Bukefalos 28 år!

Kan fodervärden göra så ????

Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det är väl inge ovanligt att dom får bitmärken efter att ha släppts ihop med andra hästar och ang dubbla täcken, det gör honom mer skada än nytta för han är nog inte varmare med två täcken än med ett.

Jag tycker snarare att man ska gå ut med varning om dig som ägare än om fodervärden eftersom du inte sagt något om hans skakningar före transporten ner till fodervärden.

Nej de är klart att de inte är konstigt, men eftersom att vi muntligt avtalat att TÄCKE ska vara på, så borde inte hästen ha sår utan skador på ngt täcke, vilket inte finns.

Hon kunde ju sagt när vi var där att nej då vill jag absolut inte ha hästen om den skakar sådär, de känns inte bekvämt för mig ;)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Om det inte är isigt i hagen förstår jag varför man tar av brodden där, det är högre skaderisk med brodd än utan. Om det är isigt däremot är ju det en annan sak. Kan ju faktiskt vara av omtanke hon tog av broddarna, speciellt om hästarna ska släppas ihop.

Inte särskillt konstigt att hästar får bitmärken när dom är nya, och är verkligen svansen såpass söndertuggad/kliad att hela är blodig? Låter som en aningens överdrift.

Även om hästar får mycket mat kan dom tappa i vikt om dom är stressade, inte särskillt konstigt som sagt vid flytt. Och sen är det nog bättre att köpa ett tjockare täcke än att ha två på den.

Visst fodervärden är väl inte den bästa kanske som säger upp allt på detta sättet men du överdriver en hel del antagligen också och det gör inte dig mycket bättre. Du borde väl bara vara glad att det blev som det blev eftersom det verkar på dig som att hästen är vanvårdad. Hellre hämta nu då än att vänta dom två månaderna.

De var isigt i hagen vid lämning, inte hela men en del av den.. Och stallplanen var också hal, då anser jag att man har brodd på en häst om ägaren vill de.
3/4 av svansroten är fläckig (taglet finns i korta stubbar på vissa fläckar) och resten är bara sår..
Ja men dom andra hästarna i stallet stog i boxarna och sparkade utan mat... :cool:

Självklart är jag mkt glad att hästen är hemma och inte stanna där längre, vill inte veta hur han skulle se ut då ! Överdriver gör jag inte.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag får inte detta att gå ihop, faktiskt...den 8:e skrev du att du körde hästen till fv "i fredags". Det var då den 6/1, det är den 12:e idag. På 6 dagar ska hästen alltså ha tappat muskler och fått gallor etc. Ja, gallorna är ju ingen omöjlighet om hästen transporterats långt och föreligger det ett problem fram är det ju högst troligt att hästen belastat sig mer bak för att avlasta. Vad är det egentligen som gör att hästen skakar? Hur kan man vara så säker på att den inte har smärta? Har man provat att släcka nån led? Vad säger röntgen? På beskrivningen av hur hästen är idag tänker jag att den klart är påverkad av transport, miljöbyte och så transport igen. I allt detta har hästen också dragit ihop sig så att den upplevs som mager/tunn/omusklad vilket får mig att tänka på att hästen inte klarat att hantera flytten. Frisk?

Nog kunde både ägaren och fv agerat på annat sätt, här finns ingen "vinnare" i mina ögon och du behöver inte alls "varna" allmänheten för fv. Tror nog att det ligger mer bakom än detta som du skrivit så här långt.

Hästar kan mkt väl tappa fort, precis som ngn annan skrev, dom tar av av fett och muskler om näringstillförseln inte räcker till. precis som människor, hundar osv.
Vet anser att han inte har smärta, i min ägo är han inte röngtad eller lik. Kan inte säga att han inte är de hos förra ägaren, eftersom att dom hade han även till trav innan han blev ridhäst pga att han tröttnade på de.
Att hästen är arbetsvillig, framåt och alltid gör sitt bästa visar väl på att han är brukbar och frisk ? Denna hästen säger till väl när han har ont så de tror jag han visar när han får ont i knäna med, han hade förut ont i ryggen en sväng när han nyligen kommit till mig pga sadeln vi fick med, och då vände han hem på ridturen. En annan gång fastna en sten i skon och då ville han med gå hem, jag försökte få fram han men då ställde han sig... Så han visar !

Transporten hem har nog absolut inte påverkat hästen eftersom att han såg ut såhär i fv stall... Och han är ingen lättstressad häst trots att han är vbl.

Om det ligger mer bakom får du kontakta fv för de är något jag inte vet om isf ;)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Jag har slutat lämna ut hästar på prov då jag flera gånger fått tillbaka hästar som inte alls sett ut som när de åkte hemifrån mig. På en vecka har hästarna tappat massor med vikt, som det tagit veckor för mig att få tillbaka igen. Som tur är så går det snabbt upp ifall de tappat vikten snabbt.

Ja de kan gå snabbt, men isf är han nog snabbt tillbaka på gamla banor :)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Du kan ju alltid lägga ut foto. ( på svansen menade jag, jag förstår inte riktigt vad som har hänt eller hur det ser ut. )

Jag tycker hela den här historien är hemskt rörig. Ursäkta om jag frågar, men är ni väldigt unga eller inte så väldigt erfarna? (menar inte att vara oförskämd, jag bara undrar)
Allt verkar ha gått så fort. Hästen var dålig den 30 och 31 december, blir frisk och åker till FV den 6. Sägs upp typ omedelbart och nu har han hunnit bli i dåligt skick på mindre än en vecka.
Det låter så himla rörigt. Jag tänker mest på hästen i det här.

Jag hoppas din häst hämtar sig snart och mår bra igen. :)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Nej de är klart att de inte är konstigt, men eftersom att vi muntligt avtalat att TÄCKE ska vara på, så borde inte hästen ha sår utan skador på ngt täcke, vilket inte finns.

Hon kunde ju sagt när vi var där att nej då vill jag absolut inte ha hästen om den skakar sådär, de känns inte bekvämt för mig ;)

Man släpper väl inte ihop okända hästar med täcke på om man kan undvika. Det ökar skaderisken.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Vore trevligt om du kommenterar inläggen gällande den andra tråden du startat i slutet av dec. Det här med skakningarna tas upp i båda trådarna men med helt ny tolkning i den här tråden (av vad jag kan avläsa).

Saken är att man funderar mer på dej som ägare i nuläget än fodervärden. Jag menar inget illa med det utan bara konstaterar att jag tycker fodervärden gjorde rätt som snabbt gjorde sej av med hästen och att du gjort fel.
Röntgen är i dagens läge att rekomendera för din häst.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Nej de är klart att de inte är konstigt, men eftersom att vi muntligt avtalat att TÄCKE ska vara på, så borde inte hästen ha sår utan skador på ngt täcke, vilket inte finns.

Jag har fått rejäla sår på hästen utan att det syns på täcket och jag vet att täcket satt på under tiden.
Både spark och bitsår.
Man ser ut som en fågelholk när man drar av täcket.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Hästar som biter till ordentligt kan orsaka skador även genom rätt tjocka täcken, precis som att vi människor fortfarande kan få skador av hästbett trots att vi har en tjock vinterjacka på oss om hästen verkligen biter till ordentligt.

När vi precis köpt min gamla ponny för sådär 10 år sedan högg han min mamma i ryggen över boxdörren. Hon hade förutom en vinterjacka även två lager fleece-tröjor på sig, men trots det fick hon ett rejält märke på ryggen, så att en häst skulle vara skyddad mot bitmärken bara för att den har täcke stämmer inte.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Ja men dom andra hästarna i stallet stog i boxarna och sparkade utan mat... :cool:

Vad har det med saken att göra? Såg dom undernärda och avmagrade ut eller vad? Min häst när han var uppstallad stod också och tjata efter mat när han hade ätit upp och det var folk i stallet, inget konstigt med det.

Hästar kan mkt väl tappa fort, precis som ngn annan skrev, dom tar av av fett och muskler om näringstillförseln inte räcker till. precis som människor, hundar osv.
Men det behöver inte vara för att näringstillförseln inte räcker till, en stressad häst kan mycket väl tappa i vikt iallafall.
Att hästen är arbetsvillig, framåt och alltid gör sitt bästa visar väl på att han är brukbar och frisk ? Denna hästen säger till väl när han har ont så de tror jag han visar när han får ont i knäna med, han hade förut ont i ryggen en sväng när han nyligen kommit till mig pga sadeln vi fick med, och då vände han hem på ridturen. En annan gång fastna en sten i skon och då ville han med gå hem, jag försökte få fram han men då ställde han sig... Så han visar
Man ska inte tro på att dom alltid visar för att dom gör det ibland, att hästen skakar på det sättet är ett symptom på någonting.
Transporten hem har nog absolut inte påverkat hästen eftersom att han såg ut såhär i fv stall... Och han är ingen lättstressad häst trots att han är vbl.
Hästar förändrar sig, dom ändrar sig utefter vilka dom har omkring sig. Även om hästen inte är stressad hos dig så kan den vara stressad hos någon annan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Saken är att man funderar mer på dej som ägare i nuläget än fodervärden. Jag menar inget illa med det utan bara konstaterar att jag tycker fodervärden gjorde rätt som snabbt gjorde sej av med hästen och att du gjort fel.

Utifrån vad jag kan utläsa ur tråden (som känns hyfsat rörig, får inte riktigt klarhet i saken), håller jag med ovanstående. Fel på hästen, i detta fall darrningarna/skakningarna, borde ha meddelats fodervärden innan
den transporterades dit, så att fv haft en ärlig chans att dra sig ur. Att nämna det i förbigående när hästen släpps i hagen, känns inte ok. Visst hade fv kunnat säga att "Nej tack, då får du åka med hästen igen", men ärligt talat är det nog inte många som faktiskt skulle göra det när hästen redan var på plats.

Och han är ingen lättstressad häst trots att han är vbl.

De flesta varmblod (antar att det är varmblodstravare som menas), som jag träffat/hanterat/ridit, har knappast varit lättstressade ;)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Men det behöver inte vara för att näringstillförseln inte räcker till, en stressad häst kan mycket väl tappa i vikt iallafall.

Jag är inne på samma spår.

Fv hade hästen i en knapp vecka, och på den tiden bör inte hästen ha gått över i svältläge (och alltså tappat muskler för att hålla värmen etc). Isf skulle den inte ha fått något att äta alls under den veckan, och TS har redan skrivit att den fått foder (om än en annan typ än hon tyckte). Det stämmer mycket väl att kroppen efter ett tag börjar ta av musklerna för att få energi, men först tas det av fettreserverna, dvs hullet. En människa går ju inte heller över i svältläge efter bara några dagar med mindre mat än vanligt, isf skulle jag ligga på sjukhus rätt många dagar per år (har i allmänhet svårt att äta pga vissa skäl, och somliga dagar blir det inget alls).

Däremot kan stress göra att man rasar en hel del i vikt, så även djur. Hur är hästen med miljöombyten i allmänhet? Hästar kan reagera kraftigt på att t.ex. byta stall, och med utlånande/försäljning följer ju dessutom byte av människor som hanterar den.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Dl kl

Efter att ha läst den länkade tråden ang hältan så tycker jag mer det låter som en hovböld än en allvarlig skada eftersom hästen gick från att vara ohalt, till lite halt till blockhalt och sedan helt ohalt igen (av vad jag förstod).
Ganska vanligt vid hovbölder, de ligger och trycker och smärtar, när hästen väl spräcker den så försvinner trycket och hästen kan gå från blockhalt till helt ohalt på en kort stund.

Vi har i vinter haft flera hovbölder som varit sådana, det har sett ut som att hästen är i behov av veterinär för att nästa dag springa runt och leka utan minsta antydan till hälta.
Enligt veterinärer och hovslagare ska det vara ett riktigt hovböldsår här nere i skåne pga att det är så lerigt och ingen markfrost.

En av mina fick en rejäl hålvägg för ngt år sedan, han var helt ohalt ena dagen, nästa dag var han så halt att han hoppade på tre ben för att sedan vara ohalt dagen efter. (Vi åkte till veterinärklinik och öppnade upp, rensade och gipsade).


Skak i karpalleden kan bero på felaktig verkning som gjort att hästen blivit "hängandes i knäna" som det kallas av många (se nedan). Hästen har inte en rak linje utan har blivit verkad så den lutar framåt i leden vilket gör att den aldrig kan vila leden och benet korrekt och detta leder till uttröttad led och skakning. Tydligen också vanligt hos galloppörer (?) som gått mkt på banan men då av andra orsaker (de är utslitna på riktigt) och kan hjälpas eller stjälpas pga verkningen.


Låt oss säga att hästen har förslitningar i "framknäna" (karpalleden eg. eftersom en häst inte har framknän, bara knän och de sitter bak), jag är förvånad över att ni ens reagerar, hästen är en fd vbl travare som tävlat av vad jag förstått? Vad kan man ha för förväntningar på en sådan häst? De blir betydligt mer slitna än vad ridhästar blir.
Att hitta en fd travare som tävlat och som Inte har problem någonstans är som troligast svårare än att hitta den där nålen i höstacken.


TS kanske inte förstod helheten av att hästen är "slut i framknäna" och skakar.

Jag säger inte att TS gjort rätt, jag säger inte att fodervärden gjort rätt, snarare tror jag att det är en kombination av TS okunskap och Fv ovilja att plötsligt ha hästen, av vilken orsak som helst.


TS.
Finns möjlighet att få se bilder på både svansen, hästens överlinje/kropp och en bild från sidan på båda frambenen? Du kan skicka ett PM till mig så får du min email om du inte vill lägga ut bilden här.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Lite dum fråga kanske, men gäller den länkade tråden och denna tråd samma häst? TS kan ju ha flera hästar...
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det låter lite otroligt att en människa har två hästar med skakande knän, men visst kan det vara så.
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Det låter lite otroligt att en människa har två hästar med skakande knän, men visst kan det vara så.

Det är kanske mina fördomar, men om man har före detta starthästar från travet så kan det absolut vara möjligt att ha två hästar med trasiga knän. (karpalleder)
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Helt sant fast jag gissar att i detta fall handlar om samma häst. TS verkar inte ha nekat till att det skulle vara samma.

Hur som och oavsett så ställer jag återigen frågan "Hur hel kan man förvänta sig att en fd travare som sprungit löp och tränat regelbundet ska vara?"

Missförstå mig rätt det finns massor av tränare som tar väl hand om sina travhästar! Vad jag menar är, hur många har inte förslitningar på kroppen sen tävlingslivet!?
 
Sv: Kan fodervärden göra så ????

Inte någonstans står det att utläsa att hästen inte fått mat. Jag efterlyste lite mer information om hästens "problem" och jag tror att det ligger mer bakom än vad vi fått reda på.

Miss i protokollet...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Pudlan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 972
Senast: pews1972
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 520
S
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 739
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp