Bukefalos 28 år!

Kan inte åka med annan häst i transporten

Emana

Trådstartare
Hej, ville först bara säga att jag är helt ny här på bukefalos och ber om ursäkt ifall jag lagt tråden på fel ställe osv. eller om det finns liknande tråd uppe (men kunde inte hitta någon).

Som rubriken lyder så måste min häst åka själv i transporten för att hon blir sur och börjar stå och trampa om det är någon bredvid henne. Vill inte att någon ska bli skadad men hade underlättat enormt ifall man hade kunna åka samtidigt med henne och den andra. Finns det någon som har haft liknande problem och hittat en lösning? Eller är det bara att ge upp och acceptera att man måste åka två turer överallt?
 
Hej! Jag har samma problem som du men, jag har löst detta genom att vi åker själva och min häst står utan mellanvägg. Min häst vägrar att gå på om det är för smalt.
 
Har haft en häst som ville åka brett och gillade inte andra hästar i släpet.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Är det olika hästar som din häst ska åka med? går den i samma hage som den andra hästen? - det kan underlätta om du ska åka med samma häst och de går i samma hage och känner varandra. Tycker att mina två åker bättre när de gått i samma hage ett tag och mindre bra om de varit ifrån varandra ett tag.

Annars är det nog träning som gäller. Trampa låter inte så illa, min ena häst har ibland fått för sig att stå och hoppa så hela transporten gungat när hon åkt med sällskap - troligen för att sällskapet på något sätt gjort henne sur (rödhårig märr) - Men hon har bättrat sig när man gått ut och skällt på henne en omgång. Sen kan hon stå stilla resten av vägen - men jag behöver träna på att inte lasta av henne först - för gör man inte det så blir hon sur som ättika och kan sparka bakut.
 
Tack för alla svar!
Borde kanske sagt att jag inte har körkort och därför är ganska beroende av att någon kan skjutsa mig och hästen.
Oftast skjutsar min mamma mig men hon kan inte alltid på vintern.

För vi har inget ridhus i vårt stall så vi måste åka en bit. Brukar åka med en stallkamrat till stallet när mamma inte kan och det hade varit jättekul om jag hade kunnat åka med henne till ridhus. Vi har pratat om det jättemycket osv.

Det var 2 år sen sist som vi försökte med få henne att stå med bredvid någon annan häst i släpet. Då började hon trampa så mycket att vi var tvungna att lasta ur henne.
Hon är väldigt högrangad och säger ifrån när någon är väldigt "på". Ägaren innan oss kunde åka med andra hästar samtidigt. Så vet inte om de var att b - ponnyn hon åkte med älskade att provocera henne och vara en riktig retsticka haha. Den här andra hästen är också hyfsat högrangad och de går för tillfället inte i samma hage. Ska man våga prova igen?
 
Tack för alla svar!
Borde kanske sagt att jag inte har körkort och därför är ganska beroende av att någon kan skjutsa mig och hästen.
Oftast skjutsar min mamma mig men hon kan inte alltid på vintern.

För vi har inget ridhus i vårt stall så vi måste åka en bit. Brukar åka med en stallkamrat till stallet när mamma inte kan och det hade varit jättekul om jag hade kunnat åka med henne till ridhus. Vi har pratat om det jättemycket osv.

Det var 2 år sen sist som vi försökte med få henne att stå med bredvid någon annan häst i släpet. Då började hon trampa så mycket att vi var tvungna att lasta ur henne.
Hon är väldigt högrangad och säger ifrån när någon är väldigt "på". Ägaren innan oss kunde åka med andra hästar samtidigt. Så vet inte om de var att b - ponnyn hon åkte med älskade att provocera henne och vara en riktig retsticka haha. Den här andra hästen är också hyfsat högrangad och de går för tillfället inte i samma hage. Ska man våga prova igen?
Det här med att vilja åka brett och ensam kan komma helt plötsligt. Men tyvärr brukar det när det väl har kommit fortsätta livet ut för hästen. Ibland kan en annan typ av transport som är lite rymligare hjälpa, men inte alltid.
 
Det kan ju oxå vara en så "liten" sak som att man har hängt upp ett hönät som de båda ska dela på, och är de lite hungriga blir de lätt tjurigare.

Låter som det är lite mer problematiskt att kombinera två högrangade hästar som inte gjort upp innan.
 
Mitt sto är hög i rang och gillar inte att åka smalt. Kör henna utan mellanvägg vilket funkar bäst.
Har själv inte provat lasta henne med anna häst i släpet av just denna anledningen.
Däremot har hon åkt lastbil hos tidigare ägare, då med andra hästar. Detta har ju funkat då lstbilen haft mer plats
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp