Kan man hjälpa en flykting som ska utvisas?

Vi har väl en så gott som fri migration i Sverige idag. Alla de som kan uppvisa att de har en studieplats, ett jobb eller klarar av sin egen försörjning får väl med vissa få undantag komma.
Men jag förstår att det inte är den gruppen du talar om. Du menar de som antingen flytt från krig eller flyr till bättre levnadsvillkor.
Då detta innebär en kostnad för mottagarlandet både praktiskt och ekonomiskt så måste det finnas begränsningar.
En på sikt hållbar flyktingpolitik måste ju bygga på vår förmåga att integrera människor.
Tar vi emot fler än vad som integreras skapar vi utanförskap och segregerade getton vilket kommer att skapa avsevärda problem i framtiden.
Som tur är har dörren öppnats för en ansvarstagande politik, man har insett att den goodwill landet fått för sin generösa politik har ett pris. Ett pris som måste betalas med smärtsamma prioriteringar och skattehöjningar. En belastning få partier vill bära med sig i nästa valrörelse...
Getton finns i princip redan.
Många stadsdelar är totalt nedgångna med sopor på gatan och kriminella.
 
Men, om man inte uppfyller dessa kriterier, förutom att man flyr från ett land där man av olika skäl inte är trygg eller säker, där ingen framtid finns, MEN som bevisat sig vara ambitiös, klart anpassningsbar, lätt och villig att integrera ... varför kan han (i detta fallet en han) inte få stanna? HUR stelbent är MIG egentligen? Är det så orimligt med en human inställning? Är det sån kris i Sverige att man på inga villkor kan kringgå bestämmelserna en aning för en människas skull?

Jag ser och förstår dina argument, men vill inte att det ska vara så. Det är så inhumant att jag vill skrika.
Å andra sidan - ska vi bara välkomna människor som är A-typer?
Är du duktig så vill vi ha dig. Är du inte framgångsrik så åk hem?
Är det humanare att utvisa någon som inte är så "duktig"?

Njae.
 
Utvisa varenda en som inte sköter sig , och låt bli att utvisa resten och hjälp de som förtjänar det så skulle Sverige funka bra igen.
 
Utvisa varenda en som inte sköter sig , och låt bli att utvisa resten och hjälp de som förtjänar det så skulle Sverige funka bra igen.
Slå på Tvn , Nyhetsmorgon tex, polisen har inte ens resurser att ta hand om dessa längre .
Det är så officiellt det kan bli nu.
Jag vill nog hellre debattera djupare insikter än vad man läser i tidningen och ser på TV:
"Läste om.." är sällan en vettig källa.

För att samhället ska fungera och demokratin leva måste vi ha tilltro till våra myndigheter och basera den tilltron på annat än "Läste om ".

Jag lever mina arbetsdagar bland människor som kommit till Sverige. Bland dem finns exakt samma grad av skitstövlar och fantastiska människor som i den helsvenska befolkningen.
De ska behandlas på exakt samma sätt som ursprungssvenskar i vårt rättsväsende.

Du verkar vilja hävda att skötsamma personer utvisas och brottslingar tillåts stanna.
Riktigt så funkar det inte... Läs på.

P.S. Detta att Sverige ska fungera bra igen orkar jag inte debattera. Det får någon annan ta tag i. D.S.
 
Men, om man inte uppfyller dessa kriterier, förutom att man flyr från ett land där man av olika skäl inte är trygg eller säker, där ingen framtid finns, MEN som bevisat sig vara ambitiös, klart anpassningsbar, lätt och villig att integrera ... varför kan han (i detta fallet en han) inte få stanna? HUR stelbent är MIG egentligen? Är det så orimligt med en human inställning? Är det sån kris i Sverige att man på inga villkor kan kringgå bestämmelserna en aning för en människas skull?

Jag ser och förstår dina argument, men vill inte att det ska vara så. Det är så inhumant att jag vill skrika.

Man kan också tänka att om man kringgår bestämmelser för en individ måste man göra det även för alla andra i motsvarande situation. Hur ska man dra gränsen?
 
Jag vill nog hellre debattera djupare insikter än vad man läser i tidningen och ser på TV:
"Läste om.." är sällan en vettig källa.

För att samhället ska fungera och demokratin leva måste vi ha tilltro till våra myndigheter och basera den tilltron på annat än "Läste om ".

Jag lever mina arbetsdagar bland människor som kommit till Sverige. Bland dem finns exakt samma grad av skitstövlar och fantastiska människor som i den helsvenska befolkningen.
De ska behandlas på exakt samma sätt som ursprungssvenskar i vårt rättsväsende.

Du verkar vilja hävda att skötsamma personer utvisas och brottslingar tillåts stanna.
Riktigt så funkar det inte... Läs på.

P.S. Detta att Sverige ska fungera bra igen orkar jag inte debattera. Det får någon annan ta tag i. D.S.
:bow::bow::bow:
 
Men, om man inte uppfyller dessa kriterier, förutom att man flyr från ett land där man av olika skäl inte är trygg eller säker, där ingen framtid finns, MEN som bevisat sig vara ambitiös, klart anpassningsbar, lätt och villig att integrera ... varför kan han (i detta fallet en han) inte få stanna? HUR stelbent är MIG egentligen? Är det så orimligt med en human inställning? Är det sån kris i Sverige att man på inga villkor kan kringgå bestämmelserna en aning för en människas skull?

Jag ser och förstår dina argument, men vill inte att det ska vara så. Det är så inhumant att jag vill skrika.
Varför ska han få stanna? Det finns ju lagar o regler att följa

Jag anser att den här killen är mer berättigad till hjälp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23627104.ab
 
Svarar alla.
Jag förstår ju till fullo att vi inte kan ha en flyktingpolitik alt invandringspolitik där "alla" kan komma in i obegränsat antal och oavbrutet.

Det handlar egentligen bara om att jag är ledsen över en speciellt människa, som vi lärt känna och som vi så innerligt önskar att vi kunde hjälpa. En väldigt ung och sårbar människa som kommer att skickas tillbaka till ett liv som han kommer att ha svårt att påverka och förbättra, ett liv i fattigdom och där han inte får fortsätta att gå i skola ens utan måste hjälpa till att försörja sin mamma via gatuförsäljning. När det KUNDE, med så enkla medel, bli så bra. En ung människa som är förtvivlad och dessutom rädd.

Det är allt.
Hur man ska ställa sig till alla de andra i andra situationer, eller liknande situationer, det vet jag inte. Ingen har väl ett svar som är helt och odelat humant?
 
Frågan är hur rättvis en hantering skulle bli om tabloidpressen skulle kunna lyfta fram riktiga snyftreportage och de som har turen att hamna på löpen får stanna, de andra inte.
Därför måste vi bestämma oss för ett regelverk som ska gälla alla, oavsett om någon har kompisar bland journalister eller ej...
 
Svarar alla.
Jag förstår ju till fullo att vi inte kan ha en flyktingpolitik alt invandringspolitik där "alla" kan komma in i obegränsat antal och oavbrutet.

Det handlar egentligen bara om att jag är ledsen över en speciellt människa, som vi lärt känna och som vi så innerligt önskar att vi kunde hjälpa. En väldigt ung och sårbar människa som kommer att skickas tillbaka till ett liv som han kommer att ha svårt att påverka och förbättra, ett liv i fattigdom och där han inte får fortsätta att gå i skola ens utan måste hjälpa till att försörja sin mamma via gatuförsäljning. När det KUNDE, med så enkla medel, bli så bra. En ung människa som är förtvivlad och dessutom rädd.

Det är allt.
Så enkla medel är det inte precis, en ensamkommande ung man kostar årligen mellan en till två miljoner att ta mot, pengar som tas någonstans ifrån, bla från bistånd till verkligt hjälpbehövande i världen.

Dessutom är den historia du målar upp motsägelsefull och inte rimlig.
 
Svarar alla.
Jag förstår ju till fullo att vi inte kan ha en flyktingpolitik alt invandringspolitik där "alla" kan komma in i obegränsat antal och oavbrutet.

Det handlar egentligen bara om att jag är ledsen över en speciellt människa, som vi lärt känna och som vi så innerligt önskar att vi kunde hjälpa. En väldigt ung och sårbar människa som kommer att skickas tillbaka till ett liv som han kommer att ha svårt att påverka och förbättra, ett liv i fattigdom och där han inte får fortsätta att gå i skola ens utan måste hjälpa till att försörja sin mamma via gatuförsäljning. När det KUNDE, med så enkla medel, bli så bra. En ung människa som är förtvivlad och dessutom rädd.

Det är allt.
Hur man ska ställa sig till alla de andra i andra situationer, eller liknande situationer, det vet jag inte. Ingen har väl ett svar som är helt och odelat humant?
Funderat på adoption?
 
Om killen själv skaffar bostad och utbildning är han väl välkommen att stanna .
I sverige får man väl bo och plugga?
 
Så enkla medel är det inte precis, en ensamkommande ung man kostar årligen mellan en till två miljoner att ta mot, pengar som tas någonstans ifrån, bla från bistånd till verkligt hjälpbehövande i världen.

Dessutom är den historia du målar upp motsägelsefull och inte rimlig.
Jag menar "enkelt" i den mening att det inte är ogenomförbart. Att det skulle kosta, självklart.

Men, vad menar du med "motsägelsefull och inte rimlig"? Alla detaljer kring hans fall vill jag inte skriva här då jag vill undvika att han identifieras. Det är jag som grubblar och funderar och inte hans person som ska visas upp offentligt.
 
Om killen själv skaffar bostad och utbildning är han väl välkommen att stanna .
I sverige får man väl bo och plugga?
Hur ska en kille som nyss fyllt 16, hitkommen från en fattig situation i Afghanistan, själv kunna finansiera bostad och utbildning? Som ung, "barn", får han inte ta ett arbete t.ex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp