Bukefalos 28 år!

Kanin och marsvin tillsammans?

CalaCherie

Trådstartare
Hej!
Jag har ETT marsvin just nu, marsvinets kompis dog för ca. 1 vecka sedan :( och jag funderar nu på om jag ska köpa en dvärgkanin som kompis till mitt marsvin. En ny marsvinskompis skulle inte fungera eftersom hon inte går ihop med andra marsvin än den som gick bort (de hade växt upp ihop). Marsvinet är en hona på 4 år och eftersom jag tänkt skaffa kanin senare så kan jag lika gärna göra det NU om det skulle fungera, någon erfaren??
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Det kan fungera, beror helt på kaninen. En av mina kaniner är jättesnäll mot marsvin, den andra vill äta upp dom.
Hur verkar marsvinet må nu när det är ensamt?
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Kan funka men marsvinet lär inte ha något socialt utbyte av en kanin, Det är ju lagstadgat att marsvin ska ha artfränder av en anledning...

En del dominanta kaniner vill gärna rida på sina "kompisar" - men marsvin brukar vara rätt snabba, :angel:
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Självklart skulle jag gärna ha en marsvinskompis, men mitt marsvin fungerar inte med andra marsvin. Jag har testat och försökt allt vad jag kan men hon försöker bara döda det andra marsvinet! :/
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Hon tar det helt OK, i början var hon rädd och la mest i sin kojja men nu efter några dagar har hon kommit ut lite och hon verkar inte alls lika deppig nu. Men jag skulle gärna hitta någon kompis till henne, men det är ju lite svårt eftersom hon inte gillar andra marsvin! :/
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Självklart skulle jag gärna ha en marsvinskompis, men mitt marsvin fungerar inte med andra marsvin. Jag har testat och försökt allt vad jag kan men hon försöker bara döda det andra marsvinet! :/

Skaffa marsvin, vi har 3 st marsvin. 2 yngre som bor i en bur, i en bur precis brevid bor gamle mannen ensam. Fungerar ypperligt, de kan prata med varandra men inte komma åt varandra =)

För mig att man inte skall ha kanin + marsvin tillsammans då de kan göra skador på marsvinen osv. De äter inte riktigt samma mat, kaninen kan bli dålig av marsvinspellets tex.

Kopierat(http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/kaniner-och-marsvin-tillsammans/ ) :
Socialt sett brukar kaniner och marsvin samsas utmärkt men man bör inte ha dem tilsammans av hälsoskäl. En av anledningarna till det är att kaniner i sin normala bakterieflora i näshålan härbärgerar bakterier som marsvin kan få mycket besvärliga lunginflammationer av. Kaninen själv blir sällan sjuk av dessa bakterier men marsvin kan bli allvarligt sjuka.
Utfodringsmässigt är det inte så stor skillnad mellan kanin och marsvin. Gnagarblanding som kaninen blir lös i magen av, är inte bra mat för marsvin


Så jag skulle satsa på 1-2 nya marsvin i bur brevid. =)
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Vad för marsvin har du försökt med innan då? Ungar brukar ju fungera om man får de direkt från uppfödaren (inte sitta i djuraffär tills de är halvvuxna). Annars kanske kastrerad hane? Låter underligt att en hona skulle vara så pass "agressiv" mot andra marsvin. Enda gången under alla mina år med marsvin har det bara skett en dödsolycka och då var det två hanar som inte kände varandra och inte planerade att lära känna varandra heller :crazy:
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Du ska absolut inte ha marsvin och kanin tillsammans.
För det första pratar de inte samma språk, så att ha kanin och marsvin ihop är samma som att ha dem ensamma.
Dessutom bär kanin på en viss bakterie som kan göra marsvin väldigt sjuka.
En olyckshändelse kan göra att marsvinet skadas så pass att det tyvärr avlider.
Bland annat finns det marsvin som fått ögat sönderslamsat av sparkar.

Om du inte vill skaffa ett till marsvin så får du omplacera den du har till ngn som har kompisar till henne, och skaffa dig två kaniner.
Ekker så skaffar du en marsvins kompis.

Honor går att sätta ihop med hur många honor som helst. Marsvin är flockdjur och anpassar sig efter kompisarna väldigt fort.
Hur beter hon sig mot andra marsvin?
Du får självklart räkna med att de kommer hackas tänder, ges tjuvnyp, skrikas och jagas en del.
De måste ju få göra upp om rangordningen.

Jag har satt ihop en väldans massa marsvin. både honor och hanar, och det går för det mesta utmärkt! :)
Däremot har jag märkt att en del tror att de nya individerna ska älska varandra med en gång, och ibland gör de det.
Och ibland måste de få göra upp om vem som bestämmer.
Tar du och sätter ihop henne med en unge så kommer det garanterat gå prima! :)
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Men om TS inte vill ha ett till marsvin tycker inte jag att det är ett måste. Jag har haft kanin och marsvin ihop utan problem i flera år. Och ja, jag känner till bordetella-bakterien som kaniner bär på, så visst, det är en risk jag tagit men det har alltid gått bra.
Och man kan ju ha varsin bur åt dem så de bara är tillsammans när man är hemma.

Om man skaffat marsvin ska man ju inte behöva köpa nya, yngre hela tiden bara för att de äldre dör - då måste man ju ha marsvin hela sitt liv.

Relgerna är dessutom rekommendationer och ingen lag, som jag förstått.
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Vill ts inte ha marsvin så tycker jag hon ska omplacera den hon har.
Har du sett ett marsvin fått en olycklig och skarp tillrättavisning av en kanin?
Inte roligt...
Det lär dessutom bli "knepigare". Att sätta ihop en kanin än med ett annat marsvin.
Att säga som du säger om lagen är samma sak som att låta din häst gå själv eller med ett får tex.
Det får samma konsekvens för djuret.
Skaffar man marsvin så får man se till att göra det bästa får dem, speciellt på äldre dagar.
Marsvin ska ha artfränder och vill man inte ge det, ja, då ska man inga marsvin ha helt enkelt .
 
Sv: Kanin och marsvin tillsammans?

Reglerna är dessutom rekommendationer och ingen lag, som jag förstått.

Nej, det är inte rekommendation när det gäller marsvin. Såhär står det i aktuell djurskyddsföreskrift angående gnagare:

"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Vad som är särskilda skäl går dock att diskutera och om marsvinet absolut inte går ihop med andra marsvin så är det nog att räkna som särskilt skäl. Om ägaren bara inte vill ha fler än ett marsvin är dock inte på något sätt en godtagbar anledning att hålla dem ensamma.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
907
Senast: Habina
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp