Kanin-tråd

L

L1ll4n

Nu skapar jag en kanintråd. Här kan ni fråga varandra om saker, berätta om din kanin/dina kaniner har gjort något som såg jätte roligt ut, kanske berätta lite om din kanin/dina kaniner ? Ja, man kan skriva vad som helst bara det har med kaniner att göra ;)

Kan ju börja med att berätta om min nyinköpta kanin.

Namn: Twix
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane
Stamtavla: Ja ! ;)

Skriv gärna och berätta om din/dina kanin/kaniner :)
 
Sv: Kanin-tråd

Jag ska hämta min kanin i Augusti, Lilly ska hon heta och är en teddydvärgvädur. Men jag undrar vad max vikten är för dena ras?? Är det 2,2 kg som dvärgvädurar eller 1,9 kg som lejonhuvade ?? :confused:
 
Sv: Kanin-tråd

har en kanin som är en hane, han heter Jocke efter en barnbok men egentilgen heter han Tjocke Jocke! han är 4 år nu och jag har haft honom sen han var liten.. han är Hermerlin/dvärgvädur och har liten kropp med stora rätuppstående öron. Han är helsvart och värdens sötaste kanin!
 
Sv: Kanin-tråd

Jag har en jättecharmig och söt dvärgvädurs kanin!:love: Han heter Pysen och har just fyllt 5 år.

Jag har några frågor som jag hoppas få svar på!

1. Pysen har en "knöl" eller vad man ska kalla det på magen!:confused: Han värkar inte han ont, för man kan trycka på den utan reaktion.
Den har varit väldigt länge, och jag tror att det är en till knöl på gång...
Jag är ganska rädd för vad det kan vara (cancerknöl, navelbråck:confused::cry:) eller nåt farligt som måste opereras bort!?
Någon som har erfarenheter???
Ska jag kontakta väterinär?


2. Han har oxå sår på baktassarna. Det har varit ganska länge (1 år?). Det är lixom på haserna/hälarna, och jag vet inte vad man ska göra för att få bort det? Han är torr där, så kan det hjälpa att smörja med mjukgörande salva?
Ska jag kontakta väterinär??

Jag skulle bli väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig!!:bow:

// Orolig kaninägare!
 
Sv: Kanin-tråd

har då inte kaniner men varför inte höra med vet. och berätta vad de har för "problem" så kan kanske vet. säga om h*n vill titta på det?
 
Sv: Kanin-tråd

2. Han har oxå sår på baktassarna. Det har varit ganska länge (1 år?). Det är lixom på haserna/hälarna, och jag vet inte vad man ska göra för att få bort det? Han är torr där, så kan det hjälpa att smörja med mjukgörande salva?
Ska jag kontakta väterinär??


sår där kan de få om det är överviktiga, går ofta på nätbotten eller står på skitigt underlag...
det man kan göra är att lägga in spån och halm så det blir mjukt och tvätta tassarna med lite ljummet vatten.
men är det infekterat så ska man uppsöka vet.
 
Sv: Kanin-tråd

Har tre stycken ninisar

Första
Namn: Zingo
Ras: Lejonhuvad dvärgvädur
Kön: Hane
Stamtavla: Egentligen, men har dock inte fått den av uppfödaren

Andra
Namn: Storm
Ras: Lejonhuvad dvärgvädur
Kön: Hona
Stamtavla: Ja

Tredje
Namn: Chaplin
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane
Stamtavla: Ja


Mina sötnosar det :p
 
Sv: Kanin-tråd

Då Teddydvärgväduren inte är en godkänd ras, och då inte har en standard så håller man sig till dvärgvädurens standard och vikter, dock så har jag märkt att vissa är ganska stora och vissa är väldigt små. Fråga uppfödaren vilken vikt föräldrarna har, så kan du lätt gissa dig till din kanins vuxenvikt :)

Själv så har jag för tillfället 6 st kaniner varav två är till salu :P
http://groups.msn.com/Paradisetshoppkaniner/omannaskaniner.msnw
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kanin-tråd

Jag har tre kaniner.
Pepsi
Min äldsta kanin heter Pepsi och är fem år gammal. Det är en hona som är världens mest bortskämda kanin. Det är en dvärgvädur som jag har haft i fem år och som har varit min trognaste följeslagare de senaste åren. :smirk:Hon var med när jag blev sambo och flyttade till min första lägenhet, när det tog slut och jag var tvungen och flytta hem igen. Nu bor hon i mitt kök i min "nya" lägenhet, går på kattlåda, har ett eget krypin i ett av mina skåp och nu är jag på jakt efter en ny filt till henne. ;) Hon har varit innekanin hela tiden.

Bonnie
Bonne fyller två år i maj 2008. Hon är en viltfärgad dvärgvädur som blev för stor i zoobutiken och skulle skickas iväg så jag tog hem henne. :crazy:Hon bor just nu på min balkong tillsammans med min trejde kanin och mitt marsvin. Hon har bott där sedan maj och springer fritt på en yta på 10-12 kvm dygnet runt.

Ninja
Tja... En liten svart och vit dvärgvädur på ca: 12 veckor. Bor tillsammans med Bonnie och springer fritt på oxå. De ska bo där ute så länge vädret tillåter det. Ninja fick med följa med hem eftersom han var jätte sjuk men han njuter av livet och springer runt som en galning! :love:
 
Sv: Kanin-tråd

1. Pysen har en "knöl" eller vad man ska kalla det på magen! Han värkar inte han ont, för man kan trycka på den utan reaktion.
Den har varit väldigt länge, och jag tror att det är en till knöl på gång...
Jag är ganska rädd för vad det kan vara (cancerknöl, navelbråck) eller nåt farligt som måste opereras bort!?
Någon som har erfarenheter???
Ska jag kontakta väterinär?

2. Han har oxå sår på baktassarna. Det har varit ganska länge (1 år?). Det är lixom på haserna/hälarna, och jag vet inte vad man ska göra för att få bort det? Han är torr där, så kan det hjälpa att smörja med mjukgörande salva?
Ska jag kontakta väterinär??

1. Jag tycker du ska kontakta veterinär och höra vad han/hon tror att det kan vara. Kanske borde den opereras bort ifall att det är något farligt, och då är det bäst om man gör det så tidigt som möjligt så är det mindre risk för problem. Kontakta veterinär!

2. Är han överviktig? Se till att ha ett jämt och mjukt underlag, det är väldigt viktigt! Du kan säkert smörja lite med helosan om du tror det behövs. Jag tycker att du ska prata med veterinären om såren om du ändå far och visar upp knölen, då kan du ju fråga om såren på samma gång :)
 
Sv: Kanin-tråd

Jag har en liten Hermelinhane som heter Stampe.Vi har haft honom i sex år och innan dess har han bott på två tre olika ställen .En av döttrarna fick honom av en klasskompis som hade tröttnat på honom.
 
Sv: Kanin-tråd

Jag har en Fransk vädur vid namn Muffin :D
Hon är ca 4 mån, och jätterolig kanin! Hon bla kommer när man ropar på henne .. Än så länge väger hon ca 3 kg. Och så är hon Madagaskarfärgad.

Och så en liten fråga: Vi har en tvåvåningsbur, som vi har delat av, på övre halvan bor Muffin, och på undre halvan bor min systers dvärgvädur (Elliot) som nyligen är kastrerad, vi kunde inte ha dom ihop, då dom slåss.
Men hankaninen har nu börjat dregla, så han är helt blöt på hakan.. Vad kan det bero på? Vi har känt och kollat, men han har ingen knöl elr något där, har funderat om det kanbero på att han är så kär så att han börjar dregla (haha) men det verka ju lite långsökt :crazy:

Väldigt tacksam för svar!! /Hanna :)
 
Sv: Kanin-tråd

sår där kan de få om det är överviktiga, går ofta på nätbotten eller står på skitigt underlag...
det man kan göra är att lägga in spån och halm så det blir mjukt och tvätta tassarna med lite ljummet vatten.
men är det infekterat så ska man uppsöka vet.


Asså jag har aldrig haft nätbotten, så det kan det ju inte vara...

Och överviktig? Njaae, jag tror inte det... Men man kanske skulle ta och väga honom ända. Vad ska en 5-årig dvärgvädur väga då?
Annars kanske jag måste städa i buren lite oftare?

Han har redan halm och spån iburen.
 
Sv: Kanin-tråd

dvärgvädurar ska väl väga omkring två kilo. på utställningar får dom 0 poäng om dom väger över 2,2 kg.

jaa, det kan ju vara att det inte är så rent kanske.. urin fräter ju lite på tassarna på dom... :)
 
Sv: Kanin-tråd

1. Jag tycker du ska kontakta veterinär och höra vad han/hon tror att det kan vara. Kanske borde den opereras bort ifall att det är något farligt, och då är det bäst om man gör det så tidigt som möjligt så är det mindre risk för problem. Kontakta veterinär!

2. Är han överviktig? Se till att ha ett jämt och mjukt underlag, det är väldigt viktigt! Du kan säkert smörja lite med helosan om du tror det behövs. Jag tycker att du ska prata med veterinären om såren om du ändå far och visar upp knölen, då kan du ju fråga om såren på samma gång :)


1. När du säger så där blir jag orolig ju! :confused:
Nee, men jag ska kontakta veterinär.! :p



2. Jag tror som sagt inte att han är överviktig... Jaa, det går nog bra, bara han inte slickar i sig det? Eller det kanske inte är farligt?
Smart ide!:)

Tack för svaren NagelacksBeroende och LaLa! :bow:

Men jag vill gärna ha svar på mina nya frågor oxå! :D:p
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 813
Senast: manda
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp