Kan vi tala om getter?

F

Fruentimber

Vår tomt är till största delen bestående av berg och vildvuxen skog. Tyvärr sköter vi den inte särskilt snyggt, eftersom det blir ganska mycket jobb. Ibland har jag funderat på någon form av betande djur för att hålla det finare, samtidigt som man kanske kan ta lite mjölk och dylikt och experimentera lite med.

Gris går bort eftersom de bökar, kor har vi inte bete för. Men getter kanske? Framför allt afrikanska dvärgar (?) har jag kikat lite på. De verkar lämpliga nog i storlek. Men hur mycket plats behöver de? Vad stödfodrar man med? Tanken är att bygga en box där de går in för natten. Eller bör man ha något annat?
 
Kan man hyra getter för en sommar? Vad bör man tänka på när det gäller stängsel?
 
Bra staket är ett krav. Getter är duktiga på att rymma. Och då både under staketet och över ;) antingen fårstaket eller stålvajer och många trådar.

I övrigt är det svårt att kastrera getter om du vill ta killingar. De klarar inte sederingen så bra tydligen, ingen utav våra tre distriktsveterinärer vågade sig på att kastrera för att risken att de dog var så stor.
 
Bra staket är ett krav. Getter är duktiga på att rymma. Och då både under staketet och över ;) antingen fårstaket eller stålvajer och många trådar.

I övrigt är det svårt att kastrera getter om du vill ta killingar. De klarar inte sederingen så bra tydligen, ingen utav våra tre distriktsveterinärer vågade sig på att kastrera för att risken att de dog var så stor.

Oj, är de så känsliga? Jag tänkte eventuellt två honor (vad kallas de? :o) och kanske eventuellt hyra en bock någon sommar för att få killingar som man sen säljer.
 
Det finns för övrigt mycket bra promenadmöjligheter, ifall det skulle vara något som getter gillar.
 
Oj, är de så känsliga? Jag tänkte eventuellt två honor (vad kallas de? :o) och kanske eventuellt hyra en bock någon sommar för att få killingar som man sen säljer.

De är extremt känsliga. Get heter damerna väl :D

På granngården har de ett par getter och får några killingar om året, bockarna skänker de mer eller mindre bort. Vet inte ifall marknaden är smal här eller om det är representativt för hel landet. Kolla blocket vad man ungefär får för bockarna (antingen får man ha en extra hage eller så får man avliva om man inte får de sålda så en sån sak känns bra att kolla upp innan)

Hur stor är tomten? Du har inte funderat på får? Eller ett par får och ett par getter? Två låter inte så mycket men tomten kanske inte är så stor.
 
Jag har en kastrerad bock och han har iaf överlevt i 7 år. Men getter är inga bra betesdjur för de föredrar sly. Får betar på marken.

Annars är getter trevliga och påhittiga djur :D
 
Vi har flera kastrerade bockar på mitt ena jobb, som mår hur bra som helst. Men om det var svårt att kastrera dem vet jag inte.

Afrikanska dvärggetter är helt jäkla underbara! :love:
Mer sly som någon redan sagt, men vill man få bort sly jobbar de ofta på bra. Jag tycker själv att getter är roligare än får, men får är också skoj och du skulle ju kunna ha ett par stycken av varje?
 
På min tidigare arbetsplats kastrerade vi killingar på löpande band, aldrig några komplikationer att tala om. Min erfarenhet är att getter är jättetrevliga men omöjliga att stänga in, de afrikanska dvärgarna har varit mest rymningsbenägna (men väldigt hemmakära).
 
På min tidigare arbetsplats kastrerade vi killingar på löpande band, aldrig några komplikationer att tala om. Min erfarenhet är att getter är jättetrevliga men omöjliga att stänga in, de afrikanska dvärgarna har varit mest rymningsbenägna (men väldigt hemmakära).

Vi har ett par staket som fungerar... Högt Gunnebo (med högt menar jag ca 2 meter), hög trägärdsgård (ca 1,5 m kanske?) och ett rätt opraktiskt om man ska stängsla stort, men vi har det bara för att hålla getterna utanför kaninernas hägn... Det är typ vertikala träslanor som är rätt tunna och ganska höga, och så hönsnät som förstärkning...
 
Vi har ett par staket som fungerar... Högt Gunnebo (med högt menar jag ca 2 meter), hög trägärdsgård (ca 1,5 m kanske?) och ett rätt opraktiskt om man ska stängsla stort, men vi har det bara för att hålla getterna utanför kaninernas hägn... Det är typ vertikala träslanor som är rätt tunna och ganska höga, och så hönsnät som förstärkning...
Jo vi körde med liknande konstruktioner. Men getterna var väldigt duktiga på att trötta ut staketen . Tog dom sig inte över så kom de så småningom under eller igenom. Men de gick ju inte längre än till besökarnas fikakorgar..
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jo vi körde med liknande konstruktioner. Men getterna var väldigt duktiga på att trötta ut staketen . Tog dom sig inte över så kom de så småningom under eller igenom. Men de gick ju inte längre än till besökarnas fikakorgar..

Våra går faktiskt inte ut till besökarnas fikakorgar. Vi har ett fik alldeles utanför men alla vuxna stannar inne om inte grindarna står öppna, och ut dit har vi bara vanlig trägärdsgård som inte är särskilt hög och de hoppar glatt över likadant och lika högt staket in till grisarna och hönsen. Men aldrig ut! Bara killingar som rymmer ut och bara när de är så små att de kan klämma sig igenom. SÅ himla skumt ändå! :D

(och nu kanske jag ska skriva peppar peppar så att de inte börjar hoppa ut nu :D)
 
Getter är väldigt obehagliga djur. Vi har två bockar där jag jobbar och de är fina att se på men hemska att hantera och rymmer JÄMT om ens minsta tillstymmelse till möjlighet uppenbarar sig. Våra hanteras mest av barn så det kanske är därför de är så bångstyriga. Jag gillade getter jättemycket och ville gärna ha såna tills jag träffade de här. Jag hade nog valt får istället...
 
Okastrerade bockar kan vara otrevliga men getterna (honorna) är oftast snälla.
Och det är likadant med får - baggarna kan vara livsfarliga.
 
Jag skyller alla gråa hår på mina getter!
Köpte 6honor, en morgon hade dem förökat sig 33%, 3nya vuxna honor hade infunnit sig. Rymlingar låååångt bortifrån som snabbt skänktes till mig :cautious:
Jag kämpade länge och väl med staket, lärde mig av misstagen och utökade fängelsestängslet. fårnät med plankar fastspikade nertill så det inte gick krypa under och trådar upptill med långa isolatorer inåt så det var obekvämt hoppa över. HahaO_o
Dem fick ju ingen ström i sig när dem hoppade och inte vidrörde marken. Och får man in ett huvud och ena hornet i en 15cm ruta på fårstängslet är det fullt möjligt trycka igenom sig med resten av kroppen :meh::down:

Sen testade jag täta trådar ståltråd, rejält med elefantström. Nej inte det heller. Dem flög in och grillades en aning men gjorde iaf om det. Slutligen var inte mina spända trådar så spända:banghead:
Testade flyttbart elektriskt nät, det är för pinsamt att jag ens testade eller nämner det.

Testade utnyttja hunden som jag lärde mota tillbaka dem med (vrålandes springandes mot dem), det var ju en kul lek hälsar getterna :bump::meh:

Alltså dem åt upp min utetermometer, alla äppelträd och blommor och stångade bort rödfärg på mitt hus. Allt i hopp om att få komma in i huset och mysa ner sig i soffan med matte:love:
Människor var det bästa dem visste, och dem rymde bara när jag var hemma. typ.

Råkade lämna boden öppen vid ett tillfälle och dem sprang upp för den extremt branta trappstegen och den var hopplöst få ner dem:nailbiting:

Har jag nämnt att dem var omöjliga stängsla inne?

Iövrigt var dem underbara! Och jag sålde dem till helt underbara hem där dem trivs än ;)

Jag ska hämta får i helgen:nailbiting:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 340
Senast: Nahar
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 527
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp