Kan man ha två hingastar i samma stall?

K

Kramflisan

Jag tänkte ta hem en hingst nu, och stallet jag har står det en hingst och resten valacker. Går det då att ta dit en till hingst? Jätte tacksam för svar.:):love:
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Går alla hästarna i samma hage? Jag skulle inte släppa ihop två hingstar då.

I samma stall bör de kunna stå, ofta på större anläggningar står hingstar bredvid varandra i boxarna, men det kan ju vara bra att undvika det om det går.
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Hejsan. Dom står inte i samma hage så så är det inget problem. Och boxarna är en bit i från varandra också. =D Tack så jätte mkt för svaret ! =)
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Vad skulle problemet vara igentligen???
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Nej inget speciellt!. men Ja ville bara vara säker så att inget händer ? Jaja .. nu vet jag ju iaf . :p
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Många hingstar kan gå ihop i samma hage. Det beror på hur de kommer överens, vad de är vana vid o.s.v
Har själv en russ hingst och en PRE hingst som går i samma hage normalt (PRE är skadad och måste gå ensam ett tag).
Visst rök de ihop när de träffades i några omgångar, men aldrig så illa att jag fick ta isär dom. Några bitmärken var allt och efter det var allt lugnt.
Har även haft samma russ med en annan hingst utan problem.
Hingstarna kan stå bredvid varandra i boxen, de går nu sida vid sida i hagarna och "muckar" (leker) med varandra över staketet o.s.v

I stallet och runt dom finns även flertalet ston. Är inga problem ens när stona brunstar och står i en box tätt intill dom.
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

*kl*

Jag har 2 hingstar och så länge jag har ett par stora hagar och stona i mellan dem så är det lugnt och i stallet är det ok.
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Det är inga som helst problem, förutsatt att personerna som hanterar hingstarna vet vad de gör. Man ställer t.ex. inte upp två hingstar i stallgången samtidigt, man går inte förbi andra hästar i stallgången med en hingst och så vidare. (Sure, vissa hingstar är fromma som lamm, men varför ta risken? Olyckor händer väldigt lätt när hormonerna kontrollerar hjärnan!)

Har t.ex. haft häst i ett stall där det då fanns bortåt 15 hingstar. Inga problem!
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

har inga problem alls med två hingstar i samma stall...dock inte i samma hage...;)
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Inga problem generellt sett men vissa hingstar, tex min äldre, känner sig inte till ro föränn de är ensam hingst på gården.
Det är från individ till individ.

Min gammelhingst trivs som fisken i vattnet i det stall han står nu, där de andra hästarna är valacker och han är ensam hingst, inga ston.

Han kan visst stå i samma stall som andra hingstar men han blir inte lika tillfreds och rofylld, han är dock 19 år och har tills för ngn månad sendan alltid fått gå själv.

Nu, efter 3 år i sitt stall, kan han äntligen känna sig trygg nog att få dela hage med de andra hästarna.
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Det är klart att det går att ha två hingstar i samma stall :p i stallet där jag har min ena hingst är det just nu fem hingstar (+ typ 7 unghingstar) och det funkar hur bra som helst!
I stallet där jag har mina valackar är det också två hingstar och det går jättebra. Ser inte riktigt problemet ..
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Jag tänkte ta hem en hingst nu, och stallet jag har står det en hingst och resten valacker. Går det då att ta dit en till hingst? Jätte tacksam för svar.:):love:

minna ha ca 8 gstar i sitt stall så jag tror inte att det ska vara ngra problem, men hon har galler framför så hon kan stänga igen om ska gå förbi med ngn och likadant högt med "galler! i boxarna så dom inte hoppar över och hänger med frambenen och hugger varandra....men dt har inte varit ngra problem. och alla hingsthagarna ligger jämte varandra och inga ston i närheten....så jag tror inte dt är ngra problem *leer*
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

ser inga problem så länge du inte släpper i hop dem.. vissa hingstar kan ju gå i hop men jag hade låtit den nya hingsten gå med några vallackar.
 
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

i stallet där medisen står står tre hingstar som går i en hage sen har vi några vallacker i en hage och stona i e hage! fungerar jättebra!:D

kan tillägga att de är ughinstar och den älsta som är 3-4? står i box bredvid ett sto...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man ha två hingastar i samma stall?

Vi hade 5 hingstar tillsammans i samma hage o boxarna bredvid varann så det funkar
:)
Allt beror på individen inte könet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: Askur2017
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 393
Senast: SiZo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp