och då hade han inte många innan :crazy:
Han var "mager", inte så att han inte hade något hull kvar, men man kan tydligt se alla revben och ryggraden känns tydligt. Hoppas ni kan förstå hur jag menar.
Men, om jag fattat det rätt har hästen bara stått hos denna människa i 6 dagar? Det är inte särskillt lång tid och att en häst tappar vid flytt är inte direkt ovanligt. Speciellt om inte hästen har mycket muskler och är i god kondition innan, då tappar dom väldigt mycket lättare.
Han hade inga brodd kvar i skorna, jag ringde såklart direkt till henne och frågade varför. Och då var de för att "hon skulle ju ändå inte rida, han skulle ju bara gå i hagen". Min häst vill ha brodd iaf !! :grin:
Om det inte är isigt i hagen förstår jag varför man tar av brodden där, det är högre skaderisk med brodd än utan. Om det är isigt däremot är ju det en annan sak. Kan ju faktiskt vara av omtanke hon tog av broddarna, speciellt om hästarna ska släppas ihop.
Han hade även flertal bitmärken från hästar och hela svansen är förstörd då han har antingen blivit biten så de har runnit blod i hela eller så har han kliat sönder den, det har han aldrig gjort förr men kanske nu pga stress ??
Inte särskillt konstigt att hästar får bitmärken när dom är nya, och är verkligen svansen såpass söndertuggad/kliad att hela är blodig? Låter som en aningens överdrift.

Nu står han iaf i trygghet här, dock stressäter han allt han får så de verkar som att han inte fått så mkt eller inte fått haft de för sig själv (?) dock stog han ju i box hos fv också, så de är märkligt om de är det sista alternativet.
Nu får han gå i mindre hage, med dubbla täcken och äta mkt grovfoder så han kommer upp i vikt, sen ska vi bygga muskler på kusen !!
Även om hästar får mycket mat kan dom tappa i vikt om dom är stressade, inte särskillt konstigt som sagt vid flytt. Och sen är det nog bättre att köpa ett tjockare täcke än att ha två på den.

Visst fodervärden är väl inte den bästa kanske som säger upp allt på detta sättet men du överdriver en hel del antagligen också och det gör inte dig mycket bättre. Du borde väl bara vara glad att det blev som det blev eftersom det verkar på dig som att hästen är vanvårdad. Hellre hämta nu då än att vänta dom två månaderna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag får inte detta att gå ihop, faktiskt...den 8:e skrev du att du körde hästen till fv "i fredags". Det var då den 6/1, det är den 12:e idag. På 6 dagar ska hästen alltså ha tappat muskler och fått gallor etc. Ja, gallorna är ju ingen omöjlighet om hästen transporterats långt och föreligger det ett problem fram är det ju högst troligt att hästen belastat sig mer bak för att avlasta. Vad är det egentligen som gör att hästen skakar? Hur kan man vara så säker på att den inte har smärta? Har man provat att släcka nån led? Vad säger röntgen? På beskrivningen av hur hästen är idag tänker jag att den klart är påverkad av transport, miljöbyte och så transport igen. I allt detta har hästen också dragit ihop sig så att den upplevs som mager/tunn/omusklad vilket får mig att tänka på att hästen inte klarat att hantera flytten. Frisk?

Nog kunde både ägaren och fv agerat på annat sätt, här finns ingen "vinnare" i mina ögon och du behöver inte alls "varna" allmänheten för fv. Tror nog att det ligger mer bakom än detta som du skrivit så här långt.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

På 6 dagar ska hästen alltså ha tappat muskler och fått gallor etc.
Fast det är inte så konstigt egentligen. Får hästen väldigt lite mat så äter kroppen av musklerna och fettet som finns. Är hästen dessutom uttorkad så syns det ännu mer tydligt.

Sen är det ju inte säkert att hästen i fråga hade muskler i ryggen, utan hade fett där istället varpå det såg ut som muskler. Det är inte alla hästägare som sker eller känner skillnaden.

Jag har slutat lämna ut hästar på prov då jag flera gånger fått tillbaka hästar som inte alls sett ut som när de åkte hemifrån mig. På en vecka har hästarna tappat massor med vikt, som det tagit veckor för mig att få tillbaka igen. Som tur är så går det snabbt upp ifall de tappat vikten snabbt.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Inte någonstans står det att utläsa att hästen inte fått mat. Jag efterlyste lite mer information om hästens "problem" och jag tror att det ligger mer bakom än vad vi fått reda på.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Se det tror jag med! Får inte riktigt ihop den här historien.
Tror i vilket fall som helst att både ägare och fodervärd har besparat sig många bekymmer iom att det blev såhär.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Hm?! Ja enligt den tråden så var ju darrningarna inget som var "normalt".
Undrar vad det var för fel på hästen? Eller det blev aldrig utrett??
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Knapp lån*
Om jag vore FV skulle jag också dra öronen åt mej, och inte vilja ha med ägaren att göra.
Ärlighet varar längst...

* Jenny *
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

såg att det stog tidigare i den här tråden att det skulle varit röta i hoven men det låter inte helt som det tycker jag men men jag skulle verkligen ha blivit skeptisk och sen så ska ju hästen ha gått UA i besiktning då någon gång mellan 1/1 och 6/1 eftersom detta var 30/12 och det har jag svårt att tro att den gjorde om inte besiktningen var gjord tidigare men hästen verkar ju inte varit UA när den kom till fodervärden
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Tycker att allt låter konstigt! Kollar man TS andra trådar så är de också konstiga, detta har inte med detta att göra, men TS ska enligt henne själv tagit emot en travare på 20 år med lunginflammation som var jättemager och vanvårdad, 5 månader senare hoppa de 110 hinder och red LA dressyr!?!!? HALLÅ!?! Är det bara jag som anar ugglor i mossen!?
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Fast det är inte så konstigt egentligen. Får hästen väldigt lite mat så äter kroppen av musklerna och fettet som finns. Är hästen dessutom uttorkad så syns det ännu mer tydligt.

Jag har slutat lämna ut hästar på prov då jag flera gånger fått tillbaka hästar som inte alls sett ut som när de åkte hemifrån mig. På en vecka har hästarna tappat massor med vikt, som det tagit veckor för mig att få tillbaka igen. Som tur är så går det snabbt upp ifall de tappat vikten snabbt.

ja det kan verkligen gå fort ibland! har själv varit med om samma sak och då handlade det också om dagar!
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Blir inte riktigt klok på det här...

I den gamla skade-tråden får du det att låta som att darrningarna inte är normala (eftersom du nämner det i samma andetag som du drar upp problemen med värme och smärta). Du nämner även att hästen hade problem med samma ben förra vintern och då kunde den knappt gå (+ att du nämner att hästen har förslitningar i framknäna).

I denna tråden viftar du bort allt som skönhetsfel och menar att hästen kan ridas och tränas normalt och att skakningarna är fullt normala för hästen.

Man börjar undra vem det är du försöker lura egentligen... Uppenbarligen bet det inte på fodervärden...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Pudlan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 947
Senast: pews1972
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 495
S
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 677
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp