Bukefalos 28 år!

Kan inte äta innan tävling

Matinee

Trådstartare
Varje gång jag ska tävla klarar jag inte av att äta. Jag blir illamående
när jag försöker äta, men även för att jag inte äter.
Efter tävlingen är jag väldigt hungrig, trött och får ibland en lätt
huvudvärk.

Någon som kanske har ett bra tips ang. detta problem?

/Matinee
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Klart att du får huvudvärk om du inte käkar. Testa att försöka stoppa i dig en energibar; finns från lite olika tillverkare - t ex Nut****tt. De är inte så mycket mat så då kanske du kan käka även om du är nervös. Och de innehåller tillräckligt med energi för att hålla igång dig under tävlingen. Drick ordentligt med vatten till.
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Det är likadant med mig. Jag äter frukost, men sen klarar jag inte av någon mer mat. Mitt tips är att ha med sig någon energi-kaka (som Hermelin sa) och drick drick drick.. Ät en rejäl frukost om du kan det. Mina råd :)
Är det för att du är nervös som du inte kan äta? Isåfall försök att inte tänka så mycket på tävlingen, om du måste tänka så tänk positivt och lägg undan alla negativa tankar :smirk:
Det hjälper för mig!

Lycka Till.
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

jo ja känner igen mig också, va likadan innan med, och de bästa man kan göra är ju att om man kan äta en ordentlig frukost å dricka mycke. ha även me nån frukt eller nåt på tävlingen som du kanske kan käka också.

men de är också så att ju mer man tävlar desto lugnare blir man för varje gång..
nu är ja inte de minsta nervös inför tävling längre och så blir de nog för dig också tillslut :D
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Samma här, jag känner själv inte av så mycket nervositet, men försöker jag äta frukost är det totalt stopp.
Jag brukar tvinga i mig en nyttig macka till frukost, hur äckligt det än är, för att förebygga magont senare (vilket alltid kommer om jag skippar frukosten). Sen tar jag med mig frukt och drickyoghurt till tävlingen, ofta banan. Det är inte mycket mat till mängden men man står sig ett tag på det. Glöm inte därefter att komplettera under dagen och regelbundet fylla på energi. En rejäl lunch till exempel.
Något jag själv slarvar med är just påfyllnad av mat under dagen.. Det resulterar i att jag vid hemkomst är så trött och tjurig så det går ut över hästen. Och det vill jag ju inte eftersom han varit duktig och åkt transport och tävlat :)
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

oj, får du ramp-feber? så där kan jag känna vid stress. jag brukar köpa mig något lätt att äta som tex risifrutti med sylt, eller pannkaka med glass mm. det är lättare att bli sugen på än tex potatis el kött.
det funkar för mig iallafall ;)
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Om det beror på nervositet så kanske du ska börja träna lite mentalt och försöka att inte göra så stor sak av att du ska tävla.

Lite nervös är bara bra att vara - men inte så mycket så att man blir spänd och t.ex. inte kan äta.

När man blir nervös så kan man bli ännu mer nervös bara för att man inte vill vara nervös - tänk därför på att det bara är bra att vara lite nervös, ofta kan kroppen göra sitt allra bästa under lite nervositet.

När du blir för nervös, ta några djupa andetag och känn igenom hela din kropp, från topp till tå, så att ingen kroppsdel är spänd. Glöm inte ansiktet! Om man spänner kroppen blir det bara ännu värre.

Försök att inte tänka på att du ska tävla när du ska äta. Till sist är det din tur att komma in på banan ändå, du behöver inte tänka på det hela tiden. ;)

Lycka till!
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Jag kan ju inte säga att jag inte är nervös, för det är jag. Det är
därför jag inte kan äta. Så blir det alltid då jag ska göra nåt, behöver
inte vara tävling.
På tävlingsplatsen är jag lugn och kan koncentrera mig osv, har inga
negativa tankar eller så. Väldigt jobbigt bara att jag inte kan ladda
upp med frukosten. Får jag i mig något kommer det ut lika fort igen
samma väg :crazy:
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Jag har också svårt att äta. Mår inte illa, men kan helt enkelt inte få ner maten bara. Är inte speciellt nervös heller, de går bara inte. Kan äta bättre eter första klassen dock. Jag försöker få tag på mat som jag verkligen älskar. Goda Baguetter, exotisk frukt och massa godsake och äter lite då och då. Jag tar en tugga här och där bara så att iaf lite kommer ner. ;)
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Aa, kanske kan försöka äta efter jag har ridit första klassen.
Visserkligen brukar jag bara kunna dricka då, men det är väl
värt ett försök :)
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Har du inte tävlat så mkt tidigare så tror jag att det kommer att släppa ju vanare du blir:)

I början kunde jag inte äta alls, men numera några år senare så brukar jag ha problem med att jag äter för MKT:rofl:
MIn mamma brukar göra så himla god pastasallad som jag älskar att sitta å vräka i mig i en solstol lr nåt...JAg skulle nästan behöva lite mer nerver....
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Har också väldigt svårt att äta ordentligt under en tävlingsdag. Det enda jag bruckar kunna äta är nyponsoppa. Mår illa om jag äter "vanlig" mat. :mad:
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Matinee skrev:
Varje gång jag ska tävla klarar jag inte av att äta. Jag blir illamående
när jag försöker äta, men även för att jag inte äter.
Efter tävlingen är jag väldigt hungrig, trött och får ibland en lätt
huvudvärk.

Någon som kanske har ett bra tips ang. detta problem?

/Matinee
Du är väl antagligen nervös. Innan jag ska rida brukar jag antingen ta lite frukt (man får inte håll om man har ätit de innan), eller göra bananmos :) Funkar lite som barnmat. Frukten gör även att man blir lite piggare och kan fokussera mera. Annars kan man äta en yougurt, det är "snäll" mat. Hoppas jag har gett dig lite tips i alla fall :)
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

:rofl: jag brukar också äta för mycket på tävling!

Jag tänker liksom att jag behöver en massa energi för att prestera så bra som möjligt, och så äter jag och äter... :D Nästan så att det känns som om det ska komma upp igen på framridningen :o :rofl:
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

kan du så ät rejält senare på kvällen (kvällen inann alltså)
inget man ska egentligen men det fungerade för mig,som av andra anledningar föt inte kunde äta på morgonen så tididgt

Ioch med att jag åt middag sent (gärna pata lr dylikt höll jag mig pig länge trots ingen frukost
 
Sv: Kan inte äta innan tävling

Ladda dagen innan med mycket långsamma kolhydrater
Köp hem proteindryck - inte energidryck, utan av den typen de som tränar på gym använder. Vill du inte hålla på och blanda finns det goda färdiga drycker ex Gainomax.
Dock innehåller den typen ofta lite mer kolhydrater - vilket iofs också behövs men i regel är oönskade om man passar vikten.
Det är ett bra sätt att dricka näring när man inte orkar/kan äta. Jag lever på det i perioder när jag tycker det är jobbigt med mat.
Det som är bra är att det ofta stimulerar aptiten och man lätt börjar stoppa i sig mindre saker ex frukt, smörgås.

Mycket med att äta när man är nervös handlar om träning. När jag var yngre klarade jag inte av det. Numera äter jag alltid. Man vänjer sig bara man ger sig sjutton på det.
Drick mycket vätska också. Huvudvärken du får beror på vätske och näringsbrist - en av kroppens varningsklockor
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Dorinda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 674
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp