Kan hästar äta vattenmelon?

Det var väl skrivet med lite humor ....... som vissa inte har :)
Fast det är inte så livsfarligt för hundar att äta choklad och lök osv, mina hundar har genom alla år ätit både det ena och det andra .... choklad har de lyckats få i sig flertalet gånger.... det är ju i princip bara socker i choklad...
Ja nu väntar jag på ett argt inlägg där någons mosters hund dog av 50 gram choklad :D

Hur kan man som djurägare vara så ignorant att man leker rysk roulette med hunden? Eller vet du inte om hur farligt det är?
 
Eh, det beror på vilken choklad. Den jag köper innehåller 70 %, det blir jävligt mycket för en hund (beroende på mängden den får i sig såklart). Tittar du i affären är det vanligt med sådan choklad. Att den också innehåller dockor hjälper inte.
Jag köper också enbart 70% som Leon smälde i sig 100 gr av, resulterade i ett dygns intensivvård på Ultuna, ungefär samma när han satte i sig okänd mängd ögonkakao, pulver utan socker. Båda gångerna fick han äta hjärtstärkande medicin (Metoprolol) i en vecka efteråt.
 
Jag köper också enbart 70% som Leon smälde i sig 100 gr av, resulterade i ett dygns intensivvård på Ultuna, ungefär samma när han satte i sig okänd mängd ögonkakao, pulver utan socker. Båda gångerna fick han äta hjärtstärkande medicin (Metoprolol) i en vecka efteråt.
Ja jag fattar inte hur man kan ta så lätt på det. Jag skulle bli väldigt orolig även om hunden smällde i sig ljus supersockrig "barnchoklad" liksom.
 
Oj - vips blev tråden till faran med hundar som äter choklad :cool:

@Alexandra_W jag skulle våga påstå ang vattenmelon som motvikt att det inte spelar ngn roll om skalet är besprutat och melonen inte ekologisk .
Det är inga människor som tar akut skada av det och inte hästarna heller .
Ingendera part äter ju heller skalet . Fattar öht inte vikten av det eller fodrar du alltid dig själv eller hästarna med totalt obesprutat foder inkl ett enstaka äpple från affären ? :confused:

Kl
Summa summarum ang hela debatten med flera tillhörande kommentarer:
Jösses ....
 
Mitt fel, ville ge ett exempel på varför det är dumt att uttala sig om att något är ofarligt bara för att man vet någon som ätit/gjort en viss sak och överlevt utan skador.

Nej det var inte ditt fel - jag håller med dig helt nu när det ämnet blev en grej och det är ju helt rätt !

Kommentaren är fälld utifrån hur märkligt det blir i allmänhet från många håll i fråga om vad folk hänger upp sig på/tycker är superrelevant. Inget jag reflekterade över handlade om ditt inlägg i sak även om ja iof - du väckte just chokladen ;)

Nu är ju dock vattenmelon inte farligt nej för häst - inkl kärnor . Eller icke ekologiska . Äpplen och päron är det inte heller - ekologiska eller ej . Osv .
 
Senast ändrad:
F.ö så @Lyraolissy är ju den som trivialiserat choklad och hund från början och fått folk att fokusera på det som ämne .
Trots att tråden handlade om vattenmelon till häst .,
 
Oj - vips blev tråden till faran med hundar som äter choklad :cool:

@Alexandra_W jag skulle våga påstå ang vattenmelon som motvikt att det inte spelar ngn roll om skalet är besprutat och melonen inte ekologisk .
Det är inga människor som tar akut skada av det och inte hästarna heller .
Ingendera part äter ju heller skalet . Fattar öht inte vikten av det eller fodrar du alltid dig själv eller hästarna med totalt obesprutat foder inkl ett enstaka äpple från affären ? :confused:

Kl
Summa summarum ang hela debatten med flera tillhörande kommentarer:
Jösses ....

Fast läser du tråden har just ge skalet diskuterats. Och ja jag undviker att äta skal på frukter etc där skalet inte är tänkt att äta. Jag äter numera heller inte vindruvor som inte är ekologiska.
Jag tror inte varken en häst eller människa dör av melonskal - men jag tycker det är onödigt att ge även hästar sådant som är besprutat. Därav funderingen. Ditt raljerande får du stå för själv.
 
Fast läser du tråden har just ge skalet diskuterats. Och ja jag undviker att äta skal på frukter etc där skalet inte är tänkt att äta. Jag äter numera heller inte vindruvor som inte är ekologiska.
Jag tror inte varken en häst eller människa dör av melonskal - men jag tycker det är onödigt att ge även hästar sådant som är besprutat. Därav funderingen. Ditt raljerande får du stå för själv.

Va ? Raljerande ?

Nä du ..,
En enda har föreslagit att ge skalet . Så det där med "raljerande" kan du ta bort . Jag vet inte öht hur du får det till raljerande .
Summa summarum igen : nej : ekologisk behövs inte om man vill ge lite vattenmelon . Precis som det inte behövs om man vill ge lite äpplen/päron/morot osv .
 
Fast läser du tråden har just ge skalet diskuterats. Och ja jag undviker att äta skal på frukter etc där skalet inte är tänkt att äta. Jag äter numera heller inte vindruvor som inte är ekologiska.
Jag tror inte varken en häst eller människa dör av melonskal - men jag tycker det är onödigt att ge även hästar sådant som är besprutat. Därav funderingen. Ditt raljerande får du stå för själv.

Ekologiska vindruvor besprutas med kopparsulfat och koppar är inte nyttigt alls i för stora mängder, varken för oss eller naturen.

Enligt EU:s regler får man spruta 6 kg koppar per hektar och år på vindruvor som ska bli ekologiska viner. Koppar har hög toxicitet och bryts inte ner i naturen. En ofarlig mängd går över i vinet men marken blir kraftigt påverkad.

http://www.nyteknik.se/energi/ekoviner-besprutas-med-tungmetaller-6336042
 
Senast ändrad:
Ekologiska vindruvor besprutas med kopparsulfat och koppar är inte nyttigt alls i för stora mängder, varken för oss eller naturen.

Enligt EU:s regler får man spruta 6 kg koppar per hektar och år på vindruvor som ska bli ekologiska viner. Koppar har hög toxicitet och bryts inte ner i naturen. En ofarlig mängd går över i vinet men marken blir kraftigt påverkad.

http://www.nyteknik.se/energi/ekoviner-besprutas-med-tungmetaller-6336042

Tack. Det är synd det inte går att få helt obesprutat, men så länge det inte går får man ju välja det minst dåliga. Och koppar är ändå betydligt bättre än en hel coctail med gifter. Även om idealet såklart är noll.
 
Tack. Det är synd det inte går att få helt obesprutat, men så länge det inte går får man ju välja det minst dåliga. Och koppar är ändå betydligt bättre än en hel coctail med gifter. Även om idealet såklart är noll.

Nä, det är det som är problemet. Det är högst osäkert om kopparbesprutning är bättre för miljön än konventionell. Koppar bryts aldrig ner och marker som använts för ekologisk vinodling i Europa under längre tid att har samlat på sig så mycket koppar att de organismer som lever i marken dör. Skillnaden är att konventionella bekämpningsmedel går att hitta i större utsträckning i maten medan koppar går att skölja bort. Kopparn hamnar i stället i naturen och eftersom det aldrig bryts ner så ökar mängderna hela tiden och markerna kommer till sist vara kopparförgiftade.
 
Nä, det är det som är problemet. Det är högst osäkert om kopparbesprutning är bättre för miljön än konventionell. Koppar bryts aldrig ner och marker som använts för ekologisk vinodling i Europa under längre tid att har samlat på sig så mycket koppar att de organismer som lever i marken dör. Skillnaden är att konventionella bekämpningsmedel går att hitta i större utsträckning i maten medan koppar går att skölja bort. Kopparn hamnar i stället i naturen och eftersom det aldrig bryts ner så ökar mängderna hela tiden och markerna kommer till sist vara kopparförgiftade.

Fast tex vindruvor så när man undersökt konventionellt odlade har man hittat ett flertal olika miljögifter i en övervägande majoritet av proverna. Majoriteten av alla prov innehöll ett mycket stort antal olika gifter.

http://www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-rena-giftcocktails/

Då känns enbart koppar bättre även om det inte är bra. En bättre än 20 liksom.

Men nu är vi långt från om hästar kan äta vattenmelon :)
 
Hej! Jag undrar om hästar kan äta vattenmelon eftersom det är kärnor i? Har hört att dom inte kan äta kärnfrukter
Tacksam för svar

Varför skulle hästar inte kunna äta kärnfrukter? En typisk kärnfrukt är äpple, som de ju gärna äter.
Jo, hästar kan äta melon. Har sett någon som gör det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
283
Senast: lizzie
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 145
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: ameo
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
18
· Visningar
930
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp