M

Mowglii

Vad är kandar till för?
Får man tävla med kandar i dressyr?
Hur används kandar? Är det ungefär som att rida med vanliga tyglar?
Hur håller man kandar med händerna?Lägg gärna in en bild... :)
 
Oj det var många frågor på en gång.


Ett kandar används för att man ska kunna ha både bridongens effekt och stångens effekt. En bridong, eller ett annat vanligt delat bett, kan man ställa/böja med samt att det har effekten "uppåt" och kortar överlinjen något.

En stång har effekten att den länger överlinjen (om den används korrekt!!)

Historiskt sett så är denna kombinationsbetsling en övergångsfas, som man givetvsi återgår till när det inte funkar på bara stång. Man började alltså med ett tränsbett eller något som hade samma effekt för att man behövde ett bett som man kunde ställa/böja på samt att man ville ha hästen mer "uppåt" (sätta sig mer baktill), sen när man kom upp till de mer samlande rörelserna (t.ex. piaff) så behövde man något som längde ut hästens överlinje, eftersom den annars lätt blir för kort med ett vanligt delat bett.
Men när man precis har börjat komma upp till de mer samlande behöver man troligtvis fortfarande något som hjälper en att ställa/böja = kombinationsbestling. En sådan kombination som ger samma sak är att ha en stång och en kapson.

Sen när man kommer upp till det att man bara behöver använda sitsen för att få ställning/böjning och rider mycket samlande behövde man bara stången.

Givetvis får man alltid gå nedåt igen när det inte riktigt funkar och då får man ta bestslingen efter det.

Man tävlar med kandar från en viss klass (dålig koll på vilken) innan den klassen får man inte ha stång och efter den klassen (inom dressyren) får man inte ha bara tränsbett. Under en eller två klasser mitt emellan får man välja vilket man vill rida på.

När man rider på kandar har man dubbla tyglar. De finns en tråd med en bra beskrivning på hur man håller tyglarna.

Själv rider jag på enhandsfattning med stången så min förklaring på det hela hjälper inte så mycket eftersom man endast får lov att rida så inom küren inom tävlandet, vilket jag för övrigt tycker är helt vrickat.
 
Oups vi var visst inne på Gnägg. :o
Beskrivningen på hur man håller tyglarna finns inne under dressyr.
 

Liknande trådar

Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
92 786
Senast: Barret
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 846
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp