Kan jag få dem att sluta slåss?

Comatose

Trådstartare
Fortsättningen på problemet, fast ett helt nytt problem: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1020877

Nu har mormors katt Skrållan flyttat hit. En svart halvperser som vanligtvis brukar vara rätt morsk och styra och ställa med alla andra katter. Men inte med Nisse. - Ååå nej! :devil:

Sladdarna är inte längre ett problem. Ja, Nisse äter ju fortfarande upp dem, men det är struntsamma om man jämför med det nya problemet: katterna kommer inte alls överens. Hon morrar och gömmer sig under någon möbel, han cirkulerar kring henne, hon fräser, han går fram i alla fall, hon vrålar och river, han blir förbannad, hon blir rädd och springer för livet, han rusar efter! Sen vågar inte Skrållan komma fram från under badkaret/köksbordet/sängen utan ligger där hela dagar och trycker och går bara upp på nätterna när han sover för att äta. Hon bajsar under badkaret (cirka en meter från lådan) eftersom hon inte vågar sig fram.

Nu har det gått kring sex veckor och det är fortfarande inte nämnvärt bättre. Vad tror ni - är det läge att ge upp? De är jättefina och lugna katter var för sig, men tillsammans är det bara KAOS.
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Till att börja med så måste hon få ett rum för sig själv, det du beskriver är ohållbart och är en enorm stress för alla katter.
Ska se om jag kan komma med några tips imorgon när jag är piggare.
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Har du testat med feliway?
Det är väl det enda rådet jag kan komm apå just nu, förutom att tillfälligt försöka sära på dem så att hon får lite lugn och ro för ett tag.
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Har varit hos vet med ena katten och han rekommenderade felifriend som ska vara liknande feliway så vitt jag förstår?
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Jag skulle nog säga att felifriend är ett bra komplement till feliway. Jag skulle nog köpt både feliway att plugga in i väggen och en flaska felifriend spray om jag var du.
Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Felifriend sprutas på lokala ytor och används med fördel till t.ex. transportburar om katten är transporträdd och i undersökningsrummen hos veterinärer. Feliway sprids över en mycket större yta (i hela bostaden om man bor mindre än runt 70 kvm) och det tycker jag skulle vara mycket bättre i ditt fall.
Sedan måste katterna säras, egentligen är det bästa att göra det ganska snart efter första slagsmålet annars så förvärras problemen dramatiskt och det negativa som katterna förknippar med varandra blir djupare inrotat och svårare att bryta ju längre tiden går.
Skrev en lång historia till annan person som hade liknande problem och orkar inte dra allt igen ner i minsta detalj men grejen är att köra på "avsensibilisering", du måste bryta det negativa katterna ser i varandra med positiva saker.
T.ex. leka och gosa och ge extra god mat till båda katterna när de vistas på var sin sida av en dörr och sedan utöka det långsamt utan att det blir minsta fräs för då backar man ett steg. Målet är att de ska kunna äta en halvmeter från varandra i samma rum utan bråk men man får ta det väldigt långsamt dit i båda katters takt.
En kattsele kan hjälpa att ha som säkerhetslina till den aggressiva katten. Finns även ett foder med mjölkprotein i som kan fungerar lätt lugnande och som kan ges till båda katterna.
 
Sv: Kan jag få dem att sluta slåss?

Felifriend sprutas på lokala ytor och används med fördel till t.ex. transportburar om katten är transporträdd och i undersökningsrummen hos veterinärer. Feliway sprids över en mycket större yta (i hela bostaden om man bor mindre än runt 70 kvm) och det tycker jag skulle vara mycket bättre i ditt fall.
Sedan måste katterna säras, egentligen är det bästa att göra det ganska snart efter första slagsmålet annars så förvärras problemen dramatiskt och det negativa som katterna förknippar med varandra blir djupare inrotat och svårare att bryta ju längre tiden går.
Skrev en lång historia till annan person som hade liknande problem och orkar inte dra allt igen ner i minsta detalj men grejen är att köra på "avsensibilisering", du måste bryta det negativa katterna ser i varandra med positiva saker.
T.ex. leka och gosa och ge extra god mat till båda katterna när de vistas på var sin sida av en dörr och sedan utöka det långsamt utan att det blir minsta fräs för då backar man ett steg. Målet är att de ska kunna äta en halvmeter från varandra i samma rum utan bråk men man får ta det väldigt långsamt dit i båda katters takt.
En kattsele kan hjälpa att ha som säkerhetslina till den aggressiva katten. Finns även ett foder med mjölkprotein i som kan fungerar lätt lugnande och som kan ges till båda katterna.

Oj, oj, oj. Tack för ett bra svar, men det där kommer ta alldeles för mycket tid och energi som jag inte har att lägga på katterna. Jag ska testa feliway några veckor och sen ger jag upp om det inte hjälper.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 762
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 601
Senast: Ekblomma
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 072
Senast: Prosit
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 795
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp