malou78

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Min tränare har nu varit på mig de senaste åren om att det är dags att börja rida på kandar. Problemet är att jag inte hittar något kandar som passar att köpa. Min häst har ett vackert men STORT huvud, detta gör det svårt för mig att hitta huvudlag över huvud taget. Nu senast när jag var tvungen att köpa nytt träns provade vi 10-12 st X-full varav ett enda passade. Detta köptes på Hööks. Men deras rundsydda kandar är för litet. Det med vitt foder som fanns tidigare därifrån passade. Häromdagen var jag till och med så desperat att jag tittade på stigbettsremmar för att kunna bygga på mitt befintliga träns, men också de var för korta. Ett annat alternativ är att be en sadelmakare att sy upp åt mig men det känns lite bökigt (och dyrt!). Är det någon som har något bra tips. Jag bor i Mälardalen men kan också tänka mig att handla via nätet. Eftersom jag inte tävlingsrider är jag ju egentligen inte tvingad att ha något så jag är inte beredd att lägga stora pengar på ett av fint märke. Min budget stäcker sig väl snarare upp till ca 1500-2000kr.

Snälla hjälp mig! :-) (som ni säkert förstår spelar det mindre roll hur det ser ut, bara det passar. Men det skulle vara ett plus om det var brunt så att det matchar min sadel)
 
Sv: Kandar

Jag hade bett en sadelmakare sy upp en tillräckligt lång rem som matchade ett av mina befintliga huvudlag. Det borde bli det enklaste och billigaste. :)
 
Sv: Kandar

Om du vill köpa ett nytt hade jag kollat på ett Hubertus Classic. Det finns i brunt också, och även rundsytt. Jag tycker det är snyggt, klassiskt och det känns som bra kvalitet för det priset (under 2000:-). Dock vet jag inte hur stort det är i förhållande till andra kandar i X-full. På min finns det mycket rem kvar överallt utom på nosgrimman, men den remmen borde gå att byta ut omdet bara är den som inte passar.
 
Sv: Kandar

Dyrt blir det knappast att låta en sadelmakare eller i vissa fall även skomakare att sy upp en rem. Hoppar du över rundsytt blir det ännu billigare.

Så det hade jag inte tvekat en sekund för i ditt läge! Bara mät upp längden och skicka en beställning!
 
Sv: Kandar

Jag kan förresten berätta att jag valde ett av de dyrare alternativen när jag ville ha en nosgrimma.

Min ena grabb har också ett ganska stort huvud så därför ville jag ha Döberts rundsydda nosgrimma i x-full till honom. Dessutom ville jag ha spännet uppe i nacken istället för på sidan som de alltid annars har.

Så jag specialbeställde en sådan hos Döbert. Den gick loss på 2 000 kr. Förvisso mkt pengar, men typ bara ett par hundralappar dyrare än vad en ordinarie lös nosgrimma kostar från Döbert.

Så att gå till en sadelmakare och beställa en rem kostar troligen inte speciellt mkt.
 
Sv: Kandar

Jag har ett Döbertkandar i storlek X-full, det är verkligen stort. Har gjort extra hål och har även fått beställa en ny käkrem i storlek full, den som satt på kandaret från början var alldeles för stor och fungerar nu som halsring åt unghästen. Visserligen kostar det mer än din budget vill tillåta men ville ändå berätta om det, kan vara värt en titt.
 
Sv: Kandar

Kolla Hubertus Classic, de är stora i storlekarna. Mitt kandar kostade 1500 inklusive tyglar (förvisso köpt för några år sen).
 
Sv: Kandar

Tack för alla tips! :laugh: Varför har jag inte tänkt på att man kan låta sadelmakaren bara göra en ny rem till befintligt träns? Jag hade snöat in mig på tanken att han skulle sy upp ett helt nytt kandar. Det border verkligen inte bli allt för dyrt! Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att bara sy upp ett nytt nackstycke till något kandar jag gillar, det verkar ju vara "bredden mellan öronen" som slukar många centimetrar...

Och tack, jag ska absolut kika på Hubertus. Något dyrare tänker jag nog inte bry mig om att titta på. (om jag inte hittar något begagnat). Jag har inte vett att uppskatta det lilla extra. Utan får mest ångest att jag " slösat" bort mina pengar - men köpa dyr sadel har jag däremot motsägelsefullt inga problem med... :rofl:
 
Sv: Kandar

Min sadelmakare sydde upp ett nytt nackstycke till mig (fodrat och anatomiskt) för 150 kr. Visserligen ponny/cob men det bör ju inte bli mer än dubbelt så dyrt ;)
 
Sv: Kandar

Ja det låter ju riktigt bra! Inte farligt dyrt alls! Ska genast kolla med närmsta sadelmakare. Åh vad glad jag är!!
 
Sv: Kandar

Hej !

Jag har tidigare köpt en stigbettsrem i X-Full hos Horze, då vanlig full ej räckte till. Kanske nåt att kolla upp. Självklart var det med betthakar och ej spännen vid infästningen till bettet.

Lycka till !

Saltomortal
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har googlat och letat i alla internets vrår men hitillis inte lyckats hitta något som passar, hoppas någon här har tips :) Jag...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Vogue
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 572
Senast: Hedwig02
·
H
Dressyr Är det ngn som kan tipsa om ett snyggt inte alltför dyrt kandar-huvudlag? Min häst är rödfux utan tecken och passar inte i svart eller...
Svar
5
· Visningar
1 123
Senast: Ravishing
·
Western Ska försöka sy mig nya tävlingskläder inför sommaren. Kan inte riktigt bestämma mig med färgerna bara... Har köpt en mönstrat töjbart...
Svar
10
· Visningar
1 322
Senast: sarma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp