firren

Trådstartare
Har gått i tankar att införskaffa mig mitt första kandarträns och bett.
Har aldrig haft ett sådant och har självklart tänkt ta hjälp av min tränare när det ska börja ridas på, så småningom.

Men skulle gärna vela ha ett hängandes :)

I alla fall... Har ni några tips på snygga bra kandarträns? Vad passar på skimmel/gråskimmel tycker ni?

Hur lång tycker ni stångens skänklar bör vara? Han går på tredelat Sprenger bett idag, bör jag köpa ett likadant fast bridong? Vilken typ av stång är snällast och bäst att börja med?
 
btw han har 11,5 i vanliga tränsbettet idag. Vilken storlek bör han ha på stången och bridongen?
 
Jag skulle köpa en bridong och rida med det på vanligt träns ett tag, precis som vanligt tränsbett. Sen skulle jag i samråd med tränare/kunnig person köpa en stång som är 1 cm längre än bridongen. Gärna en rak stång med korta skänkar, brukar passa många som går på kandar för första gången.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 981
Senast: Amaranthe
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 966
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp