Bukefalos 28 år!

Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nu undrar jag om du överhuvudtaget har tagit kontakt med ridskolechefen eller någon i styrelsen om dina funderingar? Jag förstår liksom inte varför du sitter och beklagar dig på ett forum, vad ger det dig överhuvudtaget? För mig känns det som om att du är en människa som vill se resultat över dina funderingar, så varför sitter du och beklagar dig på bukefalos istället för att ta kontakt med någon i styrelsen alt ridskolechefen? Nu vet jag att det är snart är årsmöte och några i styrelsen ska avgå men jag kan mer än gärna hjälpa dig att komma i kontakt med personer som ska sitta kvar.

Jag såg i söndags på ts-mötet informationen som finns till de ridande i kafeterian. Tyckte inte att det var speciellt konstigt. Tycker inte att det är speciellt konstigt att det ligger ute namn och telefonnr och vilken grupp man rider i synligt, denna informationen finns väl i lektionspärmen över grupperna som ligger på bordet i kafeterian? Det är väl ingen skillnad egentligen?

Att gränsen för att hantera en kassa är 16 år är säkert rätt, det är ju bara att påtala detta så ändrar man säkert det till 16 år. Jag ser faktiskt inga problem med att yngre står och hanterar kassor, det står ju faktiskt en ridlärare i manegen man kan fråga om man behöver någon hjälp.

Orsaken till varför lördagselverna inte behöver stå sin dag stod väl i informationen? En pappa som har ridande barn på lördagar har anmält sig att sköta kafeterian på lördagar, har för mig att han har gjort det större delen av hösten också. På fredagar är det väl vad jag vet inga direkta fasta plaster utan man anmäler sig väl till fredagshoppningarna varje vecka, vet att när det är "privatträningar" att det har varit ett fåtal som haft fasta platser, men att under hösten har det varit några lektioner som blivit inställda pga för få deltagare.

Ja jag kan hålla med dig om att det är en miss att man inte lagt ut på hemsidan om kafeteriainfon under nyheter våren 2011

Om jag fått all info rätt så är det kommunen som sköter sandning och skottning, och den vet du nog väl hur den fungerar i den här kommunen??? Ridhuset är en kommunalbyggnad som ridklubben hyr, det är kommunen som ska se till att fixa snörasskyddet.

På fullaste allvar så tycker jag att du är en person som borde sitta med i styrelsen. Du har inblick och åsikter om ridskoleverksamheten och du verkar vara en engagerad människa. Jag skulle också gärna vilja komma i kontakt med dig så att jag kan hjälpa dig. Jag sitter inte i styrelsen men är dock väldigt engagerad i tävlingssektionen och i föreningen. Jag har varit medlem och ridit på anläggningen sedan 1986 och jag har alltid värnat om ridklubben. Jag vet att ridklubben har fel och brister precis som den har positiva egenskaper och har bidragit till många positiva stunder i mitt och andras liv. . Det finns flera personer som kämpar på och försöker göra så många som möjligt nöjda men det är fasiken mig inte lätt om man får uttrycka sig så. Oftast får man höra "bakvägen" att varför gjorde ni inte så varför är det si bla bla bla. Folk skriver anonyma inlägg på gästboken och på forum istället för att vara såpass rakryggad att man talar om för tex styrelse, ridskolechef eller tävlingssektion vad man tycker är fel eller vad man kan göra bättre. Även om du nu inte verkar tro det så finns det på den här ridklubben ett gäng eldsjälar som vill hjälpa till att förbättra anläggningen och jag är helt övertygad om att du skulle kunna bidra till mycket bra saker på ridklubben om bara du själv vill.:)



Uppdaterar lite:
Nu har de lagt ut ett schema, med namn och tfn nr och vilken grupp man rider i, helt synligt för alls.

På framsidan står det, ett axplock av det viktiga. (inom parentes mina egna åsikter)

*Vi ser helst att barn under 15 år står med målsman. (bör??? under 16 får väl inte ens hantera en kassa??)
*De som rider lördagar och fredagar behöver inte stå. (Varför ska de skonas när de andra måste stå?)
*Om ni inte kan stå erat pass, försök då byta med någon om inte det går meddela ridläraren. (helt ok)

Dock så är det lite motsägelsfullt då de även lagt ut "information våren 2011" på hemsidan, i denna står allt viktigt som rör ridskolan och i den står inget alls övht om cafeterian och barnarbete där.

Kan ju även tillägga att det nu är så halt att barnen knappt ens kan ta sig til ridhuset.
Det är inte sandat alls på parkeringen och ytterligare en lampa är trasig.
Behöver jag enns nämna att snörasskyddet som är ovanför entren till ridhuset har lossnat så att det hänger på trekvarten med en massa blötsnö på som förhoppningsvis ingen kommer att få i nacken???
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ett litet tillägg bara, utan att ge mig in i rätt/fel-debatten:

För att få hantera kassan så måste man vara över 18 år, enligt lag. Långt ifrån alla som följer detta men så är det. Tror inte att ridläraren som håller i lektion räknas som "övervakande nog" för att omyndiga ska få hantera kassa.

Det står också så här på arbetsmiljöverkets hemsida:
"Får 8-åringar utföra arbeten i ett ridstall?

För att arbetsmiljölagen ska gälla måste det finnas arbetsgivare och arbetstagare. När föreningsmedlemmar utför yrkesmässigt arbete åt föreningen, då blir dessa arbetstagare och föreningens styrelse blir arbetsgivare. Är det så i detta fall så är det förbjudet arbete för 8-åringar."

Men om föräldrar/myndiga elever står där är det ju okej :)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Då kan jag som "uppstallad privatryttare" få ha en liten åsikt då, nu har jag inte läst varenda inlägg men man blir ju nästan mörkrädd...Vi pratar om 4 h (!!) per termin? Tror inte detta är ett krav och jag tror absolut inte det handlar om att tjäna pengar, utan snarare om trivsel... Och eftersom du då tycker det är hemskt att bara lektionsryttare ska stå i cafeterian då så kan jag ju svara som vart uppstallad på klubben i många år, vi betalar hyra för att stå på anläggningen, vi har MINST 1 städdag /termin som enbart är privatryttare som dyker upp på, vi har helgjour och tar hand om ALLA hästar på klubben, fodrar helger, Vi hjälper till under storhelger med fodringar och mockning osv hos lektionshästar, hjälper till på tävlingar och alla andra aktiviteter på klubben,,Och allt detta gör vi frivilligt(TROTS att vi betalar på klubben), för det är en förening och vi e alla medlemmar.. och vi vill alla ställa upp för klubben! och vad jag vet är det samma vad det gäller fotbollsklubbar osv runtom, det är städdagar, kiosktider mm i alla föreningar, varför är det så fruktansvärt?? Måste man byta klubb pga detta? tror även "grannklubben" Har saker eleverna får hjälpa till med...Jag håller med settis, ta detta med ridskolechefen/styrelsen och framför din åsikt ist? Ville iaf bara framföra detta då det störde mig mkt att du skriver att vi privatryttare inte behöver göra ngt? Och jag gör inget av detta för att stötta "elitlaget" eller vad ngn nu skrev, jag gör det för att ställa upp för klubben och hjälpa till! ganska MÅNGA timmar om året dessutom!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag hade direkt ställt frågan till dem: "Vad händer om vi säger nej - får inte mitt barn rida här då?"
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Då hade du fått svaret att det var tråkigt att ni inte vill stå i kafeterian men självklart får ni fortsätta rida här.

Det här handlar ju inte om att man på något sätt vill bli av med ridande utan skapa lite trivsel och försöka få in lite pengar genom kafeterian istället för att höja ridavgifterna.

Grejen med trådskaparen är ju att hon inte har tagit upp frågan med varken ridhuschefen eller styrelsen utan hon startade en tråd och gjorde en större affär av saken än vad den egentligen är.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag tycker definitivt inte det är något konstigt att ställa en fråga på ett diskussionsforum om en sådan här grej.

Ts undrar ju bl a hur man gör på andra ridskolor och det kan väl aldrig vara fel att få utbyta tankar och ideer med andra?

Med tanke på brevets utformning är det ju dessutom lätt att tro att det är något tvingande. Därför hade jag frågat som jag svarade ts.

Jag ifrågasätter inte på något vis att man vill skapa trivsel, gemenskap etc.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nej självklart är det inte konstigt att ta upp en sån här fråga på ett diskutionsforum, men saken är ju den att TS verkar vara väldigt missnöjd med ridskolan i sig, hon har en massa synpunkter som hon dock inte tar upp med varken ridskolechefen eller någon i styrelsen för den saken skull. Dessa synpunkter skriver hon anonymt på forum och jag misstänker även att det är hon som skrivit på klubbens gästbok i höstas. Jag kan inte förstå vad detta ger henne? Är det inte bättre att ta tag i saken och prata med berörda personer istället för att gå ut på forum och gå runt och prata??

Jag har själv läst brevet som skickats ut och jag har framfört vad jag som inte egentligen behöver bry om saken tycker. Jag har fått till svar att det inte alls var meningen att det skulle låta så "hårt" eller att elever skulle behöva stå över sina lektioner för att de måste stå i kafeterian. Därför har en i styrelsen skrivit information som finns fullt synligt i kafeterian. Där står det om jag minns rätt att man ser att om man inte kan försöker byta eller så får det helt enkelt vara stängt. TS stör sig på att lördags och fredags elever inte behöver stå men det är också förklarat med att det är en frivillig som tagit på sig kafeterian varje lördag och att klubben gärna ser att "lördagseleverna" hjälper till någon annan dag om de har möjlighet. På fredagar är det inte några fasta grupper som det ser ut idag.

Som du skriver att du helt enkelt hade frågat vad det är som gäller, det är väl det absolut bästa? Då får man ju svar på sin fråga och kan agera efter det? :)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

"Som du skriver att du helt enkelt hade frågat vad det är som gäller, det är väl det absolut bästa? Då får man ju svar på sin fråga och kan agera efter det?"

Absolut - håller helt med dig! :)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag upplever det som om TS är ute efter att fråga om det är acceptabelt, hur det funkar på andra ställen, alltså om det är vits att byta ridklubb och hoppas på att det blir bättre. Den frågan känns det som om Buke är bättre på att besvara än Ridskolan.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Självklart är frågan fri. Men är det inte bättre att antingen kolla runt med närliggande intressanta ridskolor hur det fungerar där eller som jag tidigare nämnt prata med antingen ridskolechefen eller styrelsen?

Jag tror också att man kan få många svar hurvida det är acceptabelt eller inte här på buke och det har ju TS fått, några tycker att det är självklart att man hjälps åt i en förening och några tycker att det är utnyttjande som jag tolkar svaren. Men, jag hävdar att om inte man personligen tar kontakt med ridskolechefen eller styrelsen kan man inte få några svar och de får inte feedback på saken i frågan. Vad jag vet så har ingen klagat personligen till ridskolechefen eller styrelsen om saken med kafeterian. Nu var det iof ett par dagar sen jag pratade med både ridskolechefen och en i styrelsen så det kan ju ha hänt något efter det. Men om jag har förstått rätt vem Ts är så har ju Ts och ett flertal i den gruppen som Ts barn rider i strukit sig på kafeterialistan så det borde ju vara frid och fröjd i frågan för Ts nu.....
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Som jag tidigare sagt så tror jag att TS skulle passa bra i styrelsen om hon har tid och lust att engagera sig. :)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Det är väl helt upp till TS att avgöra vad hon vill göra och vilka vägar hon säker information. Du har väl ingen aning om TS sökt information från t.ex andra ridskolor?
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Det är väl helt upp till TS att avgöra vad hon vill göra och vilka vägar hon säker information. Du har väl ingen aning om TS sökt information från t.ex andra ridskolor?

Ja självklart får TS avgöra precis hur hon vill göra. Och jag har ingen aning om hurvida hon har sökt information från andra ridskolor.

Men JAG förstår inte vad det ger henne att sitta och gnälla på bukefalos? Därför skriver jag i den här tråden. Lika gärna som TS kan gnälla på ridskolan och saker som hon är missnöjd med kan väl jag få ge mina åsikter och få fråga henne hur hon agerar?

TS verkar ju inte intresserad av att svara på saker jag undrar och det är helt ok för mig.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Och jag kan inte förstå varför du sitter och gnäller över att hon skriver på Buke.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Så då kan vi komma överens om att jag inte förstår varför TS sitter på buke och gnäller och att du inte förstår varför jag lägger mig i, eller ska vi kalla det gnälla när jag tar upp det med TS? :grin:
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Du vi är på ett diskussionsforum, i stort sett allt kan lösas på annat sätt än att vara här. Ska man följa dina råd och alltid ta upp det med den/de det berör så kan man lägga ner Buke ;)

Hur ska jag göra när hästen gör X - Fråga en tränare, mycket effektivare än Buke.
Min kollega sa Y - Trist för dig diskutera det med henne då istället för att tjafsa här.
Min bil är trasig - ring verkstan
Jag har ont i magen - boka tid hos doktorn
I stallet har vi problem med X - Ordna ett stallmöte.
Hur gör ni i eraklubbar - Ring runt och fråga

Och för guds skull fråga inte någon utomstående om råd och åsikter ;)

Och så vidare.

Jag förstår mycket väl varför du ger dig in i tråden, du vill försvara och förklara och helst inte se någon kritik (jag har ingen koll på vilken klubben är) det låter mest som du vill sätta munkavle på alla som dristar sig prata om din klubb ;) och desperat värva motvilliga styrelseledamoter.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Du vi är på ett diskussionsforum, i stort sett allt kan lösas på annat sätt än att vara här. Ska man följa dina råd och alltid ta upp det med den/de det berör så kan man lägga ner Buke ;)

Hur ska jag göra när hästen gör X - Fråga en tränare, mycket effektivare än Buke.
Min kollega sa Y - Trist för dig diskutera det med henne då istället för att tjafsa här.
Min bil är trasig - ring verkstan
Jag har ont i magen - boka tid hos doktorn
I stallet har vi problem med X - Ordna ett stallmöte.
Hur gör ni i eraklubbar - Ring runt och fråga

Och för guds skull fråga inte någon utomstående om råd och åsikter ;)

Och så vidare.

Jag förstår mycket väl varför du ger dig in i tråden, du vill försvara och förklara och helst inte se någon kritik (jag har ingen koll på vilken klubben är) det låter mest som du vill sätta munkavle på alla som dristar sig prata om din klubb ;) och desperat värva motvilliga styrelseledamoter.


Ja jag är väl medveten om att detta är ett diskussionsforum och att man tar upp allt mellan himmel och jord. Men TS startade ju även en tråd för ett tag sen om " vad gör man när ridskolechefen inte lyssnar" eller något i den stilen så man får ju känslan om att hon vill kunna förbättra ridklubben därav att jag föreslår henne att gå med i styrelsen. Och nej jag sitter inte i valberedningen har gjort det en gång och aldrig mer ;)

Jag är väl medveten om att det finns fel och brister på klubben, tror tom att jag nämnt det i något utav mina svar. Däremot har jag inte tagit upp vilka fel och brister jag tycker finns. Saker som jag tagit upp med både ridskolechef och styrelsemedlemmar, så redig är jag ;). Jag försöker svara TS med det jag vet om klubben, är det fel tycker du?
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nej inte är det fel och svara, att be någon att inte diskutera på ett diskussionsforum är väl lite udda förståss och det upprepade gånger (ihop med tala med styrelsen och gå med i styrelsen) . Om tråden är olämplig finns trianglen.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Hm, om man läser de första inläggen så skriver TS att hon ska gå till kommunen om frågan. Jag undrar varför hon inte först går till berörda personer?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 793
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp