Kanin inomhus

S

Sannis

Ni som har kanin inomhus hur gör ni för att det inte ska bli att lukta så mycket kanin hemma?

Något speciellt spån?

Ungefär hur mycket kostar en kastrering av hankanin?
 
Sv: Kanin inomhus

Kattlåda!
Med klumpgörande kattsand, så tar man och rengör den varje dag från kiss och bajs.

Tror det kostade ungefär 5-600:- att kastrera vår kanin.
 
Sv: Kanin inomhus

Häll en del äppelcidervinäger två delar vatten i några koppar och placera ut dom lite här och var. Jag har ställt dom på fönsterbrädorna. Det tar bort det mesta av lukten.:laugh: Sedan är det viktigt att rengöra buren ofta.
 
Sv: Kanin inomhus

Det där med äppelcider var ett bra tips det ska vi köra på. Kattsand är jag mer tveksam mot. Ska även prova med nå träströ som man skulle blanda ut spånet som skulle ta bort en del av doften.

Jo buren ska ju rengörs ofta så klart
 
Sv: Kanin inomhus

Har en stor bur. Ska prova med kattsand. Men kommer kaninen vilja sitta i den och kissa? Den tar inte någor annat hörn istället.
Han har inte lärt sig att kissa på lådan än. Hur lär jag honom det bäst?
Tips:angel:
 
Sv: Kanin inomhus

Jag brukar ha mina kaniner på större yta, och då har det inte varit några som helst problem med att lära dem gå på toa. Bara att sätta kaniner däri om den kissar/bajsar.
Men det kanske blir svårare i en kaninbur...

Det finns ju speciella kaninlådor kom jag på! Modell, trekant! Så den får plats i ett hörn utan att ta upp alltför mkt plats av buren.

Prova att ställ in en sådan med toalettströ av något slag. Ställ den i det hörn där din kanin brukar kissa så går det nog bra. Jag har använt vanlig klump-kattsand.
Förhoppningsvis så förstår din kanin på en gång vad som gäller :)
 
Sv: Kanin inomhus

Min kanin har spån i buren och en trekantig låda som är hans toalett. I toaletten använder jag Toa-lätt en kattsandsprodukt som är gjord av pappersmassa och är ofarlig för kaninen om den skulle äta av den (har aldrig sett honom göra det). Dessutom är jag inte förtjust i den grusiga typen av kattsand, kaninskrället fick för sig att gräva runt i den så vi hade sand i hela lägenheten. Jag tömmer toaletten varje eller varannan dag och upplever aldrig nån dålig lukt, har även frågat kompisar som kommer på besök om de tycker det luktar nåt o det tycker de inte (kaninen bor i vardagsrummet).

Min kanin var som tur var redan rumsren när jag fick honom men jag brukar lägga några pluttar i den rena toaletten när jag städar så det inte blir några tveksamheter om var man ska göra sina behov.

Min kaninpojke kastrerades i vintras och jag betalade ca 900 kr i centrala gbg.
 
Sv: Kanin inomhus

Min kanin är ännu inte rumsren men bajsa och kissar alltid i ett hörn.
Men det verkar som om han sover i bajslådan och kissar och bajsar i det andra hörnet.
Har provat byta hörn på lådan då byter han med hörn har prövat lägga i kiss och bajs i lådan men han väljer ändå inte att kissa i lådan.

Hur kan jag gå vidare?
 
Sv: Kanin inomhus

Varför skulle kaninen äta kattsand? :confused:

Ja, det är väl en väldigt bra fråga. Mina kaniner käkar inte bara det jag säger till dom att käka iaf?

Jag vet hur många kaniner som helst (dock inte mina) som käkar sladdar och allt annat dom hittar på golvet. Så att käka kattsand känns väl inte allt för avlägset.

Och jag skulle aldrig ha saker i en kaninbur som på något sätt kan vara skadligt, och det anser jag att kattsand är.
Äter kaninen kattsanden och får massa i magen lär det ju bli klumpar och kanske leder till förstoppning, eller vad vet jag?
 
Sv: Kanin inomhus

Jag har en kanin här hemma som bor i vardagsrummet :) Det luktar ingenting om henne det tycker inte dom som kommer på besök häller. Vi använder något sorts papperskattströ som är ihoppressat till boll aktika saker. Tyvärr har det företaget lagt ner :( Men som tur var hade vi fått jätte många såna säckar då mormor har en zoo butik :D Ett tag försökte vi med långa korvar som strö typ men dom åt hon bara så dom kastade vi direkt. Och vad gäller toa saken så har vi det ganska lätt med henne. Hon har inte en så jätte stor bur men därimot får hon vara lös i huset väldigt ofta, buren är 77 cm på längden och 50 cm på bredden. Och hon har ingen "toalett" i sin bur men hon har ett hönät. Och idet sitter hon gärna och bajsar men bara på ena sidan så den andra sidan är ren. Och sen underhö nätet eller snarare precis brevid så backar hon in och där kissar hon :d Så går väldigt snabbt att rengöra! Bara att lyfta på hönätet och skaka lite på det ;) Vi har aldrig direkt lärt henne vart man får kissa och bajsa och vi har haft henne sen hon var 2 månader och innan det bode hon i en djuraffär. Men hon har valt sitt lilla hörn i buren själv och hon kissar eller bajsar aldrig när hon är lös i huset! I så fall springer hon in i sin bur och gör det hon ska :D
 
Sv: Kanin inomhus

Äter kaninen kattsanden och får massa i magen lär det ju bli klumpar och kanske leder till förstoppning, eller vad vet jag?

Att kaninen äter kattsand kanske inte är så troligt, däremot är det kanske större risk att det fastnar i pälsen så de får det i sig när de tvättar sig? :idea:
 
Sv: Kanin inomhus

Hon har inte en så jätte stor bur men därimot får hon vara lös i huset väldigt ofta, buren är 77 cm på längden och 50 cm på bredden.

Tyvärr för liten bur enligt gällande regler, att hon får vara ute mycket spelar ingen roll. ;)
 
Sv: Kanin inomhus

Jag använder toa-lätt som underlag i buren, kaninen har även en trekantig toalett där han gör alla sina behov dvs han är 100% rumsren. Buren står alltid öppen så oftast hittar man honom ihopkurrad på ryamattan eller bredvid hunden...
 
Sv: Kanin inomhus

Tyvärr för liten bur enligt gällande regler, att hon får vara ute mycket spelar ingen roll. ;)

Jaha, viste inte det :crazy: Men vi har haft samma bur i sex år nu och inte bytt och när vi köpte den så var det okej enligt den vi köpte den av ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
799
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp