Bukefalos 28 år!

Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

caradan

Trådstartare
Min dotter, 8 år, rider på ridskola och nu idag kom ett brev om att varje elev får en kväll per termin (ja det är ingenting men ändå) som de skall sköta cafeterian.
Kan en ridskola kräva detta?
Hur skall en åttaåring klara detta själv eller skall man tvinga föräldrar att ta av sin fritid för att driva en cafeteria på en ridskola där man betalar en massa för att rida?
Vad händer om man vägrar?
Hur har ni det på era ridskolor?

Jag hade inte sagt nått om det fick betalt i ex ridlektioner eller liknande men de får inget alls för att stå där.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nä det borde de inte kunna kräva, man är ju där frivilligt och betalar för det.
Dessutom får inte barn handskas med kassor egentligen, utan då måste en vuxen vara med...
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Som förening bör man akta sig för dylikt, eftersom det egentligen är att betrakta som svart arbete, och i detta fall med en minderårig, även barnarbete.

Ur ert perspektiv är det såklart en olägenhet. Dock är det ju säkert så att ridskolan har detta system för att kunna hålla nere ridpriserna. Mao skulle den dyra ridningen antagligen bli ännu dyrare utan cafeteriainkomsterna.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Tycker absolut du ska ifrågasätta!! Sånt där kallas svartjobb! :mad:

Du kan ju ringa din kommun och luska lite "mitt barn är medlem i en idrottsklubb där vi betalar medlemsavgift. Kan dom kräva av en 8-åring att.... utan att få betalt... ?"
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag tror inte att det är ridskolan utan föreningen som kräver det? Och det hänger inte ihop med att barnet betalar för sin ridning utan att det är krav att varje medlem i föreningen ska stå en gång i cafeterian? Sen att de två går ihop och kanske är samma människor är en annan sak. Och jag tror att du kan klara dig ifrån det om du absolut inte vill, men frågan är ju även hur man tycker att föreningens pengar ska fördelas.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

min hemmaklubb har ingen cafeteria. Bara på tävlingsdagar och då drivs den av personal som får betalt eller av funktionärer som är där frivilligt. priserna är sådana att det går runt och lite till. Skulle aldrig räcka för att "hålla nere några ridpriser".

Så om cafeterian som TS pratar om drar in så mycket pengar så att ridpriser hålls nere så borde dom även kunna avlöna någon som står där ett par h
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

både Mimifly och Seabaz har bra poänger. du måste egentligen vara 18 för att få handskas med kassor. dessutom fick jag intrycket av att det handlar om kvällsarbete, det är inte heller okej!
gör som Seabaz föreslår, ring kommunen och snoka lite!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ok då var det alltså inte bara jag som var dum i detta tänkte att nu får jag säkert en massa påhopp om att det är klart att man ska :-P
Skall kolla med kommunen eller vem man skall ta upp det med.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja det skall vara kl 17-20 (Inget att bråka om egentligen) och de minsta är ju 5 år så jag förstår inte hur de har tänkt.
Skall kolla med kommunen på måndag.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Brevet kommer tillsammans med inbetalningskortet och i brevet så står det att " man som enskild lektionsryttare måste hjälpa till at hålla kafeterian öppen mellan 17-20 en gång per termin den dagen man rider lektion"
Så det har ju bara med ridskolan att göra.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Förr så hade de en som fick betalt från ams för att stå där men när det inte gick att finansiera på det settet längre så har det vart stort sett alltid stängt (för att handla, cafeteria lokalen är fortfarande öppen) Så jag antar att det inte drar in så mkt pengar utan det är mest för trivsel.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Brevet kommer tillsammans med inbetalningskortet och i brevet så står det att " man som enskild lektionsryttare måste hjälpa till at hålla kafeterian öppen mellan 17-20 en gång per termin den dagen man rider lektion"
Så det har ju bara med ridskolan att göra.

Det får de väldigt svårt att få igenom om man bråkar, att man ställer krav på medlemmarna i en förening är betydligt lättare. ;)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ok ja det var ju bra, funderar på att flytta dottern fårn denna klubb då det ändå bara är dåligt där nu ändå. (skrivit innan om att anläggningen inte sköts etc)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Hej!

Det där var något av det dummaste jag hört på länge..

Hur ridskolan driver runt sitt café är deras problem och de ska inte tvinga in betalande ridskoleelever i det!

Framför allt som flera redan skrivit, det finns åldersgräns för både kvällsarbete och arbete med pengar, du kan utan problem åberopa dessa (minns dock inte om det är 16 eller 18 år, men det är ju inte aktuellt oavsett i ditt fall).

Jag tycker inte heller ridskolan kan räkna med att föräldrarna ska komma dit och jobba kvällstid, hade jag blivit tvingad till nåt liknande hade jag krävt betalt! (och ja, jag hade krävt betalt med ob!).

Det är ju en sak om det är en sedan länge överenskommen grej, som alla är väl medvetna om när man börjar rida där, men det här verkar vara nåt plötsligt påkommet som ni bara ska "acceptera".

Ta ditt barn från denna ridskola, speciellt om ni inte var nöjda redan innan. Dom har uppenbarligen ingen aning om hur man driver varken ridskola eller café och serviceminded verkar inte heller vara deras grej??

/Lavinia, som blir skogstokig när folk tror att alla kan och vill gratisjobba och blir ännu mer arg när ordentligt minderåriga barn ska tvingas göra det!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Hej.
Ja jag blir oxå skogstokig och de skall vara glada att det är fredagskväll och ridskolan inte är kontaktbar nu :-S
Detta att eleverna skall driva cafeterian är helt nytt och inte minsta vink om det innan. Borde inte styrelsen annonserat om ett extra inkallat möte om det oxå så att det skulle tagits ett beslut om det? Nu har de ju bestämt detta själva.

Jag kommer att driva detta vidare troligtvis tillsammans med andra irriterade föräldrar.

Har redan kolla upp andra ridskolor, och det finns en helt ok inte långt härifrån.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Intressant fråga tycker jag. Jag utgår från att det är en föreningsdriven ridskola?

Jag sitter själv i styrelsen för en ryttarförening och vet hur förbaskat svårt det är att få folk att ställa upp. Det handlar framförallt för vår del om funktionärer till tävlingar och till viss del stalltjänst. Vi har försökt med massor av olika vägar. Vår upplevelse är dock att det blivit svårare och svårare. Alla har mer och mer att göra och inte tid att lägga på ideellt arbete.

Vi har tittat en del på hur andra föreningar i kommunen gör (hockey, fotboll etc) och vi ser att de inte ger något val till föräldrarna. De blir tilldelade arbetspass t ex i kiosken, och sen får de byta med varandra om de inte kan.

Vi har därför bestämt att - på försök - "tvinga" våra (betalande) ridande till att ha stalltjänst ngn helg per termin. Man kommer att kunna köpa sig fri, och man kommer att få "betalt" i form av ridlektion.

Jag var själv mycket tveksam till det här beslutet men reserverade mig inte. Jag tycker att vi har provat så många olika sätt så om det här nu funkar så är väl det bra. Det är värt ett försök helt enkelt. Men för egen del kommer jag nog att köpa mig fri, med 20 hästar hemma och den tid jag redan lägger ideellt på föreningen så känns det lagom... kul.

Man ska ha klart för sig att det många gånger rör sig om stora pengar för föreningen och att det kan vara avgörande för att som någon skrev hålla ridpriserna nere. I vårt fall har vi en stor nationell tävling sommartid, och den är jätteviktig för oss! Men det är så svårt att få folk ändå.

Jag vet att grundbulten i ideellt arbete är att tycka att det är roligt, och det strävar vi naturligtvis också mot till 100%. Men det är svårt när man hamnat i ett läge där väldigt få har ställt upp väldigt mycket under lång tid. Dessa människor bränner ut sig på att jobba gratis för föreningen, och risken är att man tappar eldsjälarna. Då finns ingen kvar.

Sen är jag väldigt tveksam till att styrelsen menar att din dotter verkligen ska stå i cafeterian? Man måste väl i rimlighetens namn mena någon av föräldrarna?`

Skatteaspekten har jag faktiskt inte reflekterat över (det brukar jag göra ;)), vet inte hur det funkar med ideella föreningar och dess medlemmar? Mycket bygger ju på gratis arbete och skulle man börja kalla det svartjobb så finge vi nog stänga varenda idrottsanläggning i hela landet...
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Borde inte styrelsen annonserat om ett extra inkallat möte om det oxå så att det skulle tagits ett beslut om det? Nu har de ju bestämt detta själva.

Vi kallade till ett extra medlemsmöte angående detta med stalltjänst (mm) och det kom - styrelsen och några privatryttare. Så det var som ett vanligt styrelsemöte fast vi släppte in de som ändå alltid är i stallet ;). Inte en enda förälder tror jag var där. Då erbjöd vi dessutom gratis ponnyridning!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Det låter ju helgalet att man som betalande ryttare skulle kunna vara tvingad att så och sköta kafeteria.
Dom vill säkerligen det men kan inte se att dom nånsin skulle kunna lagligt tvinga någon.

Det vore ju skillnad om det var ett separat ärende i en förening, och det var en vuxen dom menade (enbart, alltså ingen under 18 som sköter pengar).
Då har man ju genom att gå med i föreningen kanske åtagit sig sådana saker men som en ridskoleelev ska det verkligen inte ingå, om man själv inte väljer att göra det = ideellt.
Vilket dte här verkligen inte är.

Jag fattar att det är svårt att få folk att ställa upp men att tvinga dom gör ju knappast mycket för att motivera folk att känna sig hjälpsamma :/.

Jag skulle lätt ha bytt ridskola och även informerat om varför (har själv barn på 7år och aldrig i livet att varken jag eller hon skulle stå om man blir tvingad, dock gör jag det gärna när jag har tid (och även ibland när jag inte har det) för att jag vill hjälpa, inte för att jag måste)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nej det är ett företag. Och sen finns det en separat förening så att säga som har hand om allt "övrigt roligt" som ungdomsklubben, cafeterian, lite saker på tävlingar och luciatåg, rykttävlingar, teoridagar etc. etc.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
978
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 777
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp