Kan skjuta på rakt fram, men ej på böjt spår..?

skuggi

Trådstartare
(har tid hos veterinären 24/10, men tills dess)

Så, vad skulle er teori vara om en häst inte kan "skjuta på" ordentligt i trav på volt (oavsett med eller utan ryttare) men utan problem gör det kraftfullt och bra i fin form (med ryttare) på rakt spår?

När man ber om ökning i trav på volt ser han besvärad ut och börjar "rolla", typ smågaloppera i sån sorts märklig långsam gunghästgalopp. Blir också mer öppen då och spänner underhalsen, vill inte sträcka överlinjen.
Märks ingen hälta som jag kan avgöra iaf.

Med ryttare på rakt spår ville han mer än gärna sträcka överlinjen och trava på med rejäl fart och med fantastiska rörelser, buren rygg osv. Ingen flängtrav alltså.

Det finns en del historik på den här kusen, men det skulle vara intressant att höra era tankar allmänt kring ett sånt här beteende, oaktat hans tidigare problem.
Vill ha lite saker att testa och ta med mig till veterinären sen.
 
Det låter som en portion av stor obalans, men att kolla är aldrig fel.
Maybe? Kan det vara så enkelt?
Det är en väldigt överrörlig häst, men samtidigt har jag upplevt honom som väldigt stabil balansmässigt. Men det kanske är en annan sorts balans såklart.
Tänker på när han tömkörts, ffa av superduktig tränare, så har han kunnat trycka på lika bra på volt utan ryttare. Men då får han ju hjälp med balansen..
Hm.. Intressant..
Ska testa att tömköra igen nu och se om jag får till det lika bra igen. Han kanske helt enkelt inte klarar att gå så fri som när han bara går på lina med kapson..
 
Hästen jag rider hade strulat lite på volter, då visade det sig tillslut vara något i bogen.

Nu vet jag inte så mycket mer då jag nyss har börjat rida honom och har alltså inte varit med före och under skadan. Han är fortfarande under igångsättning och dom vet väll inte riktigt vad det var i bogen heller, mer än att det lokaliserades dit, men det var hans beteende på just volter som gjorde att dom valde klinik tillslut.
 
Kan uppdatera med att hästen inte har någon uppenbar hälta, däremot tyckte också veterinären att den är väldigt oliksidig.
I förrgår tömkörde jag och i vänster varv vill han verkligen inte ta stöd på yttertygeln. När jag tillslut fick honom dit så kunde han också trycka på mycket bättre framåt även på volt, så jag tror att jag tills vidare nöjer mig med att lita på veterinären och skickar honom på träning till en duktig tjej som kan hjälpa honom med balans och liksidighet. För jag klarar det uppenbarligen inte ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 207
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 596
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 430
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp