Bukefalos 28 år!

Kan katters ben somna ?

Mynta2

Trådstartare
Min 15 åriga hane har nog legat ett par timmar ute på balkongen och sovit, när han klev upp såg han halt och lite vinglig ut i bakkärran. Efter några minuter sprang han som vanligt. Har aldrig hänt förut. Kan katters ben somna eller kan det månne vara ålderstecken som visar sig ? :(
 
Sv: Kan katters ben somna ?

De lär väl kunna somna precis som hos oss. Du kan ju vara lite extra uppmärksam och se om det är något som återkommer.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Okej, men jag tycker det känns lite märkligt att katters ben ska kunna sk somna. Menar, det vore lite konstigt om en katt låt oss säga i det vilda skulle kunna ha det så. Det skulle väl strida lite mot naturen ? Fast å andra sidan är det kanske i kombination med åldern..Ska hålla koll. Har aldrig hänt förut. Tack för svaret.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Varför skulle deras ben inte kunna somna? Orsaken till att benet (armen) somnar är ju att man exempelvis legat på det så att man för en stund fått minskat blodflöde. Är ju inga konstigheter!
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Okej, men jag tycker det känns lite märkligt att katters ben ska kunna sk somna. Menar, det vore lite konstigt om en katt låt oss säga i det vilda skulle kunna ha det så. Det skulle väl strida lite mot naturen ?
I det vilda skulle inte en katt bli 15 år. Där blir de byten så fort minsta svaghet visar sig. Eftersom katter är husdjur och vårdas ömt ser vi deras ålderstecken, och ett av dem jag observerat på mina tidigare åldringar är att de inte längre är lika kraftfulla i bakbenen och att det tar lite längre tid att komma igång när de sovit. Både muskulatur, leder och cirkulation blir som på gamla människor lite sämre.

PS. Något som katter brukar uppskatta är en vattenskål på balkongen, och det är extra viktigt att en äldre katt dricker ordentligt i värmen. De brukar tycka att vattnet smakar extra gott ute.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

För då borde det väl somna jämt eftersom han 9 av 10 fall ligger likadant.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Han ser aningens muskelfattig ut bak, så åldern har nog en hel del med detta att göra. Han är inte så ofta ute på balkongen, ligger hellre inne på en stol.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Har du funderat på att ge honom något tillskott som t.ex. glukosaminpreparat? Det är ganska vanligt att katter och hundar behöver det för att få en bättre livskvalité som gamla.
 
Sv: Kan katters ben somna ?

Nu vet vi ju inte om det handlar om att benet somnar eller om hans stelhet beror på åldern, jag förklarade bara varför även katters ben kan somna eftersom du tvivlade. I övrigt så sover jag 9 av 10 fall på min vänstra sida, men armen somnar långt ifrån varje gång. Det beror helt på läget och hur mycket vikt man lägger på just den armen eller benet...
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 968
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 949
Senast: mily
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp