Miedo

Trådstartare
Något jag kommit att tänka på till viss del tack vare blandade bett-trådar det senaste...

Om man inte har för avsikt att tävla, finns det skäl till att alls träna med kandar?
När är en ryttare/ett ekipage redo för att börja träna med kandar, när hjälper det mer än stjälper?
Förstår själv att det inte finns exakt rätt svar, men jag vill gärna höra hur ni tänker.


Och om någon är orolig över att jag funderar på detta: Nej jag har inga planer att själv använda kandar.
 
Nu (from årsskiftet) finns ju egentligen ingen anledning ens för att tävla eftersom betslingen är fri from MsvB och innan dess är begränsad till träns. Men visst finns det en skillnad mellan betslingarna, hoppas någon som kan förklara stångbettets annorlunda effekt bättre än mig dyker in

(jag har för avsikt att skippa kandaret framöver också, har ridit MsvC på träns och min häst funkar bra på det så jag ser ingen anledning att ha på det bara för att jag får from MsvB)
 
Nu (from årsskiftet) finns ju egentligen ingen anledning ens för att tävla eftersom betslingen är fri from MsvB och innan dess är begränsad till träns. Men visst finns det en skillnad mellan betslingarna, hoppas någon som kan förklara stångbettets annorlunda effekt bättre än mig dyker in

(jag har för avsikt att skippa kandaret framöver också, har ridit MsvC på träns och min häst funkar bra på det så jag ser ingen anledning att ha på det bara för att jag får from MsvB)
En anledning är att yttaren kan använda tränsbettet för att uppnå en sak resp. stångbettet för något annat.
Hippson hade en artikelserie 2013 som de kallade "Kandarskolan" (http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/kandarskolan-del-1-br-sa-valjer.htm) där jag hämtat följande text
"Ytterligare en fattning, som kräver en rutinerad och känslig ryttare, kallas fransk fattning eller Fillis-fattning. Ryttaren låter då bridongtygeln komma in i handen ovanifrån, så att tygeln löper in i handen över pekfingret och ut över lillfingret. Stångtygeln löper liksom vid parallell tygelfattning in i handen underifrån, över lillfingret och ut över pekfingret. Här kan ryttaren helt separera tygeltagens inverkan på bridong och stång. Stångtygeln inverkar sänkande för formen och bridongtygeln verkar uppresande."
 
Jag undrar samma. I våras när TR kom på förslag med ändringen att kandarkravet skulle släppas skapade jag en tråd och undrade hur bukefolket skulle göra. Påfallande många svarade att de valde att rida på kandar för att det var mest "dressyrigt" även fast hästen funkade bra på träns. Det förvånar mig faktiskt en del.

Om jag skulle ta mig upp i MsvB med nuvarande hästar blir det träns iaf:).
 
Jag kommer rida på träns så långt jag kan fastän jag är väldigt rutinerad på kandar. Mina hästar nu passar bättre på träns. De gamla hästarna jag har passade bättre på kandar.
 
En anledning är att yttaren kan använda tränsbettet för att uppnå en sak resp. stångbettet för något annat.
Hippson hade en artikelserie 2013 som de kallade "Kandarskolan" (http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/kandarskolan-del-1-br-sa-valjer.htm) där jag hämtat följande text
"Ytterligare en fattning, som kräver en rutinerad och känslig ryttare, kallas fransk fattning eller Fillis-fattning. Ryttaren låter då bridongtygeln komma in i handen ovanifrån, så att tygeln löper in i handen över pekfingret och ut över lillfingret. Stångtygeln löper liksom vid parallell tygelfattning in i handen underifrån, över lillfingret och ut över pekfingret. Här kan ryttaren helt separera tygeltagens inverkan på bridong och stång. Stångtygeln inverkar sänkande för formen och bridongtygeln verkar uppresande."

Man kan rida med den fattningen även med en tygel. (träns)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 156
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp